Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 29211 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #20 Gepost op: 15 november 2009, 19:29:22

De foto is een foto van een Heli-Jