Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 28936 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 13 november 2009, 18:14:17
We hebben een spare-air, echter de spare air voldoet eigenlijk niet voor onze rescue toepassingen en is alleen geschikt voor zelf redding en om een zwemmende noodopstijging te vergemakkelen.



Dus inplaats van de spare air, hebben we onze emergency response diver sets. zijn nu als volgt geconfigureerd, en gebruiken we meestal een twee liter stage/rapid response set als backup bij de reguliere duiken..

Configuratie stage/ rapid response ademlucht set

Deze set is bedoeld voor bovenbeen montage. of heupmontage.  Kan direct aan rescue-vest gemonteerd worden door middel van een bolstsnaps.. Is eigenlijk bedoeld voor aanvulling op oppervlakte redding. Waarbij je bij op de kop liggende (race) boten, snel bemanning onder de (race)boot weg kan halen.
Deze set kan je natuurlijk ook gebruiken om snel onder obstakels door zwemmen..


  • stagecilinder 200bar, 2liter, 4liter of 5 liter,  DIN 200bar kraan, rubberen kraandop,  (voor url=http://www.frogkick.nl/index.htm?http://www.frogkick.nl/apparatuur_diagram_stage.htm)riging zie deze website[/url]); (geen flesvoetje Geen netje)
  • APEX DS4 (DIN 300bar)
    • mini manometer aan een zeer korte (15cm) HP slang,
    • tweede trap > Aqua-Lung Octopus Calypso/Titan, met 2,10m gele middendrukslang (longhose-techniek DIR-style)
    • gestandaardiseerde Inflator slang standaard voor droogpak


Voor een uitgebreidere duik (waar je iets meer voorbereidingstijd hebt, of voor tweede duiker worden de basissets gebruikt, waarbij een Stage/Rescue setje gebruikt wordt als exta backup..
.
Als je de basis , aanvult met een basis set, kan je de sets gebruiken voor een uitgebreide ijsdijk..  Alles dubbel uitgevoerd..
Het eerste setje, dus enorm compact, geen overdaad en is te gebruiken als nood-ademhalingset voor de redder, en eventueel slachtoffer (longhose techniek)

Configuratie Basis Rescue-diver ademlucht set
  • stalen cilinder 200bar 7, 10 12 liter, DIN 200bar kraan, rubberen kraandop,  of een dubbel 7 set, (geen flesvoetje Geen netje);  deze word gedragen op de rug, met backpack set, wing of gewone stabjacket.
  • APEX DS4 (DIN 300bar)
    • normale manometer aan een 51cm HP slang,
    • tweede trap > Aqua-Lung Calypso/Titan, met 60cm zwarte middendrukslang, met een elastieke om je nek.
    • gestandaardiseerde Inflator slang standaard voor droogpak/wing
  • Deze set kan je ook vrij eenvoudige aanpassen voor uitgebreidere duiken met cilinder. door er extra automaat en extra inflatorslang aan toe te voegen.

De set's gecombineerd, leveren een complete DIR-style duik uitrusting op, die geschikt is voor techdive, stromend water duiken, Speleo duiken, Ijsduiken..

de APEX DS4, is voor de kenners een oude bekende, en zijn standaard uitgerust met vuilwater set.  In plaats van er een APEX 2e automaat te koppelen hebben we getest met een Aqualung calypso/titan 2e trap, omdat deze zonder gereedschappen geheel snel reparaties aan te doen zijn, of de te spoelen als ze helemaal in de blubber zouden liggen..
De opbouw is bewust gekozen DIR-syle, dus geen extra sleeves over slangen, netjes, en flesvoetjes, en alles vast gemaakt met boltsnaps, omdat dit de minste kans beidt op gebruikersfouten.  
Afwijkingen van de DIR-norm.
Afwijkend van de DIR-norm, zijn de Aqualung tweede trappen, en alles gebasseerd op ademlucht, en geen nitrox of andere ademgassen. Omdat 95% van de duiken nog geen 5 meter diep zijn.
Bij een dubbel 7 configuaratie zal er dus een extra manometer aan een 15cm HP hose zitten.



Ik begrijp dat Henk en UITKIJK beide iets van een setje heeft wat lijkt op onse stage/rescue setjes..


Begrijp ik nou goed dat jullie eventueel zelf gaan duiken met pers/ademlucht als er iemand onder water zit?




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2009, 18:30:45
Begrijp ik nou goed dat jullie eventueel zelf gaan duiken met pers/ademlucht als er iemand onder water zit?

