Stopteken gegeven door Inspectie Verkeer en Waterstaat

Auteur Topic: Stopteken gegeven door Inspectie Verkeer en Waterstaat  (gelezen 10433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Gepost op: 8 november 2009, 11:19:55
]

Dienst: Inspectie Verkeer en Waterstaat
Afdeling: Zwaar vervoer cq. gevaarlijke stoffen
Soort voertuig: Dienstauto
Merk & type: VW Caddy
Byzonderheden: Lichtbalk met STOP IVW en VOLGEN IVW en reflecterende striping

Waarom de tekst STOP IVW en niet alleen STOP. Vaak zullen de bestuurders die een stopteken krijgen van deze voertuigen toch niet weten waar de afkorting IVW voor staat dus wat heeft het dan voor toegevoegde waarde. Dat zou hetzelfde zijn als marechaussee voertuigen uitrusten met STOP KMAR, die hebben toch ook alleen maar STOP en VOLGEN (met uitzondering van onopvallende voertuigen waar STOP POLITIE gebruikt wordt)

Servo Per Amikeco

-Volvo-34-

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 8 november 2009, 15:01:25
Waarom de tekst STOP IVW en niet alleen STOP. Vaak zullen de bestuurders die een stopteken krijgen van deze voertuigen toch niet weten waar de afkorting IVW voor staat dus wat heeft het dan voor toegevoegde waarde. Dat zou hetzelfde zijn als marechaussee voertuigen uitrusten met STOP KMAR, die hebben toch ook alleen maar STOP en VOLGEN (met uitzondering van onopvallende voertuigen waar STOP POLITIE gebruikt wordt)
Dat kunnen ze dan toch zien op de achterkant want daar staat ook de naam op O0
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 november 2009, 15:05:59

De bestuurder die door de IVW worden gecontroleerd weten alllemaal echt wel wat IVW betekend. Denk daarbij aan taxicahuffeurs, bus chauffeurs enz.

mvg
Mike

Milpol

• Flora&fauna boa
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 8 november 2009, 15:30:26
Dat kunnen ze dan toch zien op de achterkant want daar staat ook de naam op O0

En wat staat er bij een herkenbaar politievoertuig op het stopbord? volgen-politie en stop-politie ;D terwijl er op het voertuig al politie staat.
Dit is zuiver een privé mening. Schade en/of problemen ontstaan door het opvolgen van deze informatie is geheel voor eigen risico.

Glenn2

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 november 2009, 15:33:28
Ben je verplicht te volgen/te stoppen wanneer dat bord aan gaat?

Ik meen me te herinneren dat dat alleen voor het politie stopbord moet :)

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 november 2009, 15:49:49
Ben je verplicht te volgen/te stoppen wanneer dat bord aan gaat?

Ik meen me te herinneren dat dat alleen voor het politie stopbord moet :)

In de wet- en regelgeving staat met betrekking tot 'stopborden' van de politie en RWS dat je deze aanwijzingen dient op te volgen:

Artikel 82a RVV 1990
Weggebruikers zijn voorts verplicht de aanwijzingen op te volgen die worden gegeven door middel van de verlichte transparanten op personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen in gebruik bij de in artikel 41a, eerste lid, onderdeel a, onder 1° en 4°, genoemde diensten en op bedrijfsauto’s van transportbegeleiders.

De verwijzing naar 41a, lid 1, a onder 1 & 4 betreft:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1°. in gebruik bij de politie;
4°.  in gebruik bij Rijkswaterstaat;

Artikel 83 RVV 1990
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.

In de wegenverkeerswet 1994 staat daarnaast:

Artikel 12
1.Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159 bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.
2.De in het eerste lid bedoelde aanwijzingen mogen slechts worden gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaarheid daarvan, of de vrijheid van het verkeer dan wel in het belang van met toestemming van Onze Minister verrichte onderzoeken ten behoeve van het verkeer.

De onder art. 159 bedoelde personen zijn:
a. de in de artikelen 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen;
b. de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ambtenaren van de Rijksbelastingdienst, van de Rijks- en de provinciale waterstaat, van de Dienst Wegverkeer en van de verkeersinspecties, een en ander voor zover bij die algemene maatregel van bestuur is bepaald;
c. de in de artikelen 87 en 89 van de Wet personenvervoer 2000 bedoelde personen, voor zover het betreft de eisen die met betrekking tot voertuigen als bedoeld in die wet worden gesteld bij of krachtens deze wet.

Kortom, de verplichting om te stoppen n.a.v. een stopbord (matrix) is wettelijk alleen geregeld voor politie en de weginspecteurs van RWS. Derhalve levert het negeren van een stopbord van de IVW geen strafbaar feit op volgens mij. Ik zet ook even e.e.a. uit richting de politieacademie, want het is wel een interessant dingetje :)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 8 november 2009, 17:03:31
Kortom, de verplichting om te stoppen n.a.v. een stopbord (matrix) is wettelijk alleen geregeld voor politie en de weginspecteurs van RWS. Derhalve levert het negeren van een stopbord van de IVW geen strafbaar feit op volgens mij. Ik zet ook even e.e.a. uit richting de politieacademie, want het is wel een interessant dingetje :)

Even een zij-stapje. De controle's die de IVW cq AID (Algemene Inspectie Dienst, die van de koe'tjes enzo) uitvoerd zijn geen WvW controle's maar de bevoegdheden worden gehaald uit de de Wet E.D. Volgens mij ben je bij de Wet ED verplicht om medewerking te verlenen ....  :)

Art. 24A  Wet E.D
Art. 23   Wet E.D
Art. 26   Wet E.D

Of zit ik er nu helemaal naast?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 november 2009, 17:29:28
Art. 23, lid 4 WED
4.Zij zijn bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.

Ik vond het volgende document dat uitsluitsel geeft:
http://www.zakboekenpolitie.com/bijlagen/Stopbevelen_Deel_I_def_040403.doc

3.1.5 Onderzoek vervoermiddelen, bescheiden art. 23 WED
De opsporingsambtenaren zijn bevoegd de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt. Opzettelijk niet voldoen aan de vordering, krachtens enig voorschrift  van deze wet gedaan door een opsporingsambtenaar is een economisch delict.

Hierin staat dat het stopbevel gegeven door opsporingsambtenaren in beginsel vormvrij is, dus transparant is toegestaan :)

Glenn2

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 november 2009, 17:43:17
AID mág dus stoptekens geven begrijp ik uit dat stuk, maar moeten weggebruikers dan ook stoppen?

Niet dat ik van plan ben om toch door te rijden: ik heb geen koebeesten en vervoer ook niks dat het inspecteren waard is, maar ik vind dit soort materie gewoon interessant! ;)

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 november 2009, 17:44:42
AID mág dus stoptekens geven begrijp ik uit dat stuk, maar moeten weggebruikers dan ook stoppen?
JA