Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 54550 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #150 Gepost op: 10 december 2011, 12:53:12
Ook ik keek in eerste instantie wat vreemd op dat er zoveel voertuigen naar deze reanimatie gingen.
Maar achteraf bekeken is het misschien juist de opzet geweest.
Stel je voor dat het slachtoffer op een moeilijk te bereiken plaats ligt. (kelder, slaapkamer, zolder)
Daarbij kun je je ook misschien voorstellen dat het een risico-gezin betreft. (buitenlands of een gezin wat bekend staat)
In het laatste geval bedoel ik ermee te zeggen dat er extra versterkte emoties een rol kunnen spelen.
Dan zijn misschien de ingezette manschappen juist de oplossing om e.e.a. goed op te kunnen lossen.

Wij weten het niet en kunnen niet afgaan op hetgeen er in het filmpje te zien is.

Tsja, als je in Rotterdam kijkt zie je dat dit een redelijk normale inzet is voor een reanimatie (zie onder andere de eerder geplaatste filmpjes in dit topic). Een risico-plaats is een leuke, maar ik zie niet wat je daar dan moet met een extra tankautospuit  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #151 Gepost op: 10 december 2011, 14:09:59
Hier rijdt de ambu met 2 voertuigen, en is daar ook de brandweer bij betrokken rijdt daar 1 TS voor. Eventueel kan daar een redvoertuig aan toe worden gevoegt om de patient uit de woning te halen.


TheDavey100

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
    • Rozenburg Report
Reactie #152 Gepost op: 10 december 2011, 14:14:43
De reden dat hier zo veel brandweer naar een melding rijdt is best simpel, Rozenburg heeft een vrijwillige brandweer. Omdat er overdag niet gegarandeert kan worden dat de wagen gevuld is, rijdt er standaard bij elke melding in Rozenburg de beroepsploeg van de Merseyweg mee (53-1). Dit is een ploeg die 2, misschien 3 kilometer buiten Rozenburg zit in het industriegebied.

De Merseyweg rijdt altijd met 2 wagens naar de meldingen omdat ze maar 7 mensen aan personeel rond hebben lopen op de kazerne volgens mij, bij een melding gaan er dan 6 in de CE53-1 en als het goed is 1 in de KR50-1.

Normaal had Rozenburg bij dit adres als eerste moeten zijn, maar omdat de Merseyweg in Rozenburg aan het sporten was, waren zijn als zeer snel ter plaatse. Binnen 3 minuten waren ze er ongeveer al. Dan had de AC makkelijk tegen Rozenburg kunnen zeggen dat ze binnen mochten blijven, maar als dit niet gebeurd zullen ze gewoon gaan rijden.


Ik probeer woensdag nog een beetje duidelijkheid te krijgen, dan is er weer de jeugdbrandweer en dan zal ik het een en ander proberen te vragen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #153 Gepost op: 10 december 2011, 14:45:16
2x ambu: 4
3x politie: 5?
2x tas: 12
1x ha: 2?

23 mensen voor een reanimatie? Mijn lieve hemel zeg, gewoon belachelijk.
Even een kleine verbetering, de politie was maar met 4 aanwezig (de transporter en de vito waren solo) en daarbij hoort de
VP auto niet bij de reanimatie maar die begeleid het vervoer naar het ziekenhuis. Wat betreft de 1e TS en HA is wat onduidelijkheid
maar in de HA zit in ieder geval maar 1 persoon. Dan kom ik op 20 of 21 man, is dit veel ja dat kan je veel noemen maar niet iedereen
zal met de reanimatie bezig zijn.
De politie zal eerste situatie inschatten, de omgeving veilig stellen en zorgen dat de VP en ambu etc makkelijk weg kunnen voor het transport.
De heren van de brandweer zijn in rotterdam goed getrained voor reanimaties en zullen deze dan ook vaak doen zodat de VPK's de medische handelingen kunnen instarten (en eventueel een brandweerman/vrouw gebruiken als infuuspaal. En de chaufeurs die kunnen zich dan bezig houden met de ondersteuning van de VPK, alvast de apparatuur klaar zetten en auto's klaar maken voor transport.

Vergeet niet een reanimatie is zwaar werk en hoe meer mensen je feitelijk achter de hand heb de te beter. Heb al genoeg verhalen gehoord
van ambu medewerkers die erg blij waren met de brandweer ter plaatse omdat het erg scheeld of je nu reanimeert met maar 2 man (waarvan er
1 medicamenten aan het toedelen is) of met min 6 man waarbij de ambu ploeg zich met de andere zaken kan bezig houden. Misschien dat iemand ergens een staatje heeft van hoeveel succesvolle reanimaties er zijn in rotterdam ten opzichte van de overige regio's. Want ze zullen dit niet doen omdat ze het zo leuk vinden om bij een incident te worden gefotografeerd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


KME

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 10 december 2011, 19:18:11
De reden dat hier zo veel brandweer naar een melding rijdt is best simpel, Rozenburg heeft een vrijwillige brandweer. Omdat er overdag niet gegarandeert kan worden dat de wagen gevuld is, rijdt er standaard bij elke melding in Rozenburg de beroepsploeg van de Merseyweg mee (53-1). Dit is een ploeg die 2, misschien 3 kilometer buiten Rozenburg zit in het industriegebied.

