Interessant rapport. Ik vind het wel jammer dat er snel voor gekozen wordt om de huidige striping te behouden omdat er anders een gewenningsfase zou ontstaan.
Op beide punten mee eens. Interessant rapport inderdaad, maar ik kan mij niet vinden in het voorstel. Dit is juist een mooie gelegenheid om in één keer een dastische wijziging door te voeren.
Punt is ook dat de striping volgens Dumbar model op heel veel zaken is terug te vinden, naast de voertuigen van verschillende diensten:
Kleding (jassen van brandweer en politie)
Flitspalen
Personeelspassen (brandweer)
'Goodies'
Het is dus wel behoorlijk ingeburgerd, om het zo maar te noemen.
Daarnaast vind ik die Battenberg striping (
vernoemd naar cake) wel goed zichtbaar, maar heeft het een aantal nadelen:
- Sommige diensten gaan teveel op elkaar lijken (zie bijv. Engelse politieauto en Engelse ambulance met witte basiskleur).
- Battenburg striping is volgens mij niet beschermd, met het risico dat er wildgroei ontstaat.
- In tegenstelling tot de Dumbar striping, geeft de battenburg striping niet aan in welke richting een voertuig staat en aan welke kant je deze dus moet passeren. Natuurlijk zie je dat aan de stand van het voertuig, maar door de richting van de striping merk je dat naar mijn idee eerder op.
Dan zou ik willen pleiten voor een variant met grote schuine vlakken, in plaats van vierkante vlakken. Zoiets dus (onderste):