Binnen St. MedicalRescue.NL , zekers, echter tot op heden voorlopig alleen bij water evenementen..  En natuurlijk alleen door gekwalificieerde duikers..
Dus niet iedereen met een open water brevetje mag bij ons duiken.. Maar dat lijkt me logische toch ???
En wat we absoluut niet doen is brandweer duiken of andere vormen van bergingsduiken en we geven absoluut niet een automatenset aan slachtoffers, drenkelingenm (zijnde niet duikers) etc..

maar het topic gaat over nood-ademhaling voorzieningen waar Henk en uitkijk het over hebben..  Als ik hun goed begrepen heb, hebben ze een automatenset en een cilinder die aan slachtoffers geven,zodat drenkelingen nog onder water kunnen ademen ?  En ik ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan.. ?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 15 november 2009, 15:42:31
Iedereen kan zelf wel beoordelen of jullie uitrusting en werkwijze aan moderne voldoet of dat er nog iets te verbeteren valt.. Ik ken slechts een paar reddingsbrigades die ook aan rescue-diving doen, dus ik ben wel benieuwd naar de verschillende werkwijzen..

Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 15 november 2009, 16:12:02
Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?

Ik hoop het wel, omdat dat de enige hoop is bij gebrek aan tijdige inzet van professionals. Wist je dat de inzet van "professionele " brandweer duikers minimaal 40 minuten op zich laat wachten en soms duurt het uren...

Professioneel natuurlijk in de zin van bij de brandweer aangesloten en niet in de zin dat dat nu betere SAR duikers zijn.  De eerste de beste sportduiker heeft meestal meer duiken en een betere opleiding achter de rug dan de gemiddelde
brandweerduiker. De brandweer zoekt naar auto's. Onze duikers zoeken naar bankpasjes, zonnebrillen en sleutels.... ;)

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 15 november 2009, 16:25:57
Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?

Doruz,  
Misschien dat je vraag kan verduidelijken ?

Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers  tijdens SAR akties

Wat vind jij Wildgroei ? en wat zou jij voorstellen ?  
Het tegen over gestelde is denk ik gestandaarden..
Voor Public Saftety Diving zijn verschillende standaards, en ook de International Life Saving Organisation heeft duikbrevetten voor reddingsduikers, Voor Rapid Response Duiken zijn ook PSD standaards..  Echter deze technieken zijn wel enorm in ontwikkeling..
Welke standaards voor rescue dving ken jij ?  Volgens mij doet reddingsbrigade nederland nog niets aan Rescue diving.. terwijl de belgen daar al redelijk ver in zijn.

Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?
Wat vind jij Amateur reddings duikers ?   Is een professioneel getrainde vrijwilliger een amateur ?
Denk jij dat Amateur het zelfde is als onbekwaam, of onvoldoende uitgerust.. ?
Is een bergings(beroeps) duiker, die redt ook een amateur ??
Is een brandweer duiker (veel al vrijwilliger) ook een amateur ??


Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?

Wat voor SAR acties bedoel jij ?, Ik neem aan dat jij het over watergerelateerde Search and Rescue acties hebben
Daar hebben we ook een aantal soorten van..
Maritieme Search and Rescue (Zee)
Swiftwater Search and Rescue
Flooding Search and Rescue
Diving Search and Rescue (zoeken naar vermiste duikers, in een klein zoekgebied)

En of je daar duikers inzet, is afhankelijk van het type SAReen flink aantal inzet criterea...

Ik weet niet wat de inzetcriterea zijn van duikers van andere reddingsbrigades, of water redding eenheden.  Daar zien we heel verschillende variaties in..

Stichting MedicalRescue.NL zetten alleen duikers in op water evenementen, waar dat relevant is. dus in een relatief gecontrollleerde omgevingen, waar een zeer groot aantal parameters al bekend zijn.
Bij Stichting MedicalRescue.NL worden alleen gebreveteerde duikers ingezet met gecomprimeerde ademlucht sets.. Andere rescue-swimmers mogen daar niet aan komen.  de instap niveau is minimaal 2sters duikers, rescuedivers en die getraind zijn met de sets..
Binnen het project '"Reddingstation-Kampen" is duiken niet opgenomen. En de duiksets zijn dus geen standaard onderdeel van de reddingboot.
Pas als PSD Rapid Response Diving een goede accepteerde standaard is zullen we daar pas aan gaan denken om dit bij maritieme SAR waarbij in te zetten...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2009, 16:46:21
Professioneel natuurlijk in de zin van bij de brandweer aangesloten en niet in de zin dat dat nu betere SAR duikers zijn.  De eerste de beste sportduiker heeft meestal meer duiken en een betere opleiding achter de rug dan de gemiddelde
brandweerduiker. De brandweer zoekt naar auto's. Onze duikers zoeken naar bankpasjes, zonnebrillen en sleutels.... ;)

