GRIP 3 Lekkage salpeterzuur Frico Kaas - Dronrijp 6-11-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Lekkage salpeterzuur Frico Kaas - Dronrijp 6-11-2009  (gelezen 57308 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 6 november 2009, 19:19:21
Ze hebben in Friesland zeker nog nooit van www.crisis.nl gehoord... (dat komt zeker omdat deze site niet in het fries is...)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5263292/___Rampenzender_niet_plat_bij_ramp___.html

vr 06 nov 2009, 17:44 | lees voor
'Site rampenzender mag niet plat bij ramp'
LEEUWARDEN -  Een site van een regionale omroep die optreedt als rampenzender, hoort niet plat te gaan. Dat vinden zowel Omrop Fryslân-directeur Harm Wondaal als CDA Tweede Kamerlid Joop Atsma. Zij reageren hiermee op het feit dat de site van Omrop Fryslân vrijdag ten tijde van de gifwolk boven het Friese dorp Dronrijp niet bereikbaar was. Pas uren later kreeg de omroep het voor elkaar een noodvoorziening te treffen waarop summier berichten werden geplaatst. De regionale omroep heeft de rol van rampenzender bij grote incidenten.

Please Wait ...

„Er is nooit over de rol van internet bij rampenzenders gesproken”, aldus Atsma, „maar op alle platforms zou die moeten kunnen functioneren. Ik wil snel met de omroep om de tafel, want over twee weken dien ik een initiatiefnota in over de regionale omroepen waarin dit meegenomen kan worden.”

Volgens Omrop Fryslân-directeur Harm Wondaal kwam de toeloop onverwacht. „Het luchtalarm in de hele provincie ging af, waardoor er een enorme toestroom kwam. We konden niet zo snel extra servers bij plaatsen, maar dit moet niet meer gebeuren en het zal niet meer gebeuren. Onze site hoort, zeker bij een ramp, gewoon bereikbaar te zijn.”

De stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking meent eveneens dat burgers informatie moeten kunnen halen van een website, naast televisie en radio. „Internetsites hebben momenteel geen calamiteitenstatus, maar daar zou de boel eigenlijk wel op ingericht moeten zijn”, aldus directeur Gerard Schuiteman. De koepelorganisatie gaat de capaciteitsuitbreiding van de websites meenemen in overleg met de overheid over de rol van de regionale omroepen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 6 november 2009, 19:35:41
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/442439/2009/11/06/Kinderopvang-naast-fabriek-wist-niets-van-gifwolk.dhtml

Kinderopvang naast fabriek wist niets van gifwolk

AD UPDATE  DRONRIJP - De hulpdiensten hebben vanochtend de ene flater na de andere geslagen toen in het Friese dorp Dronrijp een wolk salpeterzuur ontsnapte bij Friesland Foods-Campina. De inwoners van het dorp hebben klachten over de informatievoorziening rond het incident.

Citaat
    Pas een half uur na de eerste melding ging de sirene. Twee mannen die in mijn tuin aan het werk waren, hadden toen al ademhalingsproblemen  
Citaat
    Ik moest zelf contact zoeken met de hulpdiensten om te vragen wat er was. Er is hier niemand langs geweest om ons te waarschuwen. En toen de brandweer zei dat de boel veilig was, belde de gemeente juist dat we binnen moesten blijven  

Kinderopvang naast de kaasfabriek
Citaat
    Als de sirene gaat, is de boodschap helder: deuren en ramen sluiten tot het sein veilig is gegeven  

Burgemeester G. Van Delf-Jaasma

,,Pas een half uur na de eerste melding ging de sirene'', aldus een inwoonster. ,,Twee mannen die in mijn tuin aan het werk waren, hadden toen al ademhalingsproblemen.'' Via internet kwam ze er uiteindelijk achter wat er aan de hand was. ,,De sirene was toen nog steeds niet gegaan''.

Ook de locatiemanager van de kinderopvang pal naast de kaasfabriek van Friesland-Foods Campina is zeer geďrriteerd. ,,Het laatste woord is hier nog niet over gesproken. Ik moest zelf contact zoeken met de hulpdiensten om te vragen wat er was. Er is hier niemand langs geweest om ons te waarschuwen. En toen de brandweer zei dat de boel veilig was, belde de gemeente juist dat we binnen moesten blijven.''

