P2000 vraagjes

Auteur Topic: P2000 vraagjes  (gelezen 6379 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 9 maart 2004, 18:50:33
Beste “P2000 kenners”,

Ik weet nu eindelijk iets over P2000, maar ik heb nog even een paar kleine vraagjes.

Als ik een P2000 pieper koop zoals deze: http://static.marktplaats.nl/fotos/telecommunicatie/semafoons/1670.jpg of deze: http://static.marktplaats.nl/fotos/telecommunicatie/semafoons/1513.jpg
Kan ik dan zodra ze er in mijn regio op over gaan meteen gratis en voor niets de meldingen ontvangen van de brandweer en ambulance?(Ik heb namelijk ook iets gelezen over een abonnement).

Hoe komt het dat je de alarmeringen van de brandweer van de andere kant van Nederland ook kunt ontvangen?

Hoe weet je de Frequenties?(Woon zelf in Zaanstreek-Waterland)

Weet er iemand waar je de P2000 piepers nieuw kunt kopen? :(

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!

Groetjes en alvast bedankt!

Jeroen Ket
Jeroen_ket123@hotmail.com




Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2004, 00:56:25
Citaat
http://static.marktplaats.nl/fotos/telecommunicatie/semafoons/1513.jpg
Kan ik dan zodra ze er in mijn regio op over gaan meteen gratis en voor niets de meldingen ontvangen van de brandweer en ambulance?(Ik heb namelijk ook iets gelezen over een abonnement).

Nee, dat is niet met zekerheid te zeggen. In a'dam wordt elke melding ook naar een 'controle' pieper gestuurt welke op de meldkamer aanwezig is.  Of dat in jouw regio ook zal zijn is niet bekend.
Citaat
Hoe komt het dat je de alarmeringen van de brandweer van de andere kant van Nederland ook kunt ontvangen?
Alle alarmeringen worden over alle zenders in Ned uitgezonden.
Citaat
Hoe weet je de Frequenties?(Woon zelf in Zaanstreek-Waterland
Er is voor P2000 een landelijke freq. afgesproken. 169.6500
Citaat
Weet er iemand waar je de P2000 piepers nieuw kunt kopen?
Zoeken via o.a marktplaats en lezen van nieuwsgroepen. Er zijn een paar mensen bezig met testen en mogelijk import van een apollo semafoon. Deze heeft 16 ! te proggen code's en dat kan ook nog eens zonder PC en moeilijke software gedaan worden.
Citaat
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!

Groetjes en alvast bedankt!

Bij deze. Groeten Ton.


007

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2004, 09:36:54
maar als ik heb goed begrepen heb draait het bij P2000 meer om de capcodes als om de frequentie, als je alleen de frequentie invoert hoor ( lees  ;D ) je volgens mij niks, je moet wel de juiste capcodes uit jouw regio invoeren.

verbeter me als ik het fout heb


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2004, 21:28:39
Citaat
maar als ik heb goed begrepen heb draait het bij P2000 meer om de capcodes als om de frequentie, als je alleen de frequentie invoert hoor ( lees   ) je volgens mij niks, je moet wel de juiste capcodes uit jouw regio invoeren.

Dat klopt ook. Het gehele land heeft maar 1 frequentie voor de alarmering. Elke semafoon heeft 1 unieke capcode en een aantal groep capcodes.
Als je P2000 uitleest op een PC dan krijg je ALLE meldingen uit het gehele land. Op zich wel leuk, maar of je er wat aan hebt?? ???
Om te weten wat er in JOUW regio gebeurt zul je de cap code's moeten kennen om ze te kunnen filteren en het zo wat overzichtelijk te houden. De capcode is opgebouwd uit een vast patroon (o.a. Regio, disipline e.d.)
Wil je meelezen met een P2000 pager dan MOET je de exacte capcode kennen. anders kan je dus helemaal niets meelezen.

Groeten, Ton.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2004, 01:55:08
Als je P2000 uitleest op een PC dan krijg je ALLE meldingen uit het gehele land. Op zich wel leuk, maar of je er wat aan hebt?? ???

Nouja als je uberhaupt mee wilt kijken dan ontvang je sowieso alles. Vervolgens kun je je eigen regio eruit filteren en/of bepaalde woorden, waaraan je dan geluidjes kunt koppelen en/of weg laten schrijven naar een aparte logfile om later nog eens na te kijken. Lijkt mij ideaal. Voor een paar knaken kun je als korps je eigen uitrukken (of de regionale uitrukken) monitoren.

