Nood-ademhaling voorzieningen waterslachtoffers

Auteur Topic: Nood-ademhaling voorzieningen waterslachtoffers  (gelezen 18097 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 14 november 2009, 21:09:25


Je reactie roept bij mij een aantal vragen op ?

Ik zie een standaard recreatieve set, bestaande uit :
  • 2Liter fles, staal, met kraan Internationaal,
  • Eerste trap, met internationaal aansluiting
  • 1 Console met kompas en manometer aan een standaard lengte HP cilinder
  • 2 tweede trappen,  standaard lengtes waarvan 1 met gele slang (waarschijnlijk gebruikt als octopus)
  • De slangen zijn uitgerust met sleeves aan de zijde van de eerste trap ?

Heel goed.
Wat waren jullie overwegingen om te kiezen voor deze configuratie ?

Dit is samengesteld uit spullen die onze duikers nog hadden liggen, dit is naar de duikschool gebracht en waar nodig is de zak vernieuwd en gekeurd.

Hoe bereken je dit ?,

flesvolume*bar/(1+diepte/10)/duikduur=30  (SAC van 30)  diepte neem ik op twee meter

Waar uit bestaat de "praktische verkorte duiktraining",  zijn er bepaalde werk afspraken voor de mensen die alleen de "praktische verkorte duiktraining" hebben gevolgd ? Door wie is de training gegeven, kunnen anderen die training ook volgen?,  hoe zit dat met certificering ?


praktische duiktraining bestaat uit": klein beetje theorie, onder begeleiding van twee of meer ervaren duikers eerst duiken met een echte set in het zwembad, dan in open water van geringe diepte.

We gaan geen touw uit de schroef halen met dit setje, het is en extra (hulpmiddel) als je toch was gaan duiken, ook zonder.
Kan je iets meer vertellen over de PBM die jullie redders hebben, geen want die gaan af en uit.

en wat voor type enkel lood gebruiken jullie.

Klitteband.
Hoe kan een redder zijn lood, snel weer kwijt zijn ? snel dus.

Waarom kiezen jullie voor enkel lood ? Met een snoekduik kun je mooi snel naar beneden.
,  
Waarom geen stage rigging gebruiken, die je met bolsnaps aan je loodgordel of rescuevest of handmatige reddingsvest vast maakt ? zodat je handen vrij hebt ?

Goed idee, gaan we naar kijken.


Bedankt voor de goede bruikbare suggesties. Het moet beperkt blijven, we willen juist geen complete duikset contenue op de boot.




Misschien een paar websites met tips voor Stage/rescue kits..
http://dir-diver.com/en/equipment/stagebottle_rigging.html
http://dir-diver.com/en/equipment/reg_config_stages.html
http://www.frogkick.nl/  (site over DIR-Duiken, met slimme configuratie tips voor stage/rigging setjes, die juist ook geschikt zijn voor rescue..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 14 november 2009, 21:17:00
Het was even zoeken maar heb toch een paar duidelijke plaatjes gevonden van mijn automaat. De fles is uiteraard standaard, alleen stuk kleiner dan normaal.

(Het is al een oud type maar bevalt me erg goed, de 1e trap werkt met overdruk zodat er altijd bubbeltjes lucht uitkomen maar er nergens water in komt) Je moet het wel tegen buddies zeggen anders denken ze dat het zaakje stuk is. Eventuele vervanger wordt een Interspiro AGA/divator 1e trap waar ook geen water in komt i.v.m. onderhoud en levensduur)