Toen er uiteindelijk alarm werd geslagen, leek dat schieten met een kanon op een mug: per abuis werd in heel Friesland groot alarm geslagen. Het was de bedoeling de sirenes alleen in Dronrijp af te laten gaan. De politie kreeg na het alarm telefoontjes uit de hele provincie. Korpsen uit heel Friesland kwamen naar Dronrijp toe. Op een gegeven moment werd er opgeschaald naar 'Grip 3'. Normaliter is dat voorbehouden aan rampen. Ook ging het luchtalarm in de hele provincie af. Volgens een woorvoerdster van de brandweer heeft iemand op een verkeerde knop gedrukt.

Ook de website van rampenzender Omrôp Fryslan ging plat, volgens een woordvoerder van de omroep zijn ze niet berekend op veel internetverkeer.

Burgemeester G. Van Delft-Jaasma wil nog niet reageren op de kritiek. ,,We gaan eerst evalueren. Maar als de sirene gaat, is de boodschap helder. Deuren en ramen sluiten tot het sein veilig is gegeven. Of er te hoog is opgeschaald naar Grip 3 zal moeten blijken uit dezelfde evaluatie, maar ik zet liever te veel in dan te weinig.''

Woordvoerdster Ria van der Peet van Friesland Foods-Campina zegt dat het allemaal nogal meeviel met die gifwolk: "Er is ruim 30 kuub salpeterzuur uit een tankauto gelopen. Bij het koppelen aan ons systeem in de kaasfabriek ging wat mis. Daarbij is een gedeelte verdampt, maar het meeste is opgevangen in ons eigen rioolsysteem. Meer was het niet". (ANP/BF)

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 6 november 2009, 19:42:57
Ze hebben in Friesland zeker nog nooit van www.crisis.nl gehoord... (dat komt zeker omdat deze site niet in het fries is...)

Op  www.crisis.nl stond helemaal niets over de gifwolk.........ook niet in het Nederlands

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 6 november 2009, 22:33:33
:-X :-X :-X :-X De 5 agenten tellen voor Campina niet mee................... :-X :-X :-X :-X Gelukkig dat het salpeterzuur niet in aanraking is geweest met de kaas..... dat is veeeeeeeeeeeeel belangrijker... :-X :-X :-\

Ik geloof dat ik morgen bij de boodschappen ff campina laat staan in de schappen...

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/11/06/R316.htm

Sein veilig na calamiteit kaasbedrijf Dronrijp
   Datum nieuwsfeit: 06-11-2009

FrieslandCampina

6 november 2009

Sein veilig na calamiteit kaasbedrijf Dronrijp

Dronrijp, Nederland - Na het ontsnappen van salpeterzuur uit een tankauto bij de kaasfabriek van FrieslandCampina in Dronrijp (Nederland) is vanochtend, na anderhalf uur, het sein veilig gegeven. De hulpdiensten (politie, brandweer, GGD, milieudienst en waterschap) die aanwezig zijn bij de fabriek, hebben dit gemeld. Er bestaat volgens hen op dit moment geen enkel gevaar voor de veiligheid en gezondheid van werknemers en omwonenden.

In de ochtend kwam bij het lossen van een tankauto salpeterzuur vrij. Salpeterzuur wordt in sterk verdunde vorm gebruikt voor reinigingsdoeleinden. Het vrijgekomen salpeterzuur kon grotendeels worden opgevangen in een buffertank. Een klein deel is in het oppervlaktewater gelopen. Het oppervlaktewater is vervolgens door een goede samenwerking tussen fabriek en waterschap geneutraliseerd. Tevens ontstond een gaswolk die richting het noorden dreef, maar vrij snel oploste.

Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Twee medewerkers die uit voorzorg naar het ziekenhuis werden gebracht, keerden na controle weer terug naar de fabriek.

Het ontsnapte salpeterzuur heeft geen invloed gehad op de productveiligheid en -kwaliteit. Er is geen enkel moment gevaar geweest voor de aanwezige producten, omdat het probleem zich buiten de fabriek afspeelde. Hierdoor is de kaas niet in aanraking is geweest met het salpeterzuur.

