Gifwolk in Friesland: een ooggetuigenverslagNov 6th 2009
Michael van der Galien, Binnenlandse Zaken
Het gebeurde zomaar. Opeens. Niemand had het verwacht. Sterker nog, de studenten onder ons waren nog heerlijk aan het slapen. Maar het gebeurde toch. Uit het niets ging het alarm af. Waarom toch? Wat is er aan de hand? Ik ren naar het raam, worden we aangevallen? Die rotmoffen weer zeker! Nee, niks. Geen vliegtuigen, geen lijken op de straten. Niks. Waarom dan toch dat vervloekte alarm? Raar. ‘Goed, ik ga mijn ontbijt maar maken en schrijven,’ denk ik bij mezelf.
Even later, een telefoontje van Joshua: ‘Gaat het daar nog? Met dat lek?’ ‘Lek, welk lek? Waar heb je het over? Wéér gedronken zeker?’ ‘Nee, ga maar naar De Telegraaf, er is een gaslek vlakbij Dronrijp.’ ‘Dronrijp? Dronrijp? Echt waar, dat is vlakbij! Vandaar dat alarm!’
Dus uw verslaggever spoedt zich surfend naar De Telegraaf, die bericht: ‘Op het terrein van de kaasfabriek van Frico [in Friesland] knapte een slang bij een wagen die salpeterzuur aan het lossen was. Daarbij kwamen gevaarlijke dampen vrij.’ De politie heeft groot alarm geslagen omdat de gifwolk richting het dorp van Dronrijp trok. De sirenes gingen af en de bevolking werd opgeroepen binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Omdat niet duidelijk was hoe gevaarlijk de wolk was en waar die precies heen dreef, werd inwoners van andere plaatsen in de omgeving geadviseerd hetzelfde te doen.
We are all going to die! Mijn hele leven – alle diepte- en hoogtepunten – flitsen aan me voorbij. Ik zie mijn geliefde vriendin in gedachten voor mij staan. Stralende lach, ogen die overlopen van liefde. ‘Ik houd van je askim,’ denk ik, ‘ik zal altijd bij je zijn, ook al heb ik deze aardbol fysiek verlaten.’ Ik kijk uit het raam. Nog even, zo lang mogelijk, genieten van het uitzicht. De groene weiden met al die…koeien? Hoe kunnen die beesten nou vrolijk ronddrentelen als we er allemaal aangaan? En wat doet dat jongetje eigenlijk op z’n fietsje? Waarom lacht ‘ie zo? De onschuld van de jeugd, oké, maar zijn opa, die naast hem loopt, straalt ook al van plezier. Dit klopt van geen kant.
Omrop Fryslan aangezet op de televisie, ondertussen naar nieuws of het gaslek zoekend op Internet. En wat lees ik?In Dronrijp (Friesland) werd vrijdag groot alarm geslagen nadat er salpeterzuur was vrijgekomen bij een zuilvelfabriek. Na anderhalf uur heeft de brandweer het alarm opgeheven.
Oef. Weer een dag vol gevaren overleefd. Dank u God, dank u.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/11/06/gifwolk-in-friesland-een-ooggetuigenverslag/Hij is leuk....