Undercover in Nederland: beveiliging Koninklijke Huis

Auteur Topic: Undercover in Nederland: beveiliging Koninklijke Huis  (gelezen 11015 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2010, 11:37:36
Om terug te keren naar het onderwerp....
Ik snap niet dat beveiliging van het koningshuis (dus de personen) onder de politie valt
en het gebouw onder de KMAR....
2 verschillende politie organisatie's
Wat zou hier de reden van kunnen zijn ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 27 februari 2010, 16:11:59
Wat dacht je van Haaglanden. Ik heb het ook niet bedacht, maar de Kmar doet op "Koninklijk terrein" slechts de bewaking en geen verdere onderzoeken. Als er een andere keer wel iemand wordt gepakt, zal die worden overgedragen aan de plaatselijke politie. (altijd zo geweest)

Zoals ook in dit geval:

Aanhoudingen bij Koninklijke Stallen
26 februari 2010, 15.45 uur

De marechaussee heeft vannacht bij de Koninklijke Stallen in Den Haag 2 keer aanhoudingen verricht van personen die over de muur wilden klimmen.

Rond half vier betrapte een patrouille van de marechaussee 2 Nederlandse 20-jarige mannen. Een uur later zagen de marechaussees dat er opnieuw 2 mensen over de muur probeerden te klimmen. Het betrof een man van 24 en een vrouw van 25 jaar uit Tsjechië.

Er zijn geen aanwijzingen dat de beide aanhoudingen aan elkaar gerelateerd zijn. Alle aangehouden personen zijn overgedragen aan de politie.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/02/26/46148544/Aanhoudingen_bij_Koninklijke_Stallen

Om terug te keren naar het onderwerp....
Ik snap niet dat beveiliging van het koningshuis (dus de personen) onder de politie valt
en het gebouw onder de KMAR....
2 verschillende politie organisatie's
Wat zou hier de reden van kunnen zijn ?

Dit is wettelijk bepaald.
In artikel 6, lid 1 van de politiewet staat:
"1. Aan de Koninklijke marechaussee zijn, onverminderd het bepaalde bij of krachtens andere wetten, de volgende politietaken opgedragen:
a. het waken voor de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis, in samenwerking met andere daartoe aangewezen organen;"

Artikel 38 gaat over de taken van het KLPD. Lid 1c gaat over de beveiliging van personen:
"het waken voor de veiligheid van leden van het Koninklijk Huis en andere door Onze Minister van Justitie aangewezen personen."

Ik denk dat dit komt door hoe de taakverdeling van oudsher bepaald is.
"Beveiliging van het Koninklijk Huis
De Koninklijke Marechaussee heeft de taak te waken over de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis. De beveiliging wordt uitgevoerd bij de paleizen Huis Ten Bosch, Noordeinde, Soestdijk, Drakensteyn, Het Loo en Residentie de Eikenhorst.

Deze paleisbeveiliging werd in 1908 aan de hoede van de marechaussee toevertrouwd. Op verzoek van Koningin Wilhelmina nam de marechaussee de wacht en de beveiliging bij Paleis Het Loo over van tuinlieden (de zogenaamde Klompenwacht)."


De persoonsbeveiliging van (top-)militairen wordt wel door de marechaussee gedaan (BSB persoonsbeveiliging).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #52 Gepost op: 28 februari 2010, 15:13:38
De persoonsbeveiliging van (top-)militairen wordt wel door de marechaussee gedaan (BSB persoonsbeveiliging).

Met deze uitspraak doe je deze afdeling van de BSB behoorlijk tekort Maarten.  ^-^


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 28 februari 2010, 15:23:57
Met deze uitspraak doe je deze afdeling van de BSB behoorlijk tekort Maarten.  ^-^

Persoonsbeveiliging is een onderdeel van de BSB activiteiten. Ik zeg niet dat dit hun enige activiteit is ;)
En de BSB draagt ook wel bij aan de persoonsbeveiliging door de DKDB heb ik me laten vertellen, maar dat is dus niet onder hun eigen 'vlag'.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s