De 2e trap is simpelweg een poseidon jetstream waar geen boven of onderkant aanzit zodat je hem nooit verkeerd om in je mond kunt stoppen heb er nog een swivel aansluiting aan zodat de slang strak langs lichaam of tank(je) gevoerd kan worden. De lange slang zit er aan zodat de set op de kop gedragen kan worden zodat je zelf altijd bij je kraan kunt.
Er zit een knop naast het mondstuk waarmee je de ademweerstand op 2 niveaus kunt instellen (gelijk aan mijn Interspiro AGA/divator 2e trap die ik ook met volgelaatsmasker heb gebruikt). Voor de eenvoudige manometer gebruik ik wel een lange slang aan één van de schouderbanden zodat ik die altijd af kan lezen.
Ik wil nog wel een RVS beschermbeugel voor bescherming van de kraan monteren.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 14 november 2009, 22:25:00

Vraag : Wat waren jullie overwegingen om te kiezen voor deze configuratie ?[/i]

Dit is samengesteld uit spullen die onze duikers nog hadden liggen, dit is naar de duikschool gebracht en waar nodig is de zak vernieuwd en gekeurd.
Ik begrijp dat het de set is gekeurd en een onderhoudsbeurt heeft gehad..  Of hebben ze ook een advies en goedkeuring over de gebruikte configuratie voor de rescue toepassing zoals jullie die gebruiken.. ?  
dat laatste kan ik me namelijk niet voorstellen..

Vraag : Hoe bereken je dit ?,

flesvolume*bar/(1+diepte/10)/duikduur=30  (SAC van 30)  diepte neem ik op twee meter
Ik snap je berekening niet, kan je die uitleggen. of ik snap je antwoord niet. je komt uit op een SAC van 30 op twee meter ?
Ik dacht namelijk dat een SAC iets persoonlijks was ?
is dat gemeten tijdens rustig duikje in een zwembad of tijdens inspanning terwijl je onder water aan het werk bent onder stressvolle omstandigheden ?
en hoe kom je dan aan 12 minuten ?

Vraag : Waar uit bestaat de "praktische verkorte duiktraining",  zijn er bepaalde werk afspraken voor de mensen die alleen de "praktische verkorte duiktraining" hebben gevolgd ? Door wie is de training gegeven, kunnen anderen die training ook volgen?,  hoe zit dat met certificering ?[/b]

praktische duiktraining bestaat uit": klein beetje theorie, onder begeleiding van twee of meer ervaren duikers eerst duiken met een echte set in het zwembad, dan in open water van geringe diepte.
We gaan geen touw uit de schroef halen met dit setje, het is en extra (hulpmiddel) als je toch was gaan duiken, ook zonder.

Waren dat duikers of bevoegde duikinstructeurs , en volgens welke opleidingsorganisatie dan ?  

...
Vraag : Kan je iets meer vertellen over de PBM die jullie redders hebben,?[/b]
geen want die gaan af en uit.

Jullie hebben geen PBM aan, als je het water ingaat ?  Hoe doen jullie dan dan ?  Zwembroekje ???


Vraag : en wat voor type enkel lood gebruiken jullie ??.
Klitteband.
Ik begrijp dus Klitteband , om je enkels.. (Waarschijnlijk 0,5 kilo er enkel.)

Vraag : Hoe kan een redder zijn lood, snel weer kwijt zijn ?[/i]
snel dus.

Hoe doet tie dat dan als z'n voet in een vissersnet zijn, zekers als die geen veiligheid uitrusting bijzich heeft ?...


,  
Vraag : Waarom kiezen jullie voor enkel lood ?[/b]
Met een snoekduik kun je mooi snel naar beneden.

Een snoekduik ???,  bedoel je een hoekduik ??  Maar de relatie met lood aan je enkels snap ik niet...  kan je dat uitleggen ?
Enkel lood is alleen bedoeld voor bij droogpakken, en mag juist niet snel afwerpbaar zijn.. Dan raak je ze kwijt als je dat niet de bedoeling is..
Waarom niet gekozen voor een loodgordel, die je ook snel kan afwerpen.. ?


,  
Vraag : Waarom geen stage rigging gebruiken, die je met bolsnaps aan je loodgordel of rescuevest of handmatige reddingsvest vast maakt ? zodat je handen vrij hebt ?[/i]

Goed idee, gaan we naar kijken.

