Wie is de werkgever van de ambulance dienst.

Auteur Topic: Wie is de werkgever van de ambulance dienst.  (gelezen 5483 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ThePeter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 2 januari 2010, 12:28:59
Hoi,

Ik vraag me zomaar af wie is nou de werkgeven van de ambulance dienst.
Politie is indienst van zowel de gemeente als van binnenlandse zaken.

Brandweer is van de gemeente of vrijwillig.
Maar onder wie valt de ambulance dienst eigelijk.

Greetzzz

Peter




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2010, 16:37:18
Meestal de gemeente, particuliere werkgever en in mindere mate de veiligheidsregios en B3/B4 stichtingen. steeds meer zal brandweer en ambulance onder de veiligheidsregio gaan vallen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2010, 17:28:00
Echt simpel is het niet te beantwoorden. Voor de ambulancediensten, spreken we van opdrachtgeverschap.

De bedoeling is dat voor de A1/A2 ritten en rampenbestrijding de veiligheidsregio de opdrachtgever wordt..
Voor de Besteld Vervoer ritten is de patient, of namens hem de verzekeraar, de uiteindelijke opdrachtgever.., Je kan alleen niet zelf zomaar bestellen, dat moet een arts, of instelling voor je doen.. En de meldkamer geeft de ritten uit..

In sommige regio's is de Meldkamer onderdeel van hetzelfde bedrijf, en in andere regio's is de meldkamer een zelfstandig bedrijf..,  
De meldkamers worden straks per wet, onderdeel van de veiligheidsregio's..

Niet in alle regio's is het nu allemaal precies het zelfde geregeld, de juridische ondernemingsvorm van elke ambulancedienst is verschillend, alleen al de KvK gegevens en juridsche structuren zijn verschillend. van BV's, B3 Stichtingen en onderdelen van GGD's ..  De werkgevers van het ambulancepersoneel zijn dus verschillende bedrijven die allemaal verschillende rechtspersonen zijn..


ThePeter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2010, 18:28:00
Als ambulance medewerker ben je dus geen ambtenaar.
Je valt niet onder een ziekenhuis en ook niet voor 100 % onder de veiligheid regio,
eigelijk val je overal tussen wal en schip.

Zijn voor het personeel de zaken dan wel redelijk op orde.
Is het CAO b.v. redelijk geregeld en werk je wel met 1e klas matriaal.
of is alles een beetje behelpen en kies je voor deze baan puur uit liefde voor je vak en behulpzaamheid van voor de mede mens.

Neem nou b.v. een agent. Ze zijn in dienst bij het rijk maar voor het inkomen moet je zeker niet bij de politie gaan werken.
Ik werk zelf in de beveiliging en kom met een beter inkomen thuis dan een gemiddelde agent.
Natuurlijk zijn de doorgroei kansen voor agent redelijk goed geregeld maar je zal er wel zelf wat voor moeten doen.
Als hooft agent begint het salaris aantrekkelijk te worden maar met de risico's die een agent lopen verdienen ze toch veel te weinig

Peter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2010, 18:47:49
Als ambulance medewerker ben je dus geen ambtenaar.
Je valt niet onder een ziekenhuis en ook niet voor 100 % onder de veiligheid regio,
eigelijk val je overal tussen wal en schip.

Zijn voor het personeel de zaken dan wel redelijk op orde.
Is het CAO b.v. redelijk geregeld en werk je wel met 1e klas matriaal.
of is alles een beetje behelpen en kies je voor deze baan puur uit liefde voor je vak en behulpzaamheid van voor de mede mens.

Neem nou b.v. een agent. Ze zijn in dienst bij het rijk maar voor het inkomen moet je zeker niet bij de politie gaan werken.
Ik werk zelf in de beveiliging en kom met een beter inkomen thuis dan een gemiddelde agent.
Natuurlijk zijn de doorgroei kansen voor agent redelijk goed geregeld maar je zal er wel zelf wat voor moeten doen.
Als hooft agent begint het salaris aantrekkelijk te worden maar met de risico's die een agent lopen verdienen ze toch veel te weinig

Peter

Een ambulancemedewerker is dus in dienst van een van type ambulancediensten..  Dit kan qua rechtspersoon dus een ambtenaar, een semi-ambtenaar of medewerker van een B3 Stichting of een medewerkers in een gewone onderneming..
Men is bezig met een algemeen bindende CAO voor de gehele sector.. Echter is dat zover ik weet nog niet algemeen bindend en voor elk bedrijf ingevoerd.. (Maar ik kan nog achter de feiten aanlopen..)

De primaire en secondaire arbeids voorwaarden, kunnen nu nog per ambulancebedrijf dus nog enorm verschillen..

het uitrustingsniveau en materaal kan nog wat verschillen per ambulancedienst.. Het is dus wat je verstaat onder eerste klas materiaal..

Waarom vraag je dit ???


ThePeter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2010, 19:51:03
Ik vraag dit omdat ik zelf ongeveer 5 jaar voor een bedrijf heb gewerkt waar geen CAO was. Ik werkte hier als chauffeur.
We werkten met ondegelijke spullen en waren vaak zelf de aangewezen persoon om zowel matriaal als technische problemen op te lossen.

Ik loop al enige tijd met het idee om te solliciteren op een baan als chauffeur op een ambulance.
Ik bezit mijn B en C rijbewijs, mijn chauffeurs diploma, VCA, E.H.B.O. + reanimatie en de A.E.D. Kid.
Ik heb er ervaring in om met een 40 tonner door woonwijken te rijden en daar ook mijn werk veilig te kunnen doen.

Toch wil ik de fout die ik ooit gemaakt heb om voor een bedrijf zonder CAO  te werken niet meer maken.

Greetzzz Peter


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2010, 23:21:51
Ik hoorde laatst van een vriend op de meldkamer dat Axira eigenlijk zijn werkgever is, maar hoe zit dat dan?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2010, 02:21:51
Hoi,

Ik vraag me zomaar af wie is nou de werkgeven van de ambulance dienst.
Politie is indienst van zowel de gemeente als van binnenlandse zaken.

Brandweer is van de gemeente of vrijwillig.
Maar onder wie valt de ambulance dienst eigelijk.

Greetzzz

Peter

De politie is sinds de invoering van de laatste politiewet niet meer in dienst van een gemeente, maar van het regionale politiekorps. Bij de brandweer kan dat een gemeente, een regionaal brandweerkorps of een veiligheidsregio zijn en er zijn in Nederland particuliere en overheidsambulancediensten.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2010, 19:12:14
Ik hoorde laatst van een vriend op de meldkamer dat Axira eigenlijk zijn werkgever is, maar hoe zit dat dan?
Axira is een samenwerkingsverband tussen een aantal ambulancediensten. Het is dus geen werkgever!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2010, 20:04:08
Volgens mij is er iig nog een paar maanden een CAO Ambulancezorg....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-