Rautek bij Reddingsbrigade

Auteur Topic: Rautek bij Reddingsbrigade  (gelezen 8499 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 10 november 2009, 00:55:45
Bij een EHBO vereniging heb ik een cursist die reddend zwemmen geeft aan kinderen.
Hij heeft bijscholing gehad en volgens zijn zeggen staat in hun eigen nieuwe boek dat de Rautek ook met de duimen naar binnen mag worden gedaan.
Want het maakt volgens het boek en zijn instructeur niks uit.

Nu heb ik twee vragen:

1: heeft de reddingsbrigade een eigen geschreven ehbo boek?
2: weet iemand van deze rautek methode? En zo ja wat is de reden van deze verandering?




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 10 november 2009, 11:20:43
Als dat al in een RB boek staat, dan is het fout,  (ik heb het niet kunnen vinden, maar ik heb niet alle versie van alle boeken..)
In de NRK boeken (EFAM) staat het op sommige pagina's ook fout,  

Hoewel er heel veel wegen naar Rome zijn en ik altijd kijk of alternatieve methoden ook werken, is dit de rautek er toch echt een voorkeurs methode, die aantoonbaar minder schade veroorzaakt.. Als een instructeur zegt dat het niet uitmaakt, heeft die in dit geval onvoldoende inzicht en doorzicht...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2009, 13:14:33
De Reddingsbrigade heeft geen eigen EHBO-boek, zij proberen tegenwoordig juist zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande opleidingen en boeken. Onder het motto: 'schoenmaker blijf bij je leest' probeert de RB vooral opleidingen en leerstof te ontwikkelen die een andere organisatie (nog) niet heeft. Het komt natuurlijk wel eens voor dat een bepaald onderdeel uit de EHBO nog kort wordt aangestipt of zelfs herhaald als dit noodzakelijk is voor de duidelijkheid van het boek. De RB stelt juist voor verschillende van haar diploma's een EHBO-diploma verplicht als stroomeis (dit hoeft trouwens niet van Oranje Kruis te zijn, opleidingen van organisaties als Rode Kruis of LPEV volstaan ook).

Concreet: in de nieuwste druk 'Handleiding zwemmend redden - Binnenwater' staat onder '9.1 drenkeling op een steile walkant tillen' een korte uitleg van de rautekgreep met daarbij de volgende zin: '...pak met beide handen 1 onderarm horizontaal voor zijn borst vast. Leg de handen met de vingers (en duim) bij elkaar op de onderarm.'

er staat geen foto bij, maar de tekst lijkt me duidelijk: vingers en duim OP de arm


Overigens: het is zwemmend redden en niet reddend zwemmen: je redt een ander en dat doe je al zwemmende..
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 10 november 2009, 15:56:40
Ik ben ook erg benieuwd waarom het wenselijk is om de duim onder de arm te houden, mogelijk wat meer grip maar dat kan ik me niet voorstellen.
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 10 november 2009, 15:57:45
wat is het gevaar als je de duimen naar binnen doet?  ???


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 10 november 2009, 16:06:42
wat is het gevaar als je de duimen naar binnen doet?  ???

Je kunt dan door te hard te knijpen zenuwen beschadigen, alsook de ellepijp breken, verder veroorzaak je met je duimen irritatie van de ribben (kneuzing) en tussenribspieren.
Kortom je bezorgd de patiënt extra letsel/pijn/ongemak.....hetgeen onwenselijk is.

Ruud


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2009, 17:26:55
Je kunt dan door te hard te knijpen zenuwen beschadigen, alsook de ellepijp breken, verder veroorzaak je met je duimen irritatie van de ribben (kneuzing) en tussenribspieren.
Kortom je bezorgd de patiënt extra letsel/pijn/ongemak.....hetgeen onwenselijk is.

Ruud

Met alle respect, dat krijg je volgens mij echt niet voor elkaar wanneer je de duimen om een arm doet. :D


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 10 november 2009, 19:11:38
Zeker als je met alle adrenaline in je lijf een persoon met de Rautek methode gaat verslepen en verkeerd beetpakt kun je wel degelijk onnodige pijn en mogelijk schade veroorzaken.

Een methode die hier mogelijk mee wordt verward is de "one person drag" zoals die wordt aangeleerd bij de Australiache en Nieuw-Zeelandsche strandwachten. Overigens gaat dit na enige oefening ook uitstekend indien men vingers en duim naast elkaar houdt.

 

Mijns inziens kan deze bij die gebruikersgroep een waardevolle aanvulling vormen op de (overigens hier dikwijls foutief) aangeleerde manieren om een slachtoffer aan wal te brengen, mede doordat hierbij de ademweg vrij wordt gehouden.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 10 november 2009, 21:36:35
Inmiddels is bij de reanimatie het pad van "hoe precies de stand van de handen moet zijn en welke dingen allemaal helemaal fout zijn" verlaten en is het motto "als je maar hier blaast en daar duwt doe je het voor 90% goed" geïntroduceerd. Peter noemt dat terecht het scheiden van hoofd- en bijzaken.

Ik trakteer al lang niet meer op taart als ik over een SO stap, geen beginnen aan. En die duimen aan de binnenkant, je moet van goede huize komen mijns inziens wil je daar iemand meer schade mee toedienen dan als je niets doet uit angst iets fout te doen.

En die rautec is uitstekend te combineren met de Heimlich manoeuvre als je toch bezig bent...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 10 november 2009, 23:55:43
En die rautec is uitsekend te combineren met de Heimlich manoeuvre als je toch bezig bent...

Geen idee of je dit als geintje of min of meer serieus bedoelde Henk, maar wil in het kader van verdrinking en Heimlich voor de nietsvermoedende lezer toch even wijzen op het volgende, Heimlich medical frauds waar o.a. gewezen wordt op het blijkbaar nog wijdverbreid gebruik van de Heimlich manoeuvre bij verdrinkingsslachtoffers.

Kees  8)