Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

Auteur Topic: Extra voorlichting en controle op marifoongebruik  (gelezen 15010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #50 Gepost op: 7 november 2009, 03:46:00
quote
MARCOM A zesde druk 2009:

Distress Call (oproep):
- Mayday (3x)
- This is
- Scheepsnaam van schip in nood (3x)
- Roepletter (of andere identificatie)
- MMSI-nummer ( indien het distress werd gestart via DSC)

Distress Message (Noodbericht)
- Mayday
- Scheepsnaam schip in nood
- Roepletter (of andere identificatie)
- MMSI nummer (indien distress is gestart met DSC)
- Positie (OOK indien deze al per DSC is uitgezonden)
- Aard ongeval
- Verlangde hulp
- enig andere bruikbare informatie

Recu (acknowledgement)
- Mayday
- Scheepsnaam, gevolgd door roepletter , of MMSI nummer (of andere identificatie) van het schip die het noodbericht heeft  
  uitgezonden.
- This is
- Scheepsnaam EN roepletter (of andere identificatie) van dit bevestigende radio station
- Received Mayday
unquote

Ron  ::)
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #51 Gepost op: 7 november 2009, 04:04:57
Aanvulling op voorgaande:

Zelfde boekwerk:

quote
In principe is een distress alert altijd in de richting van het schip naar een walorganisatie. Daarom zal, zeker in het A1/A2 gebied, een walorganisatie als eerste in de gelegenheid moeten worden gesteld de goede ontvangst van een DSC distress alert (of een radiotelefonie-noodoproep) te bevestigen.
In alle andere gevallen geeft men een bevestiging van ontvangst (recu) per radiotelefonie als men zich zonder enige twijfel in de nabijheid bevindt.
Betreft het ontvangen noodbericht een heruitzending (relay) van een walorganisatie, dan mag men aan boord uitsluitend per radiotelefonie bevestiging van ontvangst (recu) geven na verkregen toestemming van de gezagvoerder.

Hierna zal het overige noodverkeer aanvangen.

Bijvoorbeeld: aanvullend recu. met positie van het eigen schip, ETA, Snelheid en overige relevante informatie.

NB: een aanvullend recu mag alleen gegeven worden met toestemming van de gezagvoerder.

Aan de hand van de binnengekomen aanvullende recu's kan een RCC (of het schip in nood zelf, indien dit schip zich buiten het bereik van een RCC bevindt) een of meerdere schepen, die daartoe het meest geschikt lijken, voor hulpverlening opvorderen

Volgens het wetboek van koophandel is het de plicht van de kapitein van een opgevorderd schip aan deze opvordering gehoor te geven en zich met een zo groot mogelijkesnelheid naar de noodpositie te begeven.
unquote
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #52 Gepost op: 7 november 2009, 09:34:46
Ron,

Alles goed, zeker rustig geweest vanacht
 8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 7 november 2009, 11:32:14
Dank je Ron, duidelijk  O0

Henk


verbaast

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 10 november 2009, 20:08:30
heb speciaal voor deze reactie een acount aan gemaakt

Omdat ik zeer verbaast ben wat ik hier constateer ???

Op deze site weet iedereen het erg goed wat wel en niet mag.

Volgens mij is een van de regels die je leert dat je informatie niet mag noteren of opslaan en niet naar buiten mag brengen.

Legt u mij dan even uit hoe het in gods naam mogelijk is dat hier een MP3 opname van wordt gemaakt en online gezet.

natuurlijk is het heel erg makelijk hier een oordeel over te hebben ,waneer je op dat moment niet op het water was .
en dus niet weet over weer en situatie op water

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat met de wet op privacy  dat u zo maar geluids bestanden online mag zetten

Ben mij er van bewust dat deze actie niet de beste was maar  dat `geeft u geen enkel recht dit online te zetten.


Heb kontact gezocht met de kust wacht en deze adviseerde mij een klacht neer te leggen bij het agentschap telecom.
Wat ik dus ook ga doen.

Volgens de telecom wet bent u strafbaar bezig en ook de kustwacht wil hier graag eens een uitspraak hier over zo dat deze wild west praktijken van het internet verdwijnen
Graag wil ik de kust wacht helpen om deze cowboy praktijken tegen te gaan zodat iedereen vrij kan spreken over de marifoon zonder opgenomen te worden door lieden diet het niet zo serieus nemen met de telecom wet maar daar wel 45 paginas aan wijden

met vriendelijke groet the happy sailer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 10 november 2009, 20:17:26
'Verbaast', misschien moet je wat meer lezen voordat je reageert: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23812.msg604662.html#msg604662  ;)

Er is al een inval geweest en het Agentschap Telecom heeft besloten er geen werk van te maken.  :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 10 november 2009, 21:24:40
heb speciaal voor deze reactie een acount aan gemaakt

Omdat ik zeer verbaast ben wat ik hier constateer ???

Op deze site weet iedereen het erg goed wat wel en niet mag.

Volgens mij is een van de regels die je leert dat je informatie niet mag noteren of opslaan en niet naar buiten mag brengen.

Legt u mij dan even uit hoe het in gods naam mogelijk is dat hier een MP3 opname van wordt gemaakt en online gezet.

natuurlijk is het heel erg makelijk hier een oordeel over te hebben ,waneer je op dat moment niet op het water was .
en dus niet weet over weer en situatie op water

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat met de wet op privacy  dat u zo maar geluids bestanden online mag zetten

Ben mij er van bewust dat deze actie niet de beste was maar  dat `geeft u geen enkel recht dit online te zetten.


Heb kontact gezocht met de kust wacht en deze adviseerde mij een klacht neer te leggen bij het agentschap telecom.
Wat ik dus ook ga doen.

Volgens de telecom wet bent u strafbaar bezig en ook de kustwacht wil hier graag eens een uitspraak hier over zo dat deze wild west praktijken van het internet verdwijnen
Graag wil ik de kust wacht helpen om deze cowboy praktijken tegen te gaan zodat iedereen vrij kan spreken over de marifoon zonder opgenomen te worden door lieden diet het niet zo serieus nemen met de telecom wet maar daar wel 45 paginas aan wijden

met vriendelijke groet the happy sailer

Ik heb inmiddels een gesprek met deze mijnheer gehad waarin deze Happy Sailor aangaf problemen met de geluidsbestanden te hebben. Ik heb uitgelegd dat dit nu juist een voorbeeld is van hoe het niet moet en daarom precies in het kader past van dit onderwerp. Ook is het niet slim om met agentschap telecom te schermen als je zelf gezellig gesprekken voert op 16 bij het verlaten van de haven, je hand marifoon zonder ATIS meegeeft aan je zoon als voor handig voor onderweg hebbedingetje en zelf het noodverkeer meermalen verstoort door de misverstanden die daardoor ontstaan en daar zelfs mee door gaat na een vermaning door de kustwacht.

Niettemin heb ik waardering voor verbaast, en twijfel niet aan zijn goede bedoelingen. Hij is ook regelmatig over 16 te horen geweest (en staat ook nog op een geluidsfragment daarover) als hij mensen in problemen spotte, waaronder een Engelsman voor Pampus Haven. Dat deed ie erg kundig en het resulteerde ook telkens in een snelle redding. De bestanden staan hier niet ter vermaak, maar ter lering. Deze hebben zo hun functie dus inmiddels gehad en kunnen er af. Ik daar heb ik inmiddels zorg voor gedragen, want ik kan me ook inleven in een situatie waarin je liever niet met een van je mindere dagen uit het verleden wordt geconfronteerd.

Henk