Richtlijn voor incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar

Auteur Topic: Richtlijn voor incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar  (gelezen 4115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Gepost op: 13 november 2009, 12:31:01
In 2004 is de richtlijn eerste veiligheids maatregelen bij incidenten op autosnelwegen ontwikkeld en van kracht geworden. Het doel van deze richtlijn is een veilige werkplek te creëren voor de hulpverlener en daarmee het aantal ongevallen waarbij IM-hulpverleners betrokken zij te verminderen. Dit doel is grotendeels verwezenlijkt en wij hebben een relatief veilige werkplek op de autosnelweg. Dit houdt echter nog wel steeds in dat wij altijd alert moeten blijven voor onze eigen veiligheid. Deze richtlijn is alleen toepasbaar voor wegen met gescheiden rijbanen en niet voor wegen waar het gevaar van meerdere zijden komt, immers op de autosnelweg komt het gevaar maar van één zijde. Om die reden is in 2008 door Rijkswaterstaat opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een richtlijn voor incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar. Bij de ontwikkeling hiervan waren alle hulpverleners betrokken, zo ook Logicx Arnhem en de ANWB. Uitgangspunt was dat deze richtlijn zoveel mogelijk aansluiting vindt bij de richtlijn voor de autosnelweg. Dit heeft eind 2008 geresulteerd in de voorlopige richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar. Bij het basis principe wordt gebruik gemaakt van de vier s-en:

Stoppen
Plaats je eigen voertuig op een veilige afstand van het incident. De veilige afstand in meters is minimaal gelijk aan de maximum snelheid ter plaatse. Plaats je voertuig recht met de wielen ingedraaid naar de verkeersluwe zijde.

Stilzetten
Zet het verkeer aan alle zijde stil. Hiermee creër je een veilige werkplek.

Schouwen
Schouw het incident voor alle partijen.

Sluiten
Beslis volledige afsluiting ja/nee.


Om de richtlijn in Nederland te implementeren moest er een instructie dvd gemaakt worden. Wij zijn hiervoor benaderd en hebben medewerking verleend doormiddel van het inzetten van een bergingsvoertuig zes vervangende auto's en twee wrakken alsmede twee bergers (Tonnie ten Have en Rob van Amerongen). Er waren twee dagen gepland voor de filmopname (30 en 31 october 2009). In Weeze Duitsland waarbij alle hulpdiensten de veiligheids maatregelen moesten treffen conform de nieuwe richtlijn. Nieuw in deze richtlijn is de multischouw. Dit houd in dat alle hulpverleners die als eerst ter plaatse zijn kort en bondig kunnen doorgeven aan hun eigen centrale of die van de Politie meldkamers welke andere hulpverleners zoals Politie, Brandweer, Ambulance en Wegbeheerder moeten aanrijden en wat zij daar kunnen aantreffen.

Voor het multischouwen is een handige schouwkaart voor de IM hulpverlener ontwikkeld volgens Methane. Methane is een internationale multidiciplinaire gestuctureerde manier van melden. Wanneer alle IM hulpverleners melden volgens deze methode zal ook bij ons de melding duidelijker en met meer informatie binnenkomen en kunnen wij met juiste informatie en het goede bergingvoertuig op pad. Eind dit jaar wordt de richtlijn definitief en zal de in Weeze gemaakte instructie dvd onder alle hulpdiensten worden verspreid. De voorlopige richtlijn en de schouwkaart zijn nu al verkrijgbaar bij Rijkswaterstaat.

Logicx Berging BV,
Rob van Amerongen


Bron: https://www.logicx.nl/index.php?id=433&tx_ttnews[tt_news]=251&cHash=383c8f74ea




Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1 Gepost op: 13 december 2009, 22:57:01
Is die richtlijn inmiddels al definitief of niet? En zo ja, waar kan ik 'm vinden? (Overigens is er ook een topic met de naam IM wegennet of iets dergelijks over deze richtlijn.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2009, 22:31:02
De regel zal (naar ik dacht) 1-1 officieel ingevoerd worden met een proeftijd waarin men bij het ondervinden van problemen na afloop de regeling kan terugdraaien.

In praktijk gebruiken wij (als berger) de regeling al en hebben al wat situaties 'bevroren'  alvorens acties uit te zetten. Enige waar je echt alert op moet zijn dat zijn de automobilisten die geen geduld of begrip op kunnen/willen brengen voor de situatie en een gevaarstelling creeren door toch door te rijden.

Het kenteken noteren levert hen wel een berichtje van de politie op...  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2009, 23:16:49
En wat wordt precies bedoeld met ''gevaar van meerdere kanten''?
Moet ik dan aan 80km-wegen denken? N-wegen?
Of ook gewoon bebouwde kom etc?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 16 december 2009, 08:41:51
@Dinges:
Jep, alle wegen waar het verkeer uit twee richtingen op dezelfde rijbaan rijdt en dus niet gescheiden is door middenberm, vangrail of iets dergelijks. In de praktijk dus zo'n beetje alle provinciale wegen, wegen binnen de bebouwde kom, 60 km/u wegen, sommige autowegen, etc.

@Denkweb:
Dank voor je antwoord. Ik neem aan dat de voorlopige richtlijn dan ook als definitieve richtlijn gaat gelden.
Ik ben nog wel zeer benieuwd of die stoptekens inderdaad juridisch gaan werken. De automobilist is immers volgens de wet alleen verplicht de aanwijzingen op te volgen van opsporingsambtenaren, marechaussees (voorzover geen opsporingsambtenaar) en verkeersregelaars (de brigadiers buiten beschouwing latend). Kenteken opschrijven is dus leuk, maar wanneer de politie een bekeuring uitschrijft zal deze door een rechter direct worden vernietigd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2009, 09:37:30
Iedereen die op de snelweg werkt hoort het certificaat 'veilig werken aan de weg' in bezit te hebben. Bij Logicx is dat vrijwel altijd aangevuld met oa het 'certificaat verkeersregelaar' en 'ehbo'. Stilzetten, al dan niet dmv stoptekens, is in praktijk bij de meeste incidenten al geregeld door passerende eerste-hulp-verleners voor er hulpverlening ter plaatse is. Mijn tip is alleen om de ogen in je rug wel altijd goed te blijven gebruiken.