Je antwoorden leveren meer vragen op ?,  Ik ben altijd benieuwd naar andere zienswijzen over rescuediving ?,  maar ik leer hier hele nieuwe dingen... die ik nog nergens ben tegen gekomen...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 14 november 2009, 22:30:12
Het was even zoeken maar heb toch een paar duidelijke plaatjes gevonden van mijn automaat. De fles is uiteraard standaard, alleen stuk kleiner dan normaal.

(Het is al een oud type maar bevalt me erg goed, de 1e trap werkt met overdruk zodat er altijd bubbeltjes lucht uitkomen maar er nergens water in komt) Je moet het wel tegen buddies zeggen anders denken ze dat het zaakje stuk is. Eventuele vervanger wordt een Interspiro AGA/divator 1e trap waar ook geen water in komt i.v.m. onderhoud en levensduur)

De 2e trap is simpelweg een poseidon jetstream waar geen boven of onderkant aanzit zodat je hem nooit verkeerd om in je mond kunt stoppen heb er nog een swivel aansluiting aan zodat de slang strak langs lichaam of tank(je) gevoerd kan worden. De lange slang zit er aan zodat de set op de kop gedragen kan worden zodat je zelf altijd bij je kraan kunt.
Er zit een knop naast het mondstuk waarmee je de ademweerstand op 2 niveaus kunt instellen (gelijk aan mijn Interspiro AGA/divator 2e trap die ik ook met volgelaatsmasker heb gebruikt). Voor de eenvoudige manometer gebruik ik wel een lange slang aan één van de schouderbanden zodat ik die altijd af kan lezen.
Ik wil nog wel een RVS beschermbeugel voor bescherming van de kraan monteren.

Kees  8)


Dit lijkt me een zinvol setje.  DIN aansluting 300bar.. lekker compact, geen uitstekende delen, geen onnodige poespas..
Ik begrijp dat je hem gebruikt met een HP slang aan de manometer van standaard lengte,
Ik begrijp dat je set op de rug draagt en dan is mijn vraag heb je de set aan een kale backpack zitten of hoe draag je de zet ?
Waarom wil je er een RVS beschermbeugel op hebben ?,


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 15 november 2009, 00:10:18
Nog ff snel antwoorden voor ik plat ga, zoals in de eerste posting aangegeven direct met roestvaste beugels op een kleine backpack op de kop, dus een beugeltje om de kraan te beschermen is wel zo verstandig je zal maar een keer onderuit gaan op de keien. Gebruik hem ook gewoon op een zomers dagje in zwembroek shirtje, redvestje en paar blokjes lood aan een gordeltje, mesje bij etc. gewoon simpel zonder poespas.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 15 november 2009, 00:16:27
Ik begrijp dat het de set is gekeurd en een onderhoudsbeurt heeft gehad..  Of hebben ze ook een advies en goedkeuring over de gebruikte configuratie voor de rescue toepassing zoals jullie die gebruiken.. ?  
dat laatste kan ik me namelijk niet voorstellen..
Ik snap je berekening niet, kan je die uitleggen. of ik snap je antwoord niet. je komt uit op een SAC van 30 op twee meter ?
Ik dacht namelijk dat een SAC iets persoonlijks was ?
is dat gemeten tijdens rustig duikje in een zwembad of tijdens inspanning terwijl je onder water aan het werk bent onder stressvolle omstandigheden ?
en hoe kom je dan aan 12 minuten ?

Waren dat duikers of bevoegde duikinstructeurs , en volgens welke opleidingsorganisatie dan ?  

...
Jullie hebben geen PBM aan, als je het water ingaat ?  Hoe doen jullie dan dan ?  Zwembroekje ???

Ik begrijp dus Klitteband , om je enkels.. (Waarschijnlijk 0,5 kilo er enkel.)

Hoe doet tie dat dan als z'n voet in een vissersnet zijn, zekers als die geen veiligheid uitrusting bijzich heeft ?...


