Grote brand TIS 2.4 HSL Tunnel - Leiderdorp 20-11-2009

Auteur Topic: Grote brand TIS 2.4 HSL Tunnel - Leiderdorp 20-11-2009  (gelezen 10130 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #30 Gepost op: 20 november 2009, 21:42:46
Volgens TIS 2.4 voor HSL Zuid had er eigenlijk het volgende opgeroepen moeten worden:

Calamiteitenmatrix HSL-Zuid: tunnels, verdiepte bakken en ondergrondse stations
Scenario:
B3

TIS nr.:
2.4

Incident:
Brand in trein

Inschaling:
Groot

Aard:
Brand in meerdere bakken (1 treinstel)

Inzet materieel/personeel:
Brandweer:
1 Cie

Politie:
6 regio
1 KLPD
1 OvDP

GHOR:
20 ambulances
2 OvDG

Grip:
1

http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/servlet/nl.gx.nibra.client.http.GetFile?id=634228&file=Calamiteitenmatrices_en_Inz


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #31 Gepost op: 20 november 2009, 22:55:59
maar de aard was geen brand, maar een stilstaande trein waar geen contact mee gemaakt kon worden.
Volgens TIS 2.4 voor HSL Zuid had er eigenlijk het volgende opgeroepen moeten worden:

Calamiteitenmatrix HSL-Zuid: tunnels, verdiepte bakken en ondergrondse stations
Scenario:
B3

TIS nr.:
2.4

Incident:
Brand in trein

Inschaling:
Groot

Aard:
Brand in meerdere bakken (1 treinstel)

Inzet materieel/personeel:
Brandweer:
1 Cie

Politie:
6 regio
1 KLPD
1 OvDP

GHOR:
20 ambulances
2 OvDG

Grip:
1

http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/servlet/nl.gx.nibra.client.http.GetFile?id=634228&file=Calamiteitenmatrices_en_Inz


Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 21 november 2009, 13:22:40
maar de aard was geen brand, maar een stilstaande trein waar geen contact mee gemaakt kon worden.

Een lege trein?  ::)
Het was een stilstaande trein en brandmelders die afgingen. De aanname dat er brand was en scenario B3 uit de kast werd getrokken was zo gek nog niet.
De scenario's van de HSL gaan uit van potentiële slachtoffers.
Er wordt beschreven wat er minimaal moet uitrukken.
Brandweer gaat uit van het ergste en stuurt 46 voertuigen (binnen enkele minuten gealarmeerd) zonder een nader bericht af te wachten.
De ambulance stuurt 2 ambu's om te verkennen.
Het één is wellicht wat overdreven veel en het ander is wellicht wat overdreven weinig.  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 21 november 2009, 13:48:48
Volgens TIS 2.4 voor HSL Zuid had er eigenlijk het volgende opgeroepen moeten worden:

Brandweer:
1 Cie

Zoals je kunt zien is er voor 4 ingangen apart TIS2.4 aangemaakt en zijn er dus 4 Cie's gealarmeerd. Nouja niet helemaal, 8 pelotons en bij alle 4 de meldingen werd hetzelfde OSP gealarmeerd. Feitelijk dus 1 ingang met 1 Cie en 3 ingangen met 2 pelotons...


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #34 Gepost op: 21 november 2009, 13:59:29
Interessant fenomeen...

Als de afspraak is dat je bij elke brandmelding in een afzonderlijke tunnelbuis een Cie alarmeert dan heeft de centralist gewoon via het boekje gehandeld! Wat je wel kunt afvragen is of het niet 'slim' was geweest als de GMK contact gezocht zou hebben met de beheerder om te verifiëren hoeveel treinen zich op dat moment in de tunnel bevinden. Blijkt er maar 1 trein te zijn die zich bevind in de schaft van de eerste melding zou je daaruit de conclusie kunnen trekken dat de BMI's in de andere buizen reageren op een brand in de betreffende buis. Op basis hiervan zou je kunnen besluiten om niet nog 2 cie te alarmeren.

maargoed, dit geval zal ook intern GMK en intern ProRail wel worden beschouwd en daar waar nodig zullen procedures aangepast worden.

Ach en zo zijn alle voertuigen ook weer eens uit de kazerne geweest :)