Undercover in Nederland: beveiliging Koninklijke Huis

Auteur Topic: Undercover in Nederland: beveiliging Koninklijke Huis  (gelezen 10902 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 16 november 2009, 15:48:15
Ik wil het "slappe" optreden van de Kmar niet goedpraten, maar bedenk wel dat we hier te maken hebben met een (belangrijke) bewoner die helemaal geen beveiliging wil. (of zo min mogelijk) Het is toch algemeen bekend dat men de paleizen er niet uit wil laten zien als een bunker ! De Kmar heeft volgens mij ook niets te zeggen over de wijze van beveiligen, dat ligt geheel bij de DKDB en het koningshuis (intendant) met het NTCB op de achtergrond.

De verantwoordelijkheid voor het doen en laten van het koninklijk huis ligt zoals je weet bij de regering en die zet de KMar in als middel. Nu geloof ik best dat HR.Ms. één en ander in te brengen heeft, maar ik vind het aan de regering om dan te zeggen "we gaan toch zwaarder beveiligen". En dan heeft Hr.Ms. dat maar te accepteren.

Als je bedenkt voor voor 'schade' het aan de maatschappij zou opleveren als er een aanslag op de koningin wordt gepleegd (zeker als die 'slaagt'), dan mag het best een tandje zwaarder wat mij betreft.

En ook hier zijn er - in mijn ogen - weer teveel partijen die zich ermee moeten bemoeien:
- KMar voor de feitelijke beveiliging van de objecten
- DKDB voor de feitelijke beveiliging van de personen
- AIVD voor de intelligence
- De NCTb voor de coördinatie m.b.t. terroristische dreiging
- ...?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #41 Gepost op: 16 november 2009, 17:43:31
Oh nee? Voor wie is het dan wel?

Wat dacht je van Haaglanden. Ik heb het ook niet bedacht, maar de Kmar doet op "Koninklijk terrein" slechts de bewaking en geen verdere onderzoeken. Als er een andere keer wel iemand wordt gepakt, zal die worden overgedragen aan de plaatselijke politie. (altijd zo geweest)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 16 november 2009, 19:09:00
De verantwoordelijkheid voor het doen en laten van het koninklijk huis ligt zoals je weet bij de regering en die zet de KMar in als middel. Nu geloof ik best dat HR.Ms. één en ander in te brengen heeft, maar ik vind het aan de regering om dan te zeggen "we gaan toch zwaarder beveiligen". En dan heeft Hr.Ms. dat maar te accepteren.

Als je bedenkt voor voor 'schade' het aan de maatschappij zou opleveren als er een aanslag op de koningin wordt gepleegd (zeker als die 'slaagt'), dan mag het best een tandje zwaarder wat mij betreft.

En ook hier zijn er - in mijn ogen - weer teveel partijen die zich ermee moeten bemoeien:
- KMar voor de feitelijke beveiliging van de objecten
- DKDB voor de feitelijke beveiliging van de personen
- AIVD voor de intelligence
- De NCTb voor de coördinatie m.b.t. terroristische dreiging
- ...?

En je vergeet de 'portier' natuurlijk nog... ;D

Dat gaf ik eerder in dit topic al aan, maak er één dienst van a la Secret Service. :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 16 november 2009, 19:22:59
Ik vond het gisteren wel opmerkelijk dat ze geen poging deden op met paleis daadwerkelijk in te gaan. Dit sterkt mijn vermoeden dat ze hulp van binnenuit gehad hebben om dit te doen lukken. Die persoon kan ze ook gewaarschuwd hebben om geen poging te doen het paleis binnen te gaan omdat je dan waarschijnlijk een contact persoon nodig hebt.

Ze laten ook de eerste poging niet zien waar ze achter het nummer van de monitorcentrale proberen te komen en dat volgens hun lukt...  ::) Ook laten ze niet zien dat ze teruggebeld worden bij de tweede keer dat ze proberen het nummer van de monitorcentrale te krijgen.

Ik denk dat de beveiliging zo gaat worden dat alleen 'vertrouwde' auto's van vast personeel daar op de binnenplaats nog mogen gaan parkeren en dat externe partners op grotere afstand moeten gaan parkeren. Bij de entree een bewakingsgebouw waar contact gelegd gaat worden met je interne contact persoon of met de portier zodat alleen echt aangemelde personen nog door mogen rijden  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 16 november 2009, 20:34:40


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #45 Gepost op: 16 november 2009, 20:43:48
Ze laten ook de eerste poging niet zien waar ze achter het nummer van de monitorcentrale proberen te komen en dat volgens hun lukt...

