Optische signalen bij transportbegeleiding

Auteur Topic: Optische signalen bij transportbegeleiding  (gelezen 2927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 2 maart 2004, 17:30:42
Moeten politievoertuigen gebruik maken van hun zwaailichten als ze een transport begeleiden? Zijn er dan nog verschillen, zoals de begeleiding van waarde-, breedte of risicotransporten?
En moet er ook wel eens met sirene aan worden gereden?

Christian

Spocky

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2004, 13:02:14
Het licht helemaal aan het soort transport wat er begeleidt moet worden. Als het een spoedtransport dan wordt er gebruik gemaakt van zowel optische als geluidsignalen, bv ambulancebegeleiding en waarde transport.  Bij bv. een breedte transport word alleen maar gebruik gemaakt van de optische signalen.

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2004, 15:29:16
Het ging om een transport van kernafval, waar ook een drukke kruising mee overgestoken moest worden.
Politie begeleid tot tweemaal toe (in tegenstelling tot vorige keren) zonder zwaailichten aan. Het oversteken van de kruising ging wel, alleen was ik bang dat er een bestuurder op mijn voorligger of mij zou inrijden (ik reed achteraan). De agenten reden gewoon door, zonder het verkeer te laten stoppen. :-\
De tweede keer reden er twee motoragenten mee en dat gaat beter, eentje kan dan op de kruising blijven staan, dat valt wel op.

Maar ik vroeg me af of er een richtlijn voor was...

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2004, 15:34:13
het zal ook afhangen hoe druk het op de weg is/was,en vaak zijn voor dat soort transporten doorlopende vergunningen afgegeven

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2004, 18:37:34
het zal ook afhangen hoe druk het op de weg is/was,en vaak zijn voor dat soort transporten doorlopende vergunningen afgegeven

Nou, dat doorlopend afgeven van vergunningen is niet waar. Schijnbaar wordt een vervoersvergunning voor radioactiefafval niet zomaar afgegeven. Diverse ministeries moeten zich ermee bemoeien, wat uiteraard alleen maar goed is.

Christian

Enforcer

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2004, 00:33:57
Chris,

In de vergunning van het transport staat vermeld hoe en aan welke voorwaarden het transport dient te worden voldaan en de eiden aan de begeleiding wordt hierin ook omschreven. Wellicht, omdat het hier over transport over een zeer korte afstand gaat, dat begeleiding met blauwe lamen niet noodzakelijk was en wellicht ook wel teveel de aandacht zou trekken van het overige publiek.

In sommige politieregio's zijn de dienstvoertuigen tevens voorzien van gele zwaailampen/flitesers.

Groetjes,
Ben

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2004, 17:09:25
Zoals ik al eerder poste en je vanmorgen ook al zei ;): het gebeurt anders ook en deze keer dus niet.

Christian

aj

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2004, 03:40:58
Bij transportbegeleidingen door de polite ligt het aan de aard van het transport en de lokatie, welke signalen gevoerd worden.

Regelmatig worden bijv. lengte/breedte  transporten op de snelweg met alleen de lampen begeleid en zodra je een kruising oid moet passeren de sirene er bij aangezet, zodat dit transport veilig doorgang kan krijgen.

Dergelijke zaken kunnen niet in een vergunning worden geregeld. Hierin kan alleen worden geregeld dat er begeleiding van de politie of EPB moet worden verzorgd.