De Merseyweg rijdt altijd met 2 wagens naar de meldingen omdat ze maar 7 mensen aan personeel rond hebben lopen op de kazerne volgens mij, bij een melding gaan er dan 6 in de CE53-1 en als het goed is 1 in de KR50-1.

Dit opzich vind ik dit al vreemd. Waarom, in deze 'financiele' lastige tijden, 1 persoon in een groot voertuig op pad sturen (het 2e voertuig bedoel ik dan). Wat kan die ene persoon méér als die andere 6 van de eerste wagen??


KME

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 10 december 2011, 19:18:56
Even een kleine verbetering, de politie was maar met 4 aanwezig (de transporter en de vito waren solo) en daarbij hoort de
VP auto niet bij de reanimatie maar die begeleid het vervoer naar het ziekenhuis. Wat betreft de 1e TS en HA is wat onduidelijkheid
maar in de HA zit in ieder geval maar 1 persoon. Dan kom ik op 20 of 21 man, is dit veel ja dat kan je veel noemen maar niet iedereen
zal met de reanimatie bezig zijn.
De politie zal eerste situatie inschatten, de omgeving veilig stellen en zorgen dat de VP en ambu etc makkelijk weg kunnen voor het transport.
De heren van de brandweer zijn in rotterdam goed getrained voor reanimaties en zullen deze dan ook vaak doen zodat de VPK's de medische handelingen kunnen instarten (en eventueel een brandweerman/vrouw gebruiken als infuuspaal. En de chaufeurs die kunnen zich dan bezig houden met de ondersteuning van de VPK, alvast de apparatuur klaar zetten en auto's klaar maken voor transport.

Vergeet niet een reanimatie is zwaar werk en hoe meer mensen je feitelijk achter de hand heb de te beter. Heb al genoeg verhalen gehoord
van ambu medewerkers die erg blij waren met de brandweer ter plaatse omdat het erg scheeld of je nu reanimeert met maar 2 man (waarvan er
1 medicamenten aan het toedelen is) of met min 6 man waarbij de ambu ploeg zich met de andere zaken kan bezig houden. Misschien dat iemand ergens een staatje heeft van hoeveel succesvolle reanimaties er zijn in rotterdam ten opzichte van de overige regio's. Want ze zullen dit niet doen omdat ze het zo leuk vinden om bij een incident te worden gefotografeerd.

Nou prima, 20 mensen dan. Nog gewoonweg veel te veel. Maar das mijn bescheiden mening. Er zal wel een reden voor zijn geweest.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #156 Gepost op: 10 december 2011, 19:24:51
Dit opzich vind ik dit al vreemd. Waarom, in deze 'financiele' lastige tijden, 1 persoon in een groot voertuig op pad sturen (het 2e voertuig bedoel ik dan). Wat kan die ene persoon méér als die andere 6 van de eerste wagen??

Niets, maar de combinatie vormt een HV-team. Het hangt er een beetje vanaf met hoeveel ze waren: als je met 7 bent kan je de HA op de kazerne laten en bij een vervolgmelding beide vanaf een andere locatie naar het incident gaan, maar als je maar met 6 man bent moet die HA wel mee om 'm in dienst te houden. Dan zitten er dus maar vijf man op de TS...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #157 Gepost op: 10 december 2011, 19:30:24
Dit doet me toch denken aan Lifesavers 112... Sorry, maar dit begrijp ik echt niet. 20 man voor 1 rea? Compleet belachelijk vind ik, elders zit men wel autopompen te vervangen door een veredelde bestelwagen met 2 personen erop omdat een TS te duur is.

Hier in Belgie doet men de gemiddelde REA met 2 ambulanciers, een MUG arts en een urgentieverpleegkundige, en komt er in 99% van de gevallen nog niets eens brandweer aan te pas, laat staan een haakarmbak.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #158 Gepost op: 10 december 2011, 20:52:57
Dit doet me toch denken aan Lifesavers 112... Sorry, maar dit begrijp ik echt niet. 20 man voor 1 rea? Compleet belachelijk vind ik, elders zit men wel autopompen te vervangen door een veredelde bestelwagen met 2 personen erop omdat een TS te duur is.

Hier in Belgie doet men de gemiddelde REA met 2 ambulanciers, een MUG arts en een urgentieverpleegkundige, en komt er in 99% van de gevallen nog niets eens brandweer aan te pas, laat staan een haakarmbak.

Volgens mij word de eerste ziekenauto, de 100 in België, vaak bemant door.......
Juist ja, de brandweer.
In Nederland is de medische hulpverlening anders georganiseerd en moeten de ambulances veel meer zelf oplossen.
Hiervoor zijn de verpleegkundigen op een hoger nivo opgeleid met betrekking van handelingen welke ze mogen doen, als de ambulanciers op een Belgische ziekenauto.
Daardoor word er, over het algemeen, geen arts meer meegealarmeerd, die komt pas in het ziekenhuis.
De brandweer word hier als first responder ingezet omdat zij een maximale aanrijdtijd hebben van 6 minuten en ambulance's een aanrijdtijd 15 minuten en dat is veel te lang om succesvol een reanimatie te starten.

En in Rotterdam komt er vaak een tweede voertuig mee omdat de twee voertuigen als één eenheid optreden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #159 Gepost op: 10 december 2011, 20:53:08
Politie?
Tja als er heel veel spoed is dan misschien wel

Een reanimatie is best heel veel spoed. ::)