Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 55160 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 10 december 2011, 23:36:52
Die HA moet dan maar daar blijven, of gewoon niet-prio terugrijden naar de kazerne. Die heeft op een REA niets te zoeken.
Of, als ie zo nodig dicht bij de TS moet blijven, gewoon prio 2 er achter aan komen.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 10 december 2011, 23:38:23
Brandweer als first responder in goed te bergijpen voor het Nederlands model, maar moet dat dan met een haakarm, een voertuig dat zowat het meest logge en instabiele brandweervoertuig is wat er rond rijdt? :D

me beter als eerste 2 Bij een rea, waarbij elke seconde telt, lijkt het brandweermannen te laten uitrukken in een commandowagen ofzo...Wat betreft Politie: ik ben idd van mening dat politie bij elke rea moet worden verwittigd, omdat de kans inderdaad groot is dat zij in de buurt een ploeg hebben.

Dat kost teveel aangezien er veel korpsen in Nederland alleen maar een TS als voertuig hebben dus met 4 of 6 mensen terplaatse gaan
Er zijn zelfs gemeentes waar er een apart FRB voertuig was en waar het korps nu met een 6x6 aangedreven TS terplaatse gaat.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #172 Gepost op: 11 december 2011, 13:47:40
Tsja, ik lees veel mensen die niet weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat ...

Recentelijk nog twee politiestudenten die door een straat reden waar een reanimatiemelding binnen kwam, de mazzel was dat zij ook nog eens een AED in de auto hadden liggen. Deze twee studenten zijn de reanimatie begonnen, gevolgd door twee ambulance's en een noodhulpvoertuig van de politie. Zit je totaal op 8 man. Het slachtoffer heeft het overigens overleefd en heeft een week of 2 later een bloemetje naar het bureau gebracht.

De meerwaarde van politie mee laten rijden naar een onwel-melding heeft zich inmiddels in onze regio ruimschoots bewezen.

Persoonlijke ervaringen geven aan dat ik in ieder geval blij ben met één tankautospuit. De 4 personen van de ambulancedienst zijn in veel gevallen dermate druk dat er geen tijd is om een bedje te pakken, ambu om te keren, de basale reanimatie toe te passen en de rest.
De politie vangt de familie op en/of verleend hand en spandiensten.

Normale inzet reanimatie;

2 x ambulance (afhankelijk van de aanrijdtijd eventueel eerst een rapid-responder of motorpleeg)
1 x politie (noodhulp, bij een ''standaard'' reanimatie, eventueel aangevuld naar gelang de omstandigheden)
1 x brandweer (tankautospuit, indien de brandweer er voor uitrukt)

Veelal zie je bij ons dat de politie er als eerste is, kort gevolgd door de brandweer en/of ambulance. Keren dat de politie 20 minuten aan het reanimeren is voordat de eerste ambulance ter plaatse komt zijn echter ook bij mij bekend
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 11 december 2011, 14:12:34
Tsja, ik lees veel mensen die niet weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat ...

Recentelijk nog twee politiestudenten die door een straat reden waar een reanimatiemelding binnen kwam, de mazzel was dat zij ook nog eens een AED in de auto hadden liggen. Deze twee studenten zijn de reanimatie begonnen, gevolgd door twee ambulance's en een noodhulpvoertuig van de politie. Zit je totaal op 8 man. Het slachtoffer heeft het overigens overleefd en heeft een week of 2 later een bloemetje naar het bureau gebracht.

De meerwaarde van politie mee laten rijden naar een onwel-melding heeft zich inmiddels in onze regio ruimschoots bewezen.

Persoonlijke ervaringen geven aan dat ik in ieder geval blij ben met één tankautospuit. De 4 personen van de ambulancedienst zijn in veel gevallen dermate druk dat er geen tijd is om een bedje te pakken, ambu om te keren, de basale reanimatie toe te passen en de rest.
De politie vangt de familie op en/of verleend hand en spandiensten.

Normale inzet reanimatie;

2 x ambulance (afhankelijk van de aanrijdtijd eventueel eerst een rapid-responder of motorpleeg)
1 x politie (noodhulp, bij een ''standaard'' reanimatie, eventueel aangevuld naar gelang de omstandigheden)

Veelal zie je bij ons dat de politie er als eerste is, kort gevolgd door de brandweer en/of ambulance. Keren dat de politie 20 minuten aan het reanimeren is voordat de eerste ambulance ter plaatse komt zijn echter ook bij mij bekend

Dat de politie meerijdt:absoluut een goed idee. Dat er een paar brandweermannen ter plaatse komen als first responder: nodig in bepaalde gebieden in Nederland.

Maar meer dan 10 man? Serieus, hoe doet men het dan in Belgie? 2 ambulanciers vaak als eerste ter plaatse, bij een REA gevolgd door een MUG (spoedarts+VPK). Het is pas als er sprake is van beknelling of een horizontale evacuatie, dat de brandweer mee komt. Of de ambulanciers nu van de brandweer zijn of niet, doet wat dit betreft niks ter zake: ze zijn met 2 en komen met een ambulance.

