beroeps houding

Auteur Topic: beroeps houding  (gelezen 5344 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2004, 00:32:53
Wicher,kijk eerst eens naar je eigen houding tenopzichte van brandweermensen.Ik kan niet zeggen dat dat erg positief is,gelet op een aantal reacties van jou.Besef wel dat deze hulpverleningswereld eigenlijk heel klein is,en dat je elkaar een keer hard nodig zal hebben.

Ik vind dat Wicher gerust zijn mening mag geven over het gedrag van de in de ''documentaire'' weergegeven brandweerlieden, dat dit niet op de juiste plek in het forum gebeurd is, is wat anders maar geen halszaak toch? Ik begrijp eigenlijk niet waarom moderatoren meteen als de kippen erbij zijn om een (waarde)oordeel te vellen over andermans mening. Ik heb al van meerdere collegas gehoord dat ze het gedrag van die brandweerlieden enigzins stuitend/onbegrijpelijk vonden. Ik vraag me echt af wat de korpsleiding bezield om dit alles zomaar op de tv uit te laten zenden. Soort van obsessieve Image-destruction ?? ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2004, 08:50:11
Jammer dat een moderator zich inhoudelijk met de berichtgeving gaat bemoeien omdat hij het blijkbaar niet eens met de strekkening van het betreffende artikel. Misschien moeten moderators gemodereerd worden ?
Moderators dienen er m.i. voor te waken dat artikelen on-topic blijven (wat naar mijn mening te weinig gebeurt) en hebben geen moraliserende taak.

Je kunt het overigens eens of oneens zijn met de opsteller van het betreffende artikel, het is een mening en gelukkig leven we in een land met vrijheid van menigsuiting (binnen de grenzen van de wet die volgens mij hier niet overschreden zijn).

Forums zijn er m.i. ook om te discussieren en niet alleen om elkaar na te praten en onderschrijven.
Jammer dat zo weinig mensen inhoudelijk op de genoemde feiten ingaan en zich drukker maken om de boodschapper dan om de boodschap.

Don't shoot the messenger !

Succes met ons allen !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

bert

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2004, 08:54:52
Joffry,

Het gaat in strictu sensu niet over de houding over het gedrag van de brandweermannen an sich. Het gaat over de manier waarop wij als ambulancepersoneel daarop reageren. De brandweer en ambulance hebben elkaar hard nodig. Misschien dat jullie dat iets minder zien omdat brandweer en ambulance strikt gescheiden zijn, maar bij ons zijn ze in vele gevallen 1 dienst en dan zie je pas hoeveel je samen beter kan doen (en als je een negativist bent, zie je ook hoe slecht de andere het toch doet). De relatie tussen brandweer en ambulance zal er niet beter op worden door elkaars slechte kanten te benadrukken. De brandweer dient dat niet te doen bij de ambulance en vice versa. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Als er mensen zijn die van oordeel zijn dat elkaar afbreken en kleineren de ideale manier is om beter te gaan samenwerken, dan is dat hun goed recht.

De plaats van deze discussie maakt mij persoonlijk niet veel uit. Als het echt gaat over de tv-serie verwijs ik liever naar de geëigende topic. De beroepshouding lijkt me toch een heel relevant onderwerp te zijn. Vooral omdat je dan eens kan uitgaan van "hoe wij het wel moeten doen", en niet "hoe zij het verkeerd doen"

Zo kom ik op een ander punt, iets dat me persoonlijk wel wat ergert.
Citaat
waarom moderatoren meteen als de kippen erbij zijn om een (waarde)oordeel te vellen over andermans mening

Persoonlijk denk ik niet dat de moderatoren er als de kippen bij zijn om, in hun functie van moderator, een waardeoordeel te vellen over leden. Vermits ik gemiddeld maar 1 keer per maand effectief iets moet zeggen als moderator denk ik dat dat ook moeilijk zou gaan, er als de kippen bijzijn. Wel wil ik benadrukken dat ik, en de andere moderators, recht hebben op een eigen mening. We zijn geen machientjes die moeten optreden als iemand iets verkeerd zegt of om oude topics te verwijderen. We zijn allemaal ook begonnen als gebruikers van het forum en zijn dat nog voor een groot deel. Het enige dat je mij kan verwijten is dat ik een stukje moderator bericht tussen mijn persoonlijke mening heb gegooid. Ik heb dat rechtgezet en vanaf nu zal je mijn moderatorberichten altijd [zo] zien staan. Ik heb dat altijd vermeden omdat ik dat bedreigend vind en dat is niet mijn manier van werken.

bert

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2004, 09:03:00
Citaat
Jammer dat een moderator zich inhoudelijk met de berichtgeving gaat bemoeien omdat hij het blijkbaar niet eens met de strekkening van het betreffende artikel

een moderator mag een persoonlijke mening hebben en zoals ik hierboven gesteld heb, heb ik de fout die ik in deze topic gemaakt heb door onduidelijk de grens te trekken tussen persoonlijke mening en moderatorschap rechtgezet.

Citaat
Misschien moeten moderators gemodereerd worden ?

moderators worden gemodereerd. Er zijn 3 beleidsniveau's op dit forum en we hebben alle mogelijkheid om peer-to-peer evaluatie te doen.

