GRIP 2 Poederbrieven op diverse politiebureau's - regio Zeeland 04-11-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Poederbrieven op diverse politiebureau's - regio Zeeland 04-11-2009  (gelezen 12199 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

frantic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #70 Gepost op: 5 november 2009, 17:10:02
TIENDE POEDERBRIEF VANDAAG BEZORGD

WISSENKERKE - De politie is een onderzoek gestart naar een tiende poederbrief die vandaag is bezorgd in Wissenkerke.

Gisteren werden op acht politiebureau's poederbrieven bezorgd. Een negende brief was gericht aan het politiebureau in Sluis, maar dit bestaat niet meer. Deze brief werd door de postbode mee retour genomen, maar gisteravond werd al duidelijk dat deze negende brief bestond.

Vandaag werd ook nog een 'verlate' brief bezorgd op het bureau aan de Voorstraat op het Noord-Bevelandse Wissenkerke. Ook het poeder in deze brief was onschadelijk. De politie heeft de zaak nog in onderzoek.
 
bron: http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=12002


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 5 november 2009, 23:59:25
Wordt dit niet aangemerkt als 'terroristische' daad?  ??? (daardoor wat extra onderzoeksmethoden...)

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=terrorisme

ter·ro·ris·me het; o het onder druk zetten ve regering of bevolking door daden van terreur


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Foto's op onderstaande link

http://www.brandweergoes.nl/Nieuwsitems%202009/Incidentnieuws/110409_poederbriefpolitie.htm

Citaat afkomstig van www.brandweergoes.nl

Citaat
Ontsmettingsunit

Overal in Zeeland gingen brandweerteams op pad om ontsmettingswerkzaamheden uit te voeren en om de poederbrieven veilig te stellen. In Goes werd daarvoor het Ongevalsbestrijding Gevaarlijke Stoffen (OGS)-team ingezet. Dit regionaal opererende team heeft één van de twee in Zeeland gestationeerde ontsmettingsunits ter beschikking (de andere unit staat in Terneuzen). Met de materialen uit die unit kan een complete 'ontsmettingsstraat' worden opgebouwd. Bij de operatie waren ook de Officier van Dienst Brandweer, Adviseur Gevaarlijke Stoffen, de Officier van Dienst Geneeskundig en de Officier van Dienst Politie ter plaatse.

Eerst personeelsleden...

Eerst werd besloten om de besmette personeelsleden (inclusief de postbode die de brief bezorgd had) te ontsmetten. Die moesten daarvoor douchen in de mobiele douche-unit van de brandweer en kregen daarna schone kledij uitgereikt die aangetrokken kon worden in de ontsmettingsunit. Het water in de mobiele douche-unit werd voor het douchen verwarmd door de interne warmwatervoorziening van de ontsmettingsunit. Brandweerlieden in chemicaliënpakken namen de besmette kleding in ontvangst en deponeerden die in zakken die in het besmette deel van het politiebureau werden geplaatst.

Daarna de brief...

Nadat het politiepersoneel was ontsmet gingen de chemicaliënpakdragers het politiebureau in om de poederbrief veilig te stellen. Die werd in een gesloten zak afgevoerd voor politieonderzoek naar herkomst van de brief. De fiets van de postbode werd ook in het besmette deel van het politiebureau geplaatst. Het besmette kantoorgedeelte werd afgegrendeld zolang de samenstelling van het poeder onbekend was. Daarna werden de ingezette brandweerlieden zelf ontsmet en kon de inzet worden beëindigd
.

Nu kan ik me voorstellen dat in 2001 een dergelijke aanpak plaats zou vinden maar in 2009 na weet ik veel hoeveel poederbrieven schrijven de protocollen toch ook een andere aanpak voor ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Foto's op onderstaande link

http://www.brandweergoes.nl/Nieuwsitems%202009/Incidentnieuws/110409_poederbriefpolitie.htm

Citaat afkomstig van www.brandweergoes.nl


Nu kan ik me voorstellen dat in 2001 een dergelijke aanpak plaats zou vinden maar in 2009 na weet ik veel hoeveel poederbrieven schrijven de protocollen toch ook een andere aanpak voor ;)

Ze zijn veel te druk bezig geweest om met minder mensen uit te kunnen rukken.... ;) :P