In 2004 is de richtlijn eerste veiligheids maatregelen bij incidenten op autosnelwegen ontwikkeld en van kracht geworden. Het doel van deze richtlijn is een veilige werkplek te creëren voor de hulpverlener en daarmee het aantal ongevallen waarbij IM-hulpverleners betrokken zij te verminderen. Dit doel is grotendeels verwezenlijkt en wij hebben een relatief veilige werkplek op de autosnelweg. Dit houdt echter nog wel steeds in dat wij altijd alert moeten blijven voor onze eigen veiligheid. Deze richtlijn is alleen toepasbaar voor wegen met gescheiden rijbanen en niet voor wegen waar het gevaar van meerdere zijden komt, immers op de autosnelweg komt het gevaar maar van één zijde. Om die reden is in 2008 door Rijkswaterstaat opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een richtlijn voor incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar. Bij de ontwikkeling hiervan waren alle hulpverleners betrokken, zo ook Logicx Arnhem en de ANWB. Uitgangspunt was dat deze richtlijn zoveel mogelijk aansluiting vindt bij de richtlijn voor de autosnelweg. Dit heeft eind 2008 geresulteerd in de voorlopige richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar. Bij het basis principe wordt gebruik gemaakt van de vier s-en:
Stoppen Plaats je eigen voertuig op een veilige afstand van het incident. De veilige afstand in meters is minimaal gelijk aan de maximum snelheid ter plaatse. Plaats je voertuig recht met de wielen ingedraaid naar de verkeersluwe zijde.
Stilzetten Zet het verkeer aan alle zijde stil. Hiermee creër je een veilige werkplek.
Schouwen Schouw het incident voor alle partijen.
Sluiten Beslis volledige afsluiting ja/nee.
Om de richtlijn in Nederland te implementeren moest er een instructie dvd gemaakt worden. Wij zijn hiervoor benaderd en hebben medewerking verleend doormiddel van het inzetten van een bergingsvoertuig zes vervangende auto's en twee wrakken alsmede twee bergers (Tonnie ten Have en Rob van Amerongen). Er waren twee dagen gepland voor de filmopname (30 en 31 october 2009). In Weeze Duitsland waarbij alle hulpdiensten de veiligheids maatregelen moesten treffen conform de nieuwe richtlijn. Nieuw in deze richtlijn is de multischouw. Dit houd in dat alle hulpverleners die als eerst ter plaatse zijn kort en bondig kunnen doorgeven aan hun eigen centrale of die van de Politie meldkamers welke andere hulpverleners zoals Politie, Brandweer, Ambulance en Wegbeheerder moeten aanrijden en wat zij daar kunnen aantreffen.
Voor het multischouwen is een handige schouwkaart voor de IM hulpverlener ontwikkeld volgens Methane. Methane is een internationale multidiciplinaire gestuctureerde manier van melden. Wanneer alle IM hulpverleners melden volgens deze methode zal ook bij ons de melding duidelijker en met meer informatie binnenkomen en kunnen wij met juiste informatie en het goede bergingvoertuig op pad. Eind dit jaar wordt de richtlijn definitief en zal de in Weeze gemaakte instructie dvd onder alle hulpdiensten worden verspreid. De voorlopige richtlijn en de schouwkaart zijn nu al verkrijgbaar bij Rijkswaterstaat.
Logicx Berging BV,
Rob van Amerongen
Bron:
https://www.logicx.nl/index.php?id=433&tx_ttnews[tt_news]=251&cHash=383c8f74ea