Als ik de rechten van een moderator (berichten verwijderen, verplaatsen, ...) gebruik omdat ik inhoudelijk niet akkoord ben, dan denk ik dat ik mijn boeltje wel mag pakken. Er is trouwens ook een motiveringsplicht. Als we topics sluiten of berichten verwijderen moeten we altijd een reden opgeven.

Citaat
Moderators dienen er m.i. voor te waken dat artikelen on-topic blijven

Dat is een onmogelijke opdracht, meer nog omdat topics veranderen doorheen een onderwerp. Als we alle off-topic berichten moeten verwijderen, zijn we 24 op 24 met niets anders bezig en gaat er ook heel wat nuttige informatie verloren. Als het de spuigaten uitloopt heb je natuurlijk ook de functie om het te melden aan de moderators. Dan zijn we er wel als de kippen bij.

Citaat
Je kunt het overigens eens of oneens zijn met de opsteller van het betreffende artikel, het is een mening en gelukkig leven we in een land met vrijheid van menigsuiting (binnen de grenzen van de wet die volgens mij hier niet overschreden zijn).

Inderdaad, en daarom mag ik ook mijn persoonlijke mening geven. Ik ben het trouwens niet oneens met de inhoud. Het zal wel een correcte weergave zijn van problemen die in de reportage naar voor kwamen. Ik ben het eerder oneens met het nut en de eindboodschap. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Net zoals ik het recht heb die te geven, heeft iedereen het recht om die te weerleggen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2004, 09:48:50
Bert, uiteraard heb jij recht op je eigen mening en ook het recht om die te uiten en het is ook zeker goed dat je dat doet.

Ik denk dat het een goede beslissing is om de petten van moderator en "gebruiker" duidelijker te scheiden om verwarring en de schijn van conflicterende belangen te voorkomen. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan door een apart prive en moderator account te gebruiken, maar noodzakelijk is dat zeker niet.

Overigens vind ik het wel jammer dat sommige discussies ontaarden in bijvoorbeeld discussies over hoe mooi de streek is waar een inzender woont eh et feit of zeeuwen nu zuinig zijn of niet. Dit soort berichten mogen wat mij betreft verwijderd worden maar ik begrijp ook goed dat dat een heidens karwij is wat bovendien niet door een ieder in dank afgenomen wordt, want waar je de grens ook legt, er zal altijd de discussie ontstaan of het er nu net over of voor was.
Het is meer een taak voor ons allen om dergelijke kippehok gesprekken elders te voeren.

groeten

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

bert

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2004, 10:10:09
[mensen die hier verder over willen praten, gelieve via pb te antwoorden. Als er toch hoge nood is om hier een gesprek over op te zetten, maak ik wel een nieuw topic aan. Laat ons nu verdergaan met het onderwerp: beroepshouding]

bert

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2004, 10:46:58
We kunnen ons misschien eens de vraag stellen of zulke beroepshouding, als werd getoond in de reportage, ook voorkomt in de ambulancesector. Het zou toch maar erg zijn dat we de brandweer verwijten maken terwijl het misschien wel voorkomt in onze eigen sector.

Hoe zouden we zulke misbruiken en slechte beroepshouding kunnen opsporen en behandelen in eigen sector.

We mogen er ook niet van uitgaan dat wij de referentiegroep zijn. Mensen met een slechte beroepshouding zijn meestal niet zo begaan met hun job dat ze na de uren nog op een forum over hulpverlening gaan rondneuzen.

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2004, 22:26:52
Ik ben ook blij dat "mijn" korps een wat bescheidener beroepshouding heeft, je moet wel in het amsterdamse passen.
groeten, Willem

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2004, 23:09:33
ik denk dat het komt omdat erbij de brandweer de 24 uursdiensten zijn,een ploeg deelt dan 24 uur lief en leed met elkaar.Hoe dat verder bij de ambulancediensten gaat weet ik niet,dus daar kan ik ook niet over oordelen.Maar een brandweerploeg is meer dan collega,s zijn van elkaar,vaak komen de collega,s in privètijd ook bij elkaar .Om elkaar te helpen met een verhuizing bv,gaat het met een lid van de ploeg wat minder best,wordt dit persoon gesteunt door de hele ploeg.

En ja,vaak is de houding van brandweermensen onder elkaar wat losser dan ergens anders.Zowel bij beroeps als bij vrijwilligers,en tja uitzonderingen heb je altijd ;)

Enforcer

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2004, 03:48:15
ik denk dat het komt omdat erbij de brandweer de 24 uursdiensten zijn,een ploeg deelt dan 24 uur lief en leed met elkaar.Hoe dat verder bij de ambulancediensten gaat weet ik niet,dus daar kan ik ook niet over oordelen.Maar een brandweerploeg is meer dan collega,s zijn van elkaar,vaak komen de collega,s in privètijd ook bij elkaar .Om elkaar te helpen met een verhuizing bv,gaat het met een lid van de ploeg wat minder best,wordt dit persoon gesteunt door de hele ploeg.

En ja,vaak is de houding van brandweermensen onder elkaar wat losser dan ergens anders.Zowel bij beroeps als bij vrijwilligers,en tja uitzonderingen heb je altijd ;)

Sluit ik me bij aan.  :)