ja ik ken dat systeem wel, maar je hebt te weinig volume als je pech hebt met je lichaamslengte, helm, de pasvorm van de helm, je otoplastiek, en type motor. De gemodificeerde Savox microfoons zijn niet waterdicht, de hele dag een TETRA porto tegen je lichaam lijkt me ook geen goed idee vanwege de straling etc. Vandaar dus de vraagstelling wat er mis mee zou zijn om audio wel over de Bluetooth te gooien. Ik denk dat er niks op tegen is. Je kunt bovendien de dekking verhogen, als je een huis binnengaat waar je geen portodekking hebt, staat je motor dus buiten waar deze met de buitenantenne wel bereik heeft. Je hoeft dan alleen nog de afstand te overbruggen binnenshuis van helm naar motor. Kortom, er zitten voordelen aan. Nadeel is dat je niet een paar honderd meter van je motor kunt weglopen. Daarnaast zou het kastje veel kleiner kunnen zijn dan een porto. Maar ik geloof dat men nu nog allergisch is voor audio over BT, terwijl er zogezegd wel over straat schallende kuipluidsprekers worden gebruikt in sommige regios. Zoals je ziet is encryptie ook maar een relatief begrip. En voor de gemiddelde agent is BT encryptie echt meer dan genoeg. De speciale eenheden kunnen iets anders gebruiken als dat nodig zou zijn. WPA2 is ook tegenwoordig simpel te implementeren en onkraakbaar. zeker bij bewegende bronnen zoals een motor.
Ik vraag me werkelijk af wat het lange termijn effect is van het dragen van een portofoon op het lichaam. De hoeveelheid straling die er vanaf komt is mijns insziens niet zomaar te verwaarlozen. Ik weet wel dat de sterkte van het aggressief gemoduleerde veld wel adaptief wordt gevarieerd naargelang de afstand tot de dichtstbijzijnde node, maar zeker als de antenne niet de volledige vrijheid heeft en wordt belemmerd door het stralingabsorberende lichaam (wat bij TETRA frequenties hoger is dan bv bij VHF!), zal de portofoon het vermogen opvoeren om het bereik goed te houden (RSSI controlled vermogen). Op de motor is het anders, de antennes zitten niet tegen het lichaam maar meestal een halve meter of meer bij je vandaan. De antenne heeft een betere afstraalmogelijkheid door de montage op een metalen oppervlak, en wordt vrijwel niet belemmerd door het lichaam. De veldsterkte waaraan het lichaam wordt blootgesteld zal vele malen lager zijn, het kan zo maar een factor 100 tot 1000 schelen. Mijn idee is dan ook dat een draagbare TETRA portofoon die continu op het lichaam gedragen wordt, een slecht idee is. Vandaar deze (vraag)stelling