Gast48368

• Gast
Reactie #104 Gepost op: 6 november 2009, 23:56:20
extra uitzending... in het fries... :-X

Het wordt tijd dat je je eens bij gaat scholen,.....ik heb er totaal geen problemen mee...... :)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #105 Gepost op: 7 november 2009, 00:04:02
oant moarn zullen we dan maar zeggen!  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 7 november 2009, 17:02:57
Tankwagen verloor 24.000 liter zuur
LC | Gepubliceerd op 06 november 2009, 22:33
Laatst bijgewerkt op 06 november 2009, 23:03

DRONRIJP -  Maar liefst 24.000 liter salpeterzuur is vrijdagochtend vrijgekomen bij het ongeluk met een tankwagen op het terrein van de kaasfabriek van Friesland Campina in Dronrijp. Het grootste deel daarvan is opgevangen in het systeem dat de fabriek voor calamiteiten als deze heeft aangelegd.
De oorzaak van het losschieten van de slang waarmee het zuur van de tankauto naar de fabriek werd gepompt is nog onduidelijk.
De kaasfabriek gebruikt salpeterzuur om in met water verdunde vorm leidingen schoon te spoelen.
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5392062.ece/Tankwagen-verloor-24.000-liter-zuur
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 7 november 2009, 17:08:48
Gevaar geweken na ontsnappen salpeterzuur.
Gepubliceerd op 06 11 2009

DRONRIJP: Vrijdagochtend rond 9.45 uur is er een wolk salpeterzuur ontsnapt bij FrieslandCampina(Frico) in Dronrijp. Een deel ging de fabriek in en een deel ging de lucht in. De brandweer sloeg groot alarm.
Tijdens het lossen van een vrachtwagen, knapte er een slang waarbij 30kuub saltpeterzuur vrijkwam. De bijtende vloeistof kon worden opgevangen. Daarbij kwamen dampen vrij, die gevaarlijk kunnen zijn. Voor zover bekend zijn een paar mensen voor controle naar het ziekenhuis gegaan.
Als gevolg van de losgeschoten slang dreef er een wolk giftige dampen richting het dorp. Naar aanleiding van dit incident gingen de sirenes af in Dronrijp en plaatsen ten noorden van het dorp. Bewoners worden aangeraden om ramen en deuren gesloten te houden en binnen te blijven.
Rondt 12:00 uur is de omgeving weer veilig verklaard door de brandweer.De concentratie salpeterzuur in de lucht is nu dermate laag dat het geen problemen meer op zou moeten leveren. En kan iedereen weer veilig over straat. Het gevaar in de omliggende omgeving is geweken. Men wordt wel geadviseerd om de huizen te ventileren.
Door een technische storing ging het luchtalarm af in heel Friesland, volgens de politie was dit alarm niet voor de hele provincie Fryslan bedoelt, maar alleen voor Dronrijp.
http://www.flitsnieuws.nl/nieuws/index.php?content=detail&id=7415

Is de slang nu losgeschoten of geknapt? In dit persbericht komen beide opties vreemd genoeg naast elkaar voor.
We kijken trouwens niet op 6000 liter...... Hier is sprake van 30 kuub, in het vorige persbericht zou het 24 kuub zijn geweest. Kniesoor die 6000 liter zuur géén bagatel vindt. Niet geven om een pondje meer of minder zou in ieder geval wel passen binnen de zeer vergoelijkende en verhullende taal van Friesland Campina

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 7 november 2009, 17:10:30
07/11 Dronrijp. Leuker kunnen we het niet maken.
Gisteren beleefde Dronrijp een paar spannende momenten nadat een wolk met salpeterzuur was ontsnapt bij een vrachtwagen die bij de plaatselijke kaasfabriek stond. Woordvoerder Van der Peet reageerde in het Friesch Dagblad dat er wel erg groot alarm is geslagen door de hulpdiensten. "Dat was niet nodig geweest, maar natuurlijk is het goed dat er alert is gereageerd door de hulpverleners.” Het is onduidelijk of zij hiermee de operationele inzet en slagkracht bedoelt, of het simpele feit dat er een GRIP3 is afgekondigd. Dat laatste zou immers niet ter discussie moeten staan omdat de wolk buiten het hek van de kaasfabriek kwam. Sterker nog, aangezien de wolk over de gemeentegrens van Menaldumadeel heen leek te gaan, zou ook een GRIP4 niet misstaan hebben. Wat bij de media ongetwijfeld weer nieuwe verwarring had opgeleverd, omdat GRIP4 doorgaans ernstiger klinkt dan GRIP3. Terwijl de wolk als zodanig niet gevaarlijker wordt.