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #174 Gepost op: 11 december 2011, 14:30:57
(...)
ter aanvulling: De Brandweer kan behalve First Responder (AED-inzet) ook (primair) meegestuurd worden voor Openen deur, Tilassistentie & Afhijsen Patiënt of leveren van extra perslucht tbv de Lucas.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 11 december 2011, 18:17:54
ter aanvulling: De Brandweer kan behalve First Responder (AED-inzet) ook (primair) meegestuurd worden voor Openen deur, Tilassistentie & Afhijsen Patiënt of leveren van extra perslucht tbv de Lucas.
perslucht hebben we al jaren niet meer maar dat ten zijden(A) het is indd wel waar. en tja dat de 2 TS terplaatse komt is mischien wel een beetje raar maja dat is een vrijwillig korps en die rijden vaak gewoon door ook al word je af gemeld bij ons in het dorp is dat ook! een OMSje afgemeld is prio 2 door.
maar in dit geval is het niet zo stom dat de HA mee rijdt waarschijnlijk de is chauf een nummer 3 of 4 van de tas en vormt deze samen een HV team in rotterdam werkt men veel met springbemanning. Kijk naar me vorige reactie met de TS44-1 en de toen nog WO44-1
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam

Hotdog

• Forum gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 11 december 2011, 20:05:11
Dat de politie meerijdt:absoluut een goed idee. Dat er een paar brandweermannen ter plaatse komen als first responder: nodig in bepaalde gebieden in Nederland.

Maar meer dan 10 man? Serieus, hoe doet men het dan in Belgie? 2 ambulanciers vaak als eerste ter plaatse, bij een REA gevolgd door een MUG (spoedarts+VPK). Het is pas als er sprake is van beknelling of een horizontale evacuatie, dat de brandweer mee komt. Of de ambulanciers nu van de brandweer zijn of niet, doet wat dit betreft niks ter zake: ze zijn met 2 en komen met een ambulance.

10 man is overdreven. 1 TS met 6 man is ruim voldoende.
- politie voor opvange/afzetting
- ambu voor de ALS-taken
- brw voor reanimatie:
   * Chauffeur blijft bij het voertuig. Kan buiten hand- en spandiensten verrichten (Klaarzetten ambu, brancard e.d.)
   * Bevelvoerder geeft leiding en zorgt voor de juiste procedures (wisselen om de 2 minuten, ook niet onbelangrijk. Politie heeft hier
      vaak moeite mee) en de communicatie tussen de hulpdiensten
   * nr 1 zorgt voor bediening AED en beademing
   * 2,3,4 verzorgen de daadwerkelijke reanimatie

Bengi

• P-GLM
  • Forum gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 11 december 2011, 22:01:27
Voor wat betreft de politie, ze zitten beide solo in het voertuig, had de tweede auto misschien een defecte OGS installatie? Het ziet er anders wel erg knullig uit.......
Agent(en) in opleiding? Mogen niet met OGS rijden (tot opleidingkwartiel 8 )maar wel met de standaard vrijstellingen
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 12 december 2011, 00:23:12
Als jij je dan zo gaat gedragen dan heb je niet helemaal begrepen waarom je nog niet met OGS mag rijden.
Dat is nog veiliger dan op deze manier :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #179 Gepost op: 13 december 2011, 00:52:29
en tja dat de 2 TS terplaatse komt is mischien wel een beetje raar maja dat is een vrijwillig korps en die rijden vaak gewoon door ook al word je af gemeld bij ons in het dorp is dat ook! een OMSje afgemeld is prio 2 door.

Dat noemen ze bij ons gewoon een motivatie-ritje.... Misschien kan de VR-RR daar nog eens na kijken voor dat ze overal voertuigen gaan wegbezuinigen. Dit punt is echter duidelijk, het klopt voor geen meter en daar moeten ze maar iets aan gaan doen.

Tsja, ik zie er de meerwaarde van, mede gezien de tijdsbesparing die het op kan leveren. Zelfde dat men in sommige regio's bij een reanimatie of andere heftige medische inzet (indien beschikbaar), alvast motorrijders of de verkeerspolitie laat aanrijden voor een eventuele begeleiding. Tot voor kort rukte er in Nederland ook maar een klein aantal kazerne's uit voor reanimatie's, echter ziet men er op steeds meer plaatsen het nut van. Om een voorbeeld te nemen aan een vrij grote veiligheidsregio in het westen (en relatief dichtbevolkte) gedeelte van Nederland, Amsterdam-Amstelland.

De politie rijd met één noodhulpvoertuig voor drie gemeenten (Uithoorn, Aalsmeer, Amstelveen). Grote oppervlakte, in sommige gevallen komt het voor dat de eerste ambulance vanaf de post in Amstelveen rijd, de tweede ambulance vanaf de Karperweg (Amsterdam) of vanaf Hoofddorp. De politie is niet beschikbaar (of moet van ver komen), de tankautospuit van de brandweerkorpsen in Uithoorn of Aalsmeer zitten bij een reanimatie-melding snel op de weg en zijn in heel veel gevallen sneller ter plaatse dan de andere hulpverleners.

Overigens is er in bovenstaande plaatsen ook sprake van een steeds groter wordende groep AED-responders (vrijwillig).

Voor onze (Belgische) forumbezoekers, pak Google-Maps er eens bij en kijk eens naar de afstanden ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !