Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 32041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #110 Gepost op: 12 maart 2004, 12:37:35
Er zijn volgens mij nog een paar onduidelijkheden:

1 Is een gediplomeerd EHV een leek?

2 Een EHV tijdens een evenement is duidelijk beroepsmatig bezig. Hij is voor een bepaalde taak ingehuurd.
Een EHV die niet tijdens een evenement hulp verleent, bijv. een reanimatie op straat. Is die nu wel of niet beroepsmatig bezig.
Als het antwoord daarop ook ja is dan is de wet BIG van toepassing en mag hij/zij geen voorbehouden handelingen doen.

3 Rest nog één vraag mag een leek (niet gediplomeerd EHV) dan wel voorbehouden handelingen doen? Stel je hebt geen ehbo-diploma op zak, maar wel een mayo-tube en je loopt langs een bewusteloos so. Mag je die tube dan straffeloos inbrengen???

Rader
Op welk gebied ben je een leek? Op het gebied van de professionele hulpverlening als gegeven door b.v. ambulancepersoneel, SEH-verpleegkundigen en artsen

De wet BIG is er voor iedereen, beroepshalve of niet bezig. Voorbehouden handelingen mogen alleen worden uitgevoerd als je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Het inbrengen van een mayo-tube is geen voorbehouden handeling, en als je weet hoe je hem in moet brengen, dan moet je het - als het nodig is - zeker niet nalaten, lijkt me.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #111 Gepost op: 12 maart 2004, 13:17:20
Rest nog één vraag mag een leek (niet gediplomeerd EHV) dan wel voorbehouden handelingen doen? Stel je hebt geen ehbo-diploma op zak, maar wel een mayo-tube en je loopt langs een bewusteloos so. Mag je die tube dan straffeloos inbrengen???

Rader

Artikel 96 Wet BIG
1.
Degene die, hetzij niet ingeschreven staande in een register, hetzij wel in een register ingeschreven staande doch bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg kennelijk tredende buiten de grenzen van hetgeen overeenkomstig hoofdstuk III tot zijn gebied van deskundigheid wordt gerekend, bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg buiten noodzaak schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Kortom als jouw handelen (het ongetraind inbrengen van een tube bijvoorbeeld) schade of aanmerkelijke kans op schade voor het slachtoffer oplevert (wat het doet) dan bel je gewoon strafbaar.
Dus ook al breng je geen schade toe dan nog is de kans dat het schade toegebracht zou kunnen hebben  genoeg voor een veroordeling.
De kans hierop is niet meer 'aanmerkelijk' wanneer je voor de betreffende handeling getraind bent en dus is het dan niet strafbaar ingevolge art 96 Wet BIG

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #112 Gepost op: 12 maart 2004, 13:21:39
Jos,

Bedankt, ik ga de brochure lezen.
Verder loop ik als ehv op straat alleen met een ehbo-diploma en een paar handschoenen op zak.
En achter in de auto een verbandtrommel
Waar nodig verleen ik eerste hulp, niet gehinderd door enige zorgen over big of andere varkens ;).

Mayo-tubes, injectiespuiten e.d. heb ik niet bij me, dus ik kom niet in de verleiding om met geoorloofde instrumenten voorbehouden handelingen te doen.

Rader


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #113 Gepost op: 12 maart 2004, 13:23:41
Nog een correctie op vorig bericht.

Als ik uit de supermarkt kom, gebeurt het weleens dat ik een tube mayo bij me heb. ;D

Rader


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #114 Gepost op: 12 maart 2004, 13:27:53
Lekker op de frites spuiten en ver weg houden van bewusteloze slachtoffers....  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #115 Gepost op: 12 maart 2004, 20:25:32
Het doel van de BIG wet is m.i. patienten te beschermen tegen oncompetente medische zorgverleners.

De discussie of een EH'er wel of niet beroepsmatig bezig is is niet zo relevant als het lijkt.

Primair geldt voor iedereen de bekwaamheidsnorm.
Onbekwaam is onbevoegd.  

Als een EH'er bekwaam is en deze EH'er zou in een voorkomend geval volgens de regelen der kunst een of meer "voorbehouden" handelingen hebben uitgevoerd, dan vraag ik me zelf af of een rechter dat zal zien als een strafbaar feit.

Als er gewerkt wordt onder het motto niet geschoten is altijd mis, dan ga ik helemaal met Jos mee.

Ik hoop op deze vragen antwoord te krijgen tijdens de studiedag van het OK in Utrecht.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #116 Gepost op: 12 maart 2004, 22:17:30
Jos en ik zijn het na een korte uitwiseling van gedachten buiten het forum om tot de conclusie gekomen dat we het eigenlijk ook wel eens zijn.

En ik kan me goed vinden in je gedachtenlijn
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #117 Gepost op: 13 maart 2004, 00:20:11
Het doel van de BIG wet is m.i. patienten te beschermen tegen oncompetente medische zorgverleners.

De discussie of een EH'er wel of niet beroepsmatig bezig is is niet zo relevant als het lijkt.

Primair geldt voor iedereen de bekwaamheidsnorm.
Onbekwaam is onbevoegd.  

Als een EH'er bekwaam is en deze EH'er zou in een voorkomend geval volgens de regelen der kunst een of meer "voorbehouden" handelingen hebben uitgevoerd, dan vraag ik me zelf af of een rechter dat zal zien als een strafbaar feit.

Als er gewerkt wordt onder het motto niet geschoten is altijd mis, dan ga ik helemaal met Jos mee.

Ik hoop op deze vragen antwoord te krijgen tijdens de studiedag van het OK in Utrecht.


 
Ik luister met je mee...