Veiligheidsregio Zeeland in zee met bergers
TERNEUZEN - De Veiligheidsregio Zeeland wil afspraken maken met de sleep- en bergingsbedrijven over de inzet bij calamiteiten. De belangrijkste bergers in met name het Westerscheldegebied is gevraagd offerte uit te brengen voor een 24 uurs-inzetbaarheid. Over die 'waakvlamfunctie' wordt al jaren gepraat. Maar tot een sluitende regeling leidde dat tot nu toe niet.
Voorzitter Jan Lonink van de Veiligheidsregio wil nu snel knopen doorhakken. ,,We hebben de bergers inderdaad om een offerte gevraagd voor het 24 uur stand-by zijn. Aanvankelijk dachten we aan de inzet van eigen middelen, maar dat is geldverkwisting als je beseft dat de bergers tientallen goed uitgeruste boten in het Westerscheldegebied hebben liggen, met onder meer prima blusapparatuur. We willen met hen trouwens voor het hele Deltagebied afspraken maken.'' Lonink ontkent niet dat de belangrijkste bergers in het Westerscheldegebied, Multraship uit Terneuzen en de Unie van Redding- en Sleepdienst (URS/Union) in Antwerpen, tegenwoordig een volle dochter van Smit Internationale in Rotterdam, de belangrijkste kandidaten zijn. De Veiligheidsregio wil snel beslissen. Er is extra geld beschikbaar via Binnenlandse Zaken omdat de Delta als één van de grootste risicogebieden van Nederland geldt. Daarnaast zijn besprekingen met onder meer havenschap Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Antwerpen, ondanks de terughoudendheid van de Vlaamse havenbestuurders door de discussie over de verdieping, in een afrondend stadium. Lonink: ,,Snel beslissen moet, ook al omdat zich dit jaar op de Westerschelde al een stuk of tachtig incidenten voordeden. Die incidentbestrijding moet zo snel mogelijk worden geregeld, in het belang van de bewoners van het Westerscheldegebied, maar straks ook voor de kustbewoners elders in Zeeland.'' De Veiligheidsregio en de provincie (commissaris Karla Peijs voorop) zijn, naast het inhuren van bergers, ook vast van plan Rijkswaterstaat nauw te betrekken bij de incidentbestrijding op het water. Daartoe wordt een beroep gedaan op de nieuwe patrouillevaartuigen, die waterstaat nu laat bouwen. Die zouden volgens Lonink - mits aangepast - prima kunnen dienen als commandovaartuigen bij calamiteiten. Lonink: "Het zou kapitaalvernietiging zijn als je al die vaartuigen aanschaft terwijl ze er al zijn."
Bron: PZC