Een snoekduik ???,  bedoel je een hoekduik ??  Maar de relatie met lood aan je enkels snap ik niet...  kan je dat uitleggen ?
Enkel lood is alleen bedoeld voor bij droogpakken, en mag juist niet snel afwerpbaar zijn.. Dan raak je ze kwijt als je dat niet de bedoeling is..
Waarom niet gekozen voor een loodgordel, die je ook snel kan afwerpen.. ?


Je antwoorden leveren meer vragen op ?,  Ik ben altijd benieuwd naar andere zienswijzen over rescuediving ?,  maar ik leer hier hele nieuwe dingen... die ik nog nergens ben tegen gekomen...

Onze overweging is beter met wat ademlucht in een visnet dan zonder, want met heb je nog tijd om jezelf los te snijden. Het is alleen een hulpmiddel, geboren uit de gedachte dat als we het eerder bij ons gehad hadden de kans op een in een paar gevallen redding vergroot was. Voldoet vast niet aan alle voorschriften, zoals bij andere rescue operationele organisaties. Erg onnadenkend van ons natuurlijk.

Wij gaan bij voorkeur niet het water in, wij hebben immers een boot. Aan de oppervlakte is het dus geen tot nu toe nooit een probleem geweest om bij een so te komen.

Wel hebben we meermalen meegemaakt dat een so in het water lag die moeite had met ademen door de golven en of door rugletsel nog niet uit het water gehaald kon worden, of bekelmd zat (nog steeds, we konden er bijkomen).  Daar is het setje eigenlijk voor bedoeld. Maar toen het toch aan boord lag, hebben we geprobeerd of het geschikt was om mee te duiken en dat gaat. Je kwam alleen net niet naar beneden in een droogpak, te veel drijfvermogen ook al is alle lucht die je eruit kan krijgen er uit. Maar met de enkelbandjes gaat het prima, je bent net iets lichter dan zwevend maar met een paar slagen kun je wat verder onder de oppervlakte. Je kent klittenband toch wel? Dat zit goed vast en kan toch zo weer los. Niet dieper dan een meter of twee. Je moet meer denken aan een omgeslagen boot waar iemand in vast zit. Of een auto te water. Meestal is er een duiker aan boord en die willen eigenlijk graag hun hele uitrusting mee.  Als het geen uitruk is, vind ik dat prima, dan gaat die loodzware kist aan boord een eind verderop en wacht ik geduldig tot ie omgekleed is, doe ik zijn rits dicht, kijk of alles naar zin is, getest en ok bevonden. Maar bij een uitruk heb ik geen zin in al die poespas. Dus ligt er dat setje en als er even twijfel is of het wel veilig is duiken we er niet mee.  

Ik heb de berekening gevonden, waar hij nog een keer helemaal staat uitgelegd: opfrissertje

De SAC is nooit op twee meterdiepte, maar altijd aan de oppervlakte (Surface Air Consumption). Je kan die ook andersom berekenen, uitgaande van een bekende gemiddelde SAC. Zo kom ik op MAXIMAAAL 12 minuten, en dat is op een diepte van twee meter, zonder stress voor een gemiddelde duiker. Jammer dat je het woordje maximaal over het hoofd zag. Bij stress en minder ervaren duikers wordt de SAC hoger en zal uit de formule blijken dat je duikduur korter wordt. Maar ik hoop geen vijf minuten nodig te hebben om iemand naar de oppervlakte te krijgen. Als het niet lukt is de volgende optie 40 minuten wachten op de brandweer. Gewoon ouderwets de adem in (laten) houden kan natuurlijk altijd nog. Nee, nee, afblijven, onze fles is niet geschikt zegt Peter...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 15 november 2009, 12:00:43
Nog ff snel antwoorden voor ik plat ga, zoals in de eerste posting aangegeven direct met roestvaste beugels op een kleine backpack op de kop, dus een beugeltje om de kraan te beschermen is wel zo verstandig je zal maar een keer onderuit gaan op de keien. Gebruik hem ook gewoon op een zomers dagje in zwembroek shirtje, redvestje en paar blokjes lood aan een gordeltje, mesje bij etc. gewoon simpel zonder poespas.