Een ander punt dat 'Dronrijp' duidelijk maakt is de rol van de rampenzender. Menigeen zal hebben afgestemd op Omrop Fryslân, die op een mooie manier tweetalige updates gaf van de stand van zaken over de "gevaarlijke stoffen in een fabriek van Friesland Campina in Dronrijp" en de "gefaarlike stoffen by it fabryk fan Friesland Campina yn Dronryp." Al vrij snel bleek dat de internetsite van de omroep de bezoekersaantallen niet aankon. Nu hoeft dat ook niet, omdat de internetsite en de tv-zender van de regionale omroepen officieel geen onderdeel uitmaken van het convenant over hun status als rampenzender. Maar in de crisispraktijk lijkt het dan op een Belastingdienst die een onnatuurlijk onderscheid maakt tussen de website, het spreekuur, de postbus en de Belastingtelefoon en tegen de burger zegt dat je voor Box-3 vragen alleen maar op het spreekuur terecht kunt.
http://www.burgemeesters.nl/node/2371

Zoals eerder ook een gevaarlijke stoffenincident in Rotterdam-Rijnmond duidelijk maakte, gaan burgers op zoek naar informatie wanneer zij een situatie als een calamiteit ervaren. Niet de feitelijke situatie maar de perceptie is dan leidend. De internetsite van de regionale omroep is daarbij een voor de hand liggend kanaal om informatie te zoeken, zeker zolang de gemeentelijke website en/of crisis.nl niet in de lucht zijn. Linksom of rechtsom lijkt het wenselijk wanneer de internetsites van de regionale omroepen op die cruciale momenten wčl aan de informatiebehoeften van de geschrokken inwoners kunnen voldoen.

7 november 2009
NGB/Wouter Jong

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 7 november 2009, 17:20:31
Gifwolk in Friesland: een ooggetuigenverslag
Nov 6th 2009
Michael van der Galien, Binnenlandse Zaken

Het gebeurde zomaar. Opeens. Niemand had het verwacht. Sterker nog, de studenten onder ons waren nog heerlijk aan het slapen. Maar het gebeurde toch. Uit het niets ging het alarm af. Waarom toch? Wat is er aan de hand? Ik ren naar het raam, worden we aangevallen? Die rotmoffen weer zeker! Nee, niks. Geen vliegtuigen, geen lijken op de straten. Niks. Waarom dan toch dat vervloekte alarm? Raar. ‘Goed, ik ga mijn ontbijt  maar maken en schrijven,’ denk ik bij mezelf.

Even later, een telefoontje van Joshua: ‘Gaat het daar nog? Met dat lek?’ ‘Lek, welk lek? Waar heb je het over? Wéér gedronken zeker?’ ‘Nee, ga maar naar De Telegraaf, er is een gaslek vlakbij Dronrijp.’ ‘Dronrijp? Dronrijp? Echt waar, dat is vlakbij! Vandaar dat alarm!’
Dus uw verslaggever spoedt zich surfend naar De Telegraaf, die bericht: ‘Op het terrein van de kaasfabriek van Frico [in Friesland] knapte een slang bij een wagen die salpeterzuur aan het lossen was. Daarbij kwamen gevaarlijke dampen vrij.’ De politie heeft groot alarm geslagen omdat de gifwolk richting het dorp van Dronrijp trok. De sirenes gingen af en de bevolking werd opgeroepen binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Omdat niet duidelijk was hoe gevaarlijk de wolk was en waar die precies heen dreef, werd inwoners van andere plaatsen in de omgeving geadviseerd hetzelfde te doen.

We are all going to die! Mijn hele leven – alle diepte- en hoogtepunten – flitsen aan me voorbij. Ik zie mijn geliefde vriendin in gedachten voor mij staan. Stralende lach, ogen die overlopen van liefde. ‘Ik houd van je askim,’ denk ik, ‘ik zal altijd bij je zijn, ook al heb ik deze aardbol fysiek verlaten.’ Ik kijk uit het raam. Nog even, zo lang mogelijk, genieten van het uitzicht. De groene weiden met al die…koeien? Hoe kunnen die beesten nou vrolijk ronddrentelen als we er allemaal aangaan? En wat doet dat jongetje eigenlijk op z’n fietsje? Waarom lacht ‘ie zo? De onschuld van de jeugd, oké, maar zijn opa, die naast hem loopt, straalt ook al van plezier. Dit klopt van geen kant.
Omrop Fryslan aangezet op de televisie, ondertussen naar nieuws of het gaslek zoekend op Internet. En wat lees ik?In Dronrijp (Friesland) werd vrijdag groot alarm geslagen nadat er salpeterzuur was vrijgekomen bij een zuilvelfabriek. Na anderhalf uur heeft de brandweer het alarm opgeheven.
Oef. Weer een dag vol gevaren overleefd. Dank u God, dank u.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/11/06/gifwolk-in-friesland-een-ooggetuigenverslag/

Hij is leuk....