Om te weten wat er in JOUW regio gebeurt zul je de cap code's moeten kennen om ze te kunnen filteren en het zo wat overzichtelijk te houden. De capcode is opgebouwd uit een vast patroon (o.a. Regio, disipline e.d.)

Juist omdat ze zo logisch zijn opgebouwd is het erg makkelijk om een bepaalde reeks eruit te filteren.

Wil je meelezen met een P2000 pager dan MOET je de exacte capcode kennen. anders kan je dus helemaal niets meelezen.

Dat is natuurlijk ook geen probleem, dat is net zo makkelijk als met de huidige tooncodes  :)

Groeten, Peter.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2004, 11:55:17
Ik snap wel allemaal wat jullie bedoelen maar hoe kan ik dat dan doen met die tapcodes enz?????


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2004, 17:35:55
Ik snap wel allemaal wat jullie bedoelen maar hoe kan ik dat dan doen met die tapcodes enz?????

Een capcode is zegmaar een digitale tooncode. Het is een reeks cijfers waar een semafoon (ook wel pager genoemd) op reageert. In zo'n apparaat kunnen meerdere codes, een brandweerman heeft over het algemeen 1 eigen code (die dus in geen enkele andere semafoon zit) en 1 (of meerdere) groepscodes voor daadwerkelijke repressieve alarmeringen.

Bij de "ouderwetse" semafonie werd gesproken van RIC-codes (Receiver Identity Code), maar Motorola wilde er bij hun FLEX standaard graag een eigen naampje aan geven, dus bij P2000 (FLEX-protocol) spreken we van "capcodes", als het beestje maar een naam heeft  ;)

Zo duidelijk?  :D

Groeten, Peter.


Typhoon

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 april 2004, 11:38:13
Ik heb nog een vraagje over P2000, hoe het gaat werken bij de brandweer weten we allemaal, maar met de ambulances, hoe doen ze dat hier in zeeland als het zover is. Krijgt iedere chaffeur/pleeg zijn eigen capcode? In dat geval zou het niet mogelijk zijn om de alarmeringen van ambulances mee te luisteren, of je zou alle capcodes van pleeg/chaffeurs in je pager moeten zetten  :-\ maar dat zijn er nogal wat .


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 4 april 2004, 13:07:40
Ik heb nog een vraagje over P2000, hoe het gaat werken bij de brandweer weten we allemaal, maar met de ambulances, hoe doen ze dat hier in zeeland als het zover is. Krijgt iedere chaffeur/pleeg zijn eigen capcode? In dat geval zou het niet mogelijk zijn om de alarmeringen van ambulances mee te luisteren, of je zou alle capcodes van pleeg/chaffeurs in je pager moeten zetten  :-\ maar dat zijn er nogal wat.

Aangezien dit soort vragen meer helt naar het hobbyvlak is het wellicht verstandiger om dit soort zaken op het scannerforum te vragen : http://www.scannerforum.nl

Maar hoe deze codes precies ingedeeld gaan worden is niet bekend. Elke regio en elke discipline krijgt een reeks codes toegewezen en die mogen ze naar eigen inzicht indelen. Uiteraard wordt er wel geadviseerd over hoe deze reeks zo verstandig mogelijk in te delen, maar uiteindelijk kunnen ze er hun eigen draai aan geven. De CPA Amsterdam heb ik nog niet op P2000 gezien, die van Limburg-Zuid wel, daar heeft elke ambulance zijn eigen capcode en bijbehorende pager(s). Als je deze berichten zelf op een pager wilt ontvangen dan heb je aan 1 pager inderdaad niet genoeg, hoewel er in veel pagers toch 16 capcodes kunnen. In zo'n geval zou het handiger zijn om de computer te gebruiken, dan is het aantal codes ongelimiteerd...

Groeten, Peter.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #9 Gepost op: 4 april 2004, 13:09:11
Citaat
Ik heb nog een vraagje over P2000, hoe het gaat werken bij de brandweer weten we allemaal, maar met de ambulances, hoe doen ze dat hier in zeeland als het zover is. Krijgt iedere chaffeur/pleeg zijn eigen capcode? In dat geval zou het niet mogelijk zijn om de alarmeringen van ambulances mee te luisteren, of je zou alle capcodes van pleeg/chaffeurs in je pager moeten zetten   maar dat zijn er nogal wat .

Ze zullen het wel doen zoals het nu gaat. Elke ambu heeft zijn eigen pieper(s) op de wagen liggen die de pleeg en Chauffeur gebruiken als ze dienst hebben.

Ton.