http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47404Kritiek op alarmering rond gaswolk
Sirene klonk per abuis in heel Fryslân
Dronrijp - Op de alarmering rond de ontsnapte gaswolk in Dronrijp is veel kritiek gekomen. Het luchtalarm weerklonk door een fout in heel Fryslân. Volgens Friesland Foods-Campina was het grote alarm niet nodig geweest. In Dronrijp zelf wordt juist gemopperd dat het een uur duurde voor de geluidswagens rondreden.
Ria van der Peet, woordvoerder van Friesland Foods, stelt dat er achteraf bezien te groot alarm geslagen is door de hulpdiensten. ,,Dat was niet nodig geweest, maar natuurlijk is het goed dat er alert is gereageerd door de hulpverleners.”
Als gevolg van de alarmering rukten korpsen uit heel Fryslân uit naar Dronrijp. Op een gegeven moment werd er zelfs opgeschaald naar ‘Grip 3’, een status die normaliter alleen is voorbehouden aan rampen. Dat was om ook de gemeente Menaldumadeel bij de crisissituatie te kunnen betrekken. Ook ging het luchtalarm in de hele provincie af.
Volgens brandweercommandant Van der Ven was dat laatste niet de bedoeling, maar heeft iemand op een verkeerde knop gedrukt. Het leidde ertoe dat in de hele provincie mensen zich afvroegen wat er aan de hand was. De website van Omrop Fryslan - de rampenzender - bezweek vervolgens onder de enorme bezoekersaantallen. ,,Het is de eerste keer dat we het luchtalarm niet als oefening hebben gebruikt”, aldus de commandant. ,,Dat ging niet zoals het moest, maar het was beter dan andersom, dat Dronrijp niets hoorde.”
Geluidswagens te laat
Inwoners van Dronrijp klagen echter over de gebrekkige informatievoorziening. Bij de bakker, op honderd meter afstand van de fabriek, drong pas na een uur door wat er aan de hand was. ,,Ik hearde it fan myn sweager dy’t my belle fan de Kanaryske eilannen ôf”, zegt medewerker Marja Rinsma. Haar collega Anneke van der Wal moest het van haar dochter horen. ,,Ik begryp net dat it sa lang duorje moast foardat de plysje mei de gelûdswein troch de strjitte kaam.” Dat gebeurde rond kwart over tien, een klein uur nadat de wolk ontsnapte. Toen hadden de meeste inwoners zich al op straat begeven om te zien wat er allemaal aan de hand was.
Overigens trokken veel inwoners zich ook na de melding weinig aan van het mogelijke gevaar in de open lucht. Ook nadat de geluidswagen was rondgereden, bleven veel mensen rond de fabriek kijken. Ook elders in het dorp bleven mensen wandelen en fietsen.
Nieuw systeem
Voor Van der Ven is dat een van de leermomenten van de hele situatie. ,,Landelijk wordt gewerkt aan een nieuw systeem van alarmering dat sneller en betrouwbaarder moet zijn.”
Hij vindt niet dat de hulpdiensten te traag waren. ,,We hebben tien minuten verspeeld doordat er in de eerste melding sprake was van zoutzuur.
Toen dat salpeterzuur bleek, heb ik niet langer op de metingen willen wachten en heb ik alarm laten slaan. Volgens protocol had ik dat nog niet mogen doen, dus we waren zelfs eerder dan zou moeten.”