Kees  8)

Dank je Kees,

Waarom heb je set op de kop hangen ?,  Bij mijn weten heeft het meer nadelen dan voordelen, ook als je er een beschermbeugel om de kraan doet..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 15 november 2009, 12:29:38
Onze overweging is beter met wat ademlucht in een visnet dan zonder, want met heb je nog tijd om jezelf los te snijden. Het is alleen een hulpmiddel, geboren uit de gedachte dat als we het eerder bij ons gehad hadden de kans op een in een paar gevallen redding vergroot was. Voldoet vast niet aan alle voorschriften, zoals bij andere rescue operationele organisaties. Erg onnadenkend van ons natuurlijk.
Ik stel vragen, Henk omdat ik denk dat ik iets kan leren ?
Er zijn op dit gebied weinig voorschriften,  wel good practisces, die de veiligheid van het gebruik van dit soort middelen aanzienlijk vergroten,en de veiligheid van onze vrijwilligers is top prioriteit nummer 1.  En ik hoop alleen dat anderen dan eens kritisch kijken naar hun eigen gebruiken.
Met slimmere configuraties heb je voor ongeveer het zelfde geld, meer veiligheid voor je vrijwilligers gezorgd

Wij gaan bij voorkeur niet het water in, wij hebben immers een boot. Aan de oppervlakte is het dus geen tot nu toe nooit een probleem geweest om bij een so te komen.

Wel hebben we meermalen meegemaakt dat een so in het water lag die moeite had met ademen door de golven en of door rugletsel nog niet uit het water gehaald kon worden, of bekelmd zat (nog steeds, we konden er bijkomen).  Daar is het setje eigenlijk voor bedoeld. Maar toen het toch aan boord lag, hebben we geprobeerd of het geschikt was om mee te duiken en dat gaat. Je kwam alleen net niet naar beneden in een droogpak, te veel drijfvermogen ook al is alle lucht die je eruit kan krijgen er uit. Maar met de enkelbandjes gaat het prima, je bent net iets lichter dan zwevend maar met een paar slagen kun je wat verder onder de oppervlakte. Je kent klittenband toch wel? Dat zit goed vast en kan toch zo weer los. Niet dieper dan een meter of twee. Je moet meer denken aan een omgeslagen boot waar iemand in vast zit. Of een auto te water. Meestal is er een duiker aan boord en die willen eigenlijk graag hun hele uitrusting mee.  Als het geen uitruk is, vind ik dat prima, dan gaat die loodzware kist aan boord een eind verderop en wacht ik geduldig tot ie omgekleed is, doe ik zijn rits dicht, kijk of alles naar zin is, getest en ok bevonden. Maar bij een uitruk heb ik geen zin in al die poespas. Dus ligt er dat setje en als er even twijfel is of het wel veilig is duiken we er niet mee.  
Als je duikt met recreatieve sets, zoals jullie doen en geen uitrusiting specifiek gemaakt kost duiken veel tijd..  Daarom kijken we naar slimmere oplossingen voor rapid response duiken.  En gelukkig zijn die er, zonder dat veel meer geld kost..
Door slimmere en veiliger configuraties, heb je geen uitgebreidere zware kisten nodig.. En toch het zelfde resultaat bereiken.
Alleen bij langere duiken, hoef je dan grotere cilinders mee te nemen.

