Ik denk dat we in Nederland blij mogen zijn dat we zo'n samenhangend systeem van striping hebben. Waarmee ik wil zeggen: vrijwel iedereen zal een hulpdienst herkennen, omdat de striping behoorlijk consequent wordt toegepast door politie, witte kolom, brandweer, reddingsbrigade en marechaussee. En dan natuurlijk nog die enkele gemeentelijke handhaver die er een variant op heeft.
Maar ik voorzie wel dat er ooit Europees besloten gaat worden om de Battenburg striping te gaan gebruiken. Er is bijvoorbeeld ook Europees bepaald dat
opvallend politiepersoneel (niet te verwarren met
herkenbaar) in het geel moet lopen, dus zo ver ligt het denk ik niet van ons af.
Enerzijds zou ik dat zonde vinden van het Nederlandse systeem, anderzijds valt de Battenburg wel beter op door de grote reflecterende vlakken en de kenmerkende fluorescerend oranje en gele strepen aan de achterzijde. Ik denk dat 'we' daarom wel moeten zorgen dat de Nederlandse striping in kwaliteit bijtrekt bij de Battenburg. Onder andere door betere contourmarkering, andere kleuren, groter reflecterend oppervlak en hogere reflectieklasse.
Punt is alleen dat er dan wéér een wijziging komt op de stripingvoorschriften en ik kan me zo voorstellen dat betrokken partijen dat een beetje moe worden. Dus óf in één keer rigoureus veranderen (alles naar Battenburg?) óf voorlopig laten zoals het is.
Zomaar even een beschouwinkje uit de losse pols