Da's een hele interessante! Wel laten zien dat het niet lukt, maar niet laten zien als het wel lukt....hmm...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 16 november 2009, 20:54:43
Opzich raar, want bij ons op de basis kom je bijvoorbeeld niet het terrein op als de contactpersoon niet te bereiken is, de bezoeker mag pas het terrein op als de contactpersoon bij het wachtgebouw de bezoeker ophaalt.
De contactpersoon moet ten alle tijden bij de bezoeker blijven.
Is dat bij het koningshuis niet zo?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 16 november 2009, 20:56:45
Opzich raar, want bij ons op de basis kom je bijvoorbeeld niet het terrein op als de contactpersoon niet te bereiken is, de bezoeker mag pas het terrein op als de contactpersoon bij het wachtgebouw de bezoeker ophaalt.
De contactpersoon moet ten alle tijden bij de bezoeker blijven.
Is dat bij het koningshuis niet zo?

Waarschijnlijk wordt je pas begeleid als je het gebouw in gaat. Alleen is men het stukje tussen de poort en het gebouw vergeten waardoor je zo het terrein op kunt lopen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #48 Gepost op: 26 november 2009, 10:14:28
Secret Service kunnen we ook afschrijven als vervanging van de beveiliging van het Koninklijk Huis.... ;D

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/446676/2009/11/26/Stel-dringt-binnen-tijdens-staatsdiner-in-Witte-Huis.dhtml

Stel dringt binnen tijdens staatsdiner in Witte Huis
 
WASHINGTON - Het zou één van de meest beveiligde plaatsen ter wereld moeten zijn, maar een stel 'party crashers' is erin geslaagd binnen te dringen in het Witte Huis terwijl president Obama er een staatsdiner hield. Volgens de woordvoerder van Obama was de president nooit in gevaar en wordt onderzocht hoe het duo is binnengeraakt.

Ze moesten nochtans dezelfde screening ondergaan als de 300 andere gasten die het etentje ter ere van de premier van India Manmohan Singh mochten bijwonen. Het koppel hield de hele tijd vol dat ze wel degelijk uitgenodigd waren door Obama. "Ik ben vereerd dat ik het staatsdiner van Barack Obama en de First Lady ter ere van India mag bijwonen", schreef Michaele Salahi op haar Facebook-pagina.

Pas de volgende ochtend kregen de veiligheidsdiensten van het Witte Huis iets in de gaten. Door de uitlatingen van het koppel op Facebook - mét foto's, zelfs eentje waarop het paar poseert met de Amerikaanse vicepresident Joe Biden - begon de pers vragen te stellen aan het Witte Huis. Daar bleek dat het koppel helemaal niet op de lijst met genodigden stond.

Maar hoe is dat dan kunnen gebeuren? In de Washington Post geeft een voormalige medewerker van het Witte Huis zijn theorie. "Op een regenachtige avond kunnen de veiligheidsdiensten de controle wel eens verliezen, zeker aangezien dit koppel eruit zag alsof ze echt thuis hoorden op het diner." Toch geeft ook hij toe dat er een ernstige fout is gebeurd.
26/11/09 07u58


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2010, 10:34:34
Volgende keer de tweede kamer?  ::) ;D


http://www.telegraaf.nl/binnenland/6063303/__Dagjesmensen_omzeilen_beveiliging__.html?p=13,1
    
Limburgse dagjesmensen omzeilen Kamerbeveiliging Van onze Haagse redactie

DEN HAAG -  Vier Limburgse toeristen hebben deze week in al hun onschuld de complete beveiliging van de Tweede Kamer omzeild en een half uur vrijelijk rondgebanjerd door de gangen van 's lands regeringscentrum.

Pas toen Annie Loyen met haar filmcamera een interview van een tv-ploeg met 'een bekende politicus' probeerde vast te leggen, iets wat ten strengste verboden is in het gebouw van de Tweede Kamer, werd het viertal er door beveiligers uitgegooid.

Om het carnaval in hun eigen woonplaats Valkenburg te ontvluchten, reisden Jos Bemelmans met zijn vrouw Annie en een bevriend echtpaar uit het dorp, Hans en barbara Leunissen, af naar het westen van Nederland. "We zijn naar Volendam geweest en Alkmaar. En dinsdag hadden we een dagje Den Haag ingepland", vertelt Bemelmans in onvervalst Limburgs. "En wat is een Den Haag zonder een kijkje in de Tweede Kamer te nemen, hè? Minister Eurlings woont zelfs bij ons in de straat."

Verbazing

Het viertal stapte de hoofdingang van de Tweede Kamer aan het plein binnen. En niet bekend met de verplichting om zich te melden bij de receptie liepen ze argeloos achter een medewerker van de Kamer aan. "Die medewerker opende een deur met een pasje. Ik heb de dichtvallende deur tegengehouden en we zijn met z'n allen naar binnen gegaan", vertelt Bemelmans daags na zijn avontuur aan het Haagse Plein. "Wij wisten helemaal niet dat jassen en tassen verboden zijn in dat gebouw. Het verbaasde ons wel dat we zo eenvoudig naar binnen konden. We kwamen zelfs twee agenten tegen die ons vriendelijk gedag zeiden."

De vrolijke Limburgers hebben bijna een half uur rondgeslenterd en her en der foto's gemaakt voor ze door de beveiliging werden opgemerkt en het gebouw uitgezet.