Henk

Hoeveel sportduikers ken jij eigenlijk.. en wie ben jij om hun kwalificaties te beoordelen in vergelijking tot brandweer duikers..  Een gemiddelde open water duiker, die meer dan 1 jaar  heeft 60 duiken in z'n logboekje staan..,Maar er lopen er ook genoeg die 30 duiken, inclusief opleidingsduiken hebben in prachtige middenlandse zeegebied..  Die type duikers raken in paniek als ze in Nederland duiken..
Dus op z'n zachts gezegt, heb je onzorgvuldig geformuleerd, en ik durf te zeggen omdat ik je ken, is dat je geen gebreveteerde duiker bent.. Anders zou je dergelijke statements niet maken..

Verder heb je slechts verdiept in het brandweer duiken..  De basis opleiding van een brandweer duiiken is gebasseerd op een NDC standaard voor bergingsduiken.  Dat deze standaard niet voldoet voor rescue-diving, is inmiddels wel gemeen goed..
een brandweerduiker, moet werken volgens een bepaalde procedure.  De uitrusting en werkwijze verschilt enorm per brandweer duikteam.

De kwaliteitsnorm, die je aangeeft "De brandweer zoekt naar auto's. Onze duikers zoeken naar bankpasjes, zonnebrillen en sleutels" slaat dan ook nergens op..  En met jouw uitspraken over je set en opleidingsniveau, uitloden, laat allemaal precies zien, dat jullie je zeker niet verdiept hebben in standaards, in oorzaken van duikongevallen.  En de configuratie van je set zoals jij die weergeeft, dat je erg amateurische aan werk bent en je de veiligheid van je duikers niet serieus neemt..  
Een basaal verschil tussen wat het verschil in Internationale duikaansluiting en de DIN aansluiting in de kraan is, en welke invloed dat heeft op de veiligheid van je reddingsduiker, dan heb je iets gemist in zorgen voor eigen veiligheid voor je medewerkers..  

en dan hebben we het nog niet over jullie keuze gebruik van enkel lood. Het is bij jullie wachten op een longoverdruk verwondingen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 15 november 2009, 16:48:44
Het lijkt mij verstandig om alleen op evenementen als veiligheids duikerv aanwezig te zijn, hiernaast denk ik als je als briade of als reddinsstation bij de brandweer aanklopt met om deze taak over te nemen is daar denk ik wel over te praten maar bedenk je goed welke taak je dan op je neemt.

99100001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2009, 16:55:20
Het lijkt mij verstandig om alleen op evenementen als veiligheids duikerv aanwezig te zijn, hiernaast denk ik als je als briade of als reddinsstation bij de brandweer aanklopt met om deze taak over te nemen is daar denk ik wel over te praten maar bedenk je goed welke taak je dan op je neemt.

99100001
Ik mag er niet aan denken, om de dienstverlening van het  brandweer duiken over te nemen..  PSD Rapid response rescue diving is niet te vergelijken met brandweer duiken, en werkt ook met hele andere inzetcriteriea en hele andere normen..  
De disiciplines zijn niet te vergelijken, behalve dat iets onder water afspeelt..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2009, 17:04:09
Doruz,  
Misschien dat je vraag kan verduidelijken ?

Mijn vrees is dat er tijdens SAR akties op groot water (kustwacht gebied zeg maar) er weer allerlei goedbedoelde amateurduikers de SAR coordinatie belemeren.
De een zal zeggen dat ze maar 2 meter onderwater gaan de ander 10 meter etc. Ook het niveau kun je dan in twijfel trekken.
Ook een (sport) Rescue diver is niet getrained om bijvoorbeeld zonder zicht wrakken in te gaan e.d.
Nu zul jij zeggen dat jullie dat misschien niet doen maar een ander goedbedoeld clupje weer wel.
Duiken op groot water is duidelijk anders als in confined water alleen al wegens de scheepvaart.
Structureel zou dit dus gewoon bij de Brandweer duikers moeten liggen en bij dieper als 15 meter de Marine.
Ik ben het overigens met Henk eens dat de alarmeringstijd voor die brandweer duikers wel een stuk korter zou moeten zijn.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2009, 17:05:49
Het spieken bij de buren helpt enorm..

Zij maken gebruik van dit soort systemen Helo First Response diving system.



Een alternatief is bijvoorbeeld het systeem van Rapid Diver kijk op rapiddiver.com.