Ik heb de berekening gevonden, waar hij nog een keer staat uitgelegd:

De SAC is nooit op twee meterdiepte, maar altijd aan de oppervlakte (Surface Air Consumption). Je kan die ook andersom berekenen, uitgaande van een bekende gemiddelde SAC. Zo kom ik op MAXIMAAAL 12 minuten, en dat is op een diepte van twee meter, zonder stress voor een gemiddelde duiker. Jammer dat je het woordje maximaal over het hoofd zag. Bij stress en minder ervaren duikeres wordt de SAC hoger en zal uit de formule blijken dat je duikduur korter wordt.
Ik dacht al dat ik je verkeerd begreep..

Maar ik hoop geen vijf minuten nodig te hebben om iemand naar de oppervlakte te krijgen. Als het niet lukt is de volgende optie 40 minuten wachten op de brandweer. Gewoon ouderwets de adem in (laten) houden kan natuurlijk altijd nog. Nee, nee, afblijven, onze fles is niet geschikt zegt Peter...

Henk

Ik zeg niets over je set, ik stel vragen, en laat staan dat ik iets zeg wat jullie wel of niet moeten doen..
Ik ben voor vormen van rapid response duiken, echter dan wel met de veiligheid van je vrijwilligers in ogen.. de marge die hebt zijn er niet voor het slachtoffer, maar voor de veiligheid van je eigen medewerkers..  Naast dat eigen veiligheid altijd voorgaat bij redding, zegt de arbo-wet daar ook iets over..

Iedereen kan zelf wel beoordelen of jullie uitrusting en werkwijze aan moderne voldoet of dat er nog iets te verbeteren valt.. Ik ken slechts een paar reddingsbrigades die ook aan rescue-diving doen, dus ik ben wel benieuwd naar de verschillende werkwijzen..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 15 november 2009, 19:04:42
Voor duiken om mensen te redden kan er in het volgende topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34017.0.html verder gediscussieerd worden.

In dit topic kan verder gediscussieerd wordt over nood-ademhalings voorzieningen voor slachtoffers


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 15 november 2009, 19:23:10
Misschien even een belangrijke tips voor Henk en consorten om een rescue-setje aan te passen..

Citaat


Ik zie een standaard recreatieve set, bestaande uit :
  • 2Liter fles, staal, met kraan Internationaal,
  • Eerste trap, met internationaal aansluiting
  • 1 Console met kompas en manometer aan een standaard lengte HP cilinder
  • 2 tweede trappen,  standaard lengtes waarvan 1 met gele slang (waarschijnlijk gebruikt als octopus)
  • 1 Inflator slang
  • De slangen zijn uitgerust met sleeves aan de zijde van de eerste trap ?

Als rescuesetje volgens de normen, zou ik de set aanpassen of herconfigureren..

--> Andere kraan op de fles.  DIN-200 bar cilinder..
--> eerste traps vervangen door een DIN versie, met vuilwaterkit, de Apeks DS4 in een zeer goede en betaalbare reduceer

de belangrijkste reden van deze aanpassingen zijn : Compacter, Je kan minder makkelijker blijven haken, achter lijnen, minder kwetsbaar en je maakt je set g.elijk geschikt om in de blubber en te gebruiken bij onder zeer koude omstandigheden zoals IJsredding..

--> alle sleeves van de slangen.  Hier blijft heel veel vuil achterzitten, en dat gaat er niet uit met spoelen..

--> ik ken de tweede trappen niet onderscheiden.. Echter voor een rescuesetje heb je er maar 1 nodig..
--> de inflator slang kan er af.. tenzij je werkt met een BC..


--> Het console verwijderen. gewoon een kale manometer, gebruiken (dit zit in al het console)
--> Kompas heb je niet nodig voor rescuesetjes, Een pols kompas is breder te gebruiken..
--> HP slang lang, is alleen als je kiest voor back-mount.  Cilinder op je rug...
--> HP slang kort (15cm.), als je kiest voor hip-mount, of front mount

Daarnaast zou ik het bevestigen door hem te monteren als stage met boltsnaps.. zie de links die ik eerder gaf...

Misschien dat je wat risico's kan verminderen voor je medewerkers..