Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 54533 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #140 Gepost op: 9 december 2011, 23:19:03
Als familie zijnde is dat wel een klein beetje te begrijpen, je wilt toch bij het slachtoffer blijven in principe. Er zat trouwens ook nog familie in die laatste ambu, dus dan komt er wel erg veel familie mee opeens.
Dan nog, je kan als familie op dat moment niks doen. De patient gaat toch direct door naar de SEH of misschien de OK en dat bekend dat
je er de komende half uur tot uur er zeker niet bij mag zijn. Hierdoor krijg je juist kans op extra aanrijdingen (overige bestuurder die de
auto's niet verwachten en dus optrekken na de laatste ambu) en dat is het niet waard. Tuurlijk je zit in de rats, en tuurlijk je wilt van alles
maar je kan niks. Waarom dan niet even thuis alles regelen, eventueel wat kleren in de tas gooien voor als de patient langer in het ziekenhuis
moet blijven. En daarna pas naar het ziekenhuis gaan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #141 Gepost op: 9 december 2011, 23:34:17
Die CE en KR 53-1 rijden inderdaad als HV-team. Ik snap dat er in de dagsituatie te weinig vrijwillig personeel is. Maar als er al een eenheid ter plaatse is blijf je naar mijn idee gewoon binnen. 12 man brandweerpersoneel voor een reanimatie is een beetje te..
Als de afspraak is dat je met 2 voertuigen rijdt moet je dat ook gewoon doen. "lekker binnen blijven", zit er bij een reanimatie niet in. Neem als BV het risico niet dat de voertuigen die al onderweg zijn een Vko krijgen waarna ik voor een 2e keer gealarmeerd wordt en ik veel te laat kom. Liever 10 man te veel dan 1 man te weinig, kan daar altijd nog afschalen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #142 Gepost op: 10 december 2011, 00:00:18
Tsja, ik heb het in dit topic alreeds meerdere keren aangehaald, ik blijf het idioot vinden om met twee keer TAS (met volledige bemanning), diverse politievoertuigen én twee ambulance's uit te rukken naar een reanimatie.

Dat men zowiezo dubbel piept omdat de ander mogelijk geen auto vol krijgt is logisch, als je hoort dat ie toch vol is of dat de ander al ter plaatse is ga je gewoonweg niet rijden (en al helemaal niet prio1 met alle extra gevaren van dien). Ik begrijp het haakarmvoertuig prio1 achter de TAS aan ook niet, die kan ook gewoon prio 2 rijden  ::)
Daarnaast zet je een complete straat vol met hulpverleningsvoertuigen en maak je er een groot circus van, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is.


Het met een prive-auto achter een ambulance aanrijden is ook gevaarlijk, de ambulancechauffeur moet de bestuurder achter hem extra in de gaten houden en het kan allerlei extra gevaren opleveren. Daarom geven wij altijd mee om op eigen tempo, dus rustig aan, naar het ziekenhuis te rijden of brengen wij de familie zelf (zonder OGS).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KME

  • Gast
Reactie #143 Gepost op: 10 december 2011, 00:12:40
Brandweer, politie en ambulance met spoed naar een reanimatie Rozenburg Zh

Hulpdiensten met spoed naar een reanimatie in Rozenburg. Ik kwam uit school en bleek de straat te zijn waar ik net langs fietste alleen wist ik dat niet.

2x ambu: 4
3x politie: 5?
2x tas: 12
1x ha: 2?

23 mensen voor een reanimatie? Mijn lieve hemel zeg, gewoon belachelijk.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #144 Gepost op: 10 december 2011, 07:14:54
Als de afspraak is dat je met 2 voertuigen rijdt moet je dat ook gewoon doen. "lekker binnen blijven", zit er bij een reanimatie niet in. Neem als BV het risico niet dat de voertuigen die al onderweg zijn een Vko krijgen waarna ik voor een 2e keer gealarmeerd wordt en ik veel te laat kom. Liever 10 man te veel dan 1 man te weinig, kan daar altijd nog afschalen.
Leve de communicatiemiddelen. Als de eerste eenheid ter plaatse is wordt dat gecommuniceerd. Dus ja, dan blijft die 2e TS gewoon binnen. OF gaan we hem inzetten als "motivatiewagen".

