Ben je verplicht te volgen/te stoppen wanneer dat bord aan gaat?
Ik meen me te herinneren dat dat alleen voor het politie stopbord moet
In de wet- en regelgeving staat met betrekking tot 'stopborden' van de politie en RWS dat je deze aanwijzingen dient op te volgen:
Artikel 82a RVV 1990
Weggebruikers zijn voorts verplicht de aanwijzingen op te volgen die worden gegeven door middel van de verlichte transparanten op personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen in gebruik bij de in artikel 41a, eerste lid, onderdeel a, onder 1° en 4°, genoemde diensten en op bedrijfsauto’s van transportbegeleiders.
De verwijzing naar 41a, lid 1, a onder 1 & 4 betreft:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1°. in gebruik bij de politie;
4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;
Artikel 83 RVV 1990
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
In de wegenverkeerswet 1994 staat daarnaast:
Artikel 12
1.Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159 bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.
2.De in het eerste lid bedoelde aanwijzingen mogen slechts worden gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaarheid daarvan, of de vrijheid van het verkeer dan wel in het belang van met toestemming van Onze Minister verrichte onderzoeken ten behoeve van het verkeer.
De onder art. 159 bedoelde personen zijn:
a. de in de artikelen 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen;
b. de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ambtenaren van de Rijksbelastingdienst, van de Rijks- en de provinciale waterstaat,
van de Dienst Wegverkeer en van de verkeersinspecties, een en ander voor zover bij die algemene maatregel van bestuur is bepaald;
c. de in de artikelen 87 en 89 van de Wet personenvervoer 2000 bedoelde personen, voor zover het betreft de eisen die met betrekking tot voertuigen als bedoeld in die wet worden gesteld bij of krachtens deze wet.
Kortom, de verplichting om te stoppen n.a.v. een stopbord (matrix) is wettelijk alleen geregeld voor politie en de weginspecteurs van RWS. Derhalve levert het negeren van een stopbord van de IVW geen strafbaar feit op volgens mij. Ik zet ook even e.e.a. uit richting de politieacademie, want het is wel een interessant dingetje