2x ambu: 4
3x politie: 5?
2x tas: 12
1x ha: 2?

23 mensen voor een reanimatie? Mijn lieve hemel zeg, gewoon belachelijk.

De TS en HA rijden gecombineerd. Dus dat zijn er 6 totaal.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #145 Gepost op: 10 december 2011, 07:29:47
Ik begrijp dat je vlot naar het ziekenhuis wilt, maar achter de ambu aanrijden met je eigen auto is gewoon not done. Levensgevaarlijk...

Maar we weten natuurlijk niet of het familie was. Er zijn helaas voldoende 'ambulanceklevers'.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #146 Gepost op: 10 december 2011, 08:20:14
Leve de communicatiemiddelen. Als de eerste eenheid ter plaatse is wordt dat gecommuniceerd. Dus ja, dan blijft die 2e TS gewoon binnen. OF gaan we hem inzetten als "motivatiewagen".

De TS en HA rijden gecombineerd. Dus dat zijn er 6 totaal.
Ik weet niet hoe hard jullie TS kan rijden, maar als de opkomst van de bemanning van de TS langer is dan de aanrijtijd van deze 2 voertuigen schiet het natuurlijk niet op. Het is wat dat betreft ook gissen naar de reden, zolang ik als bevelvoerder niet het sein krijg van de AC dat ik binnen moet blijven ga ik rijden. Er zal ongetwijfeld een reden zijn dat ze toch aan komen rijden, en zover ik kan inschatten aan de hand van het filmpje zijn ze nog eerder aanwezig dan het ambulance personeel, en kunnen ze familie opvangen, buurtbewoners op een mooi afstandje houden en wat meubilair aan de kant gooien zodat er een grote werk ruimte ontstaat. Daarna kan je buiten wachten, eventueel helpen te tillen als het boven is gebeurd. Iedereen snapt dat met 12 man in de woonkamer gaan staan niet handig is, maar om ze nu af te branden dat ze doorrijden.. Dan moet het inzetprotocol op de AC kennelijk beter doorgelezen worden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #147 Gepost op: 10 december 2011, 08:33:55
Ook ik keek in eerste instantie wat vreemd op dat er zoveel voertuigen naar deze reanimatie gingen.
Maar achteraf bekeken is het misschien juist de opzet geweest.
Stel je voor dat het slachtoffer op een moeilijk te bereiken plaats ligt. (kelder, slaapkamer, zolder)
Daarbij kun je je ook misschien voorstellen dat het een risico-gezin betreft. (buitenlands of een gezin wat bekend staat)
In het laatste geval bedoel ik ermee te zeggen dat er extra versterkte emoties een rol kunnen spelen.
Dan zijn misschien de ingezette manschappen juist de oplossing om e.e.a. goed op te kunnen lossen.

Wij weten het niet en kunnen niet afgaan op hetgeen er in het filmpje te zien is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #148 Gepost op: 10 december 2011, 11:05:02
Kan het niet zijn dat het een bekende is van iemand bijvoorbeeld een hulpverlener.
Er wordt in dat geval dan gevraagd of doorgaan of andere TS ter plaatse.
Kan me als brandweerman wel voorstellen dat je niet graag eigen familie eruit haalt.
Maar zelfde reden is ook voor Ambupersoneel.
Maar bij ons is het trouwens wel anders
Reanimatie?
2 x Ambu
punt
Moeilijk te bereiken dan
1 x TS mogelijk aangevuld met Ladderwagen
Politie?
Tja als er heel veel spoed is dan misschien wel
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #149 Gepost op: 10 december 2011, 12:43:51
Ik begrijp dat je vlot naar het ziekenhuis wilt, maar achter de ambu aanrijden met je eigen auto is gewoon not done. Levensgevaarlijk...

Voor wat betreft de politie, ze zitten beide solo in het voertuig, had de tweede auto misschien een defecte OGS installatie? Het ziet er anders wel erg knullig uit.......

Ik denk inderdaad defect. als je kijkt op 1:03 zie je hem wel rijden met knipperend groot licht. en later toetert hij ook naar het verkeer.

Wat een nare drempel ligt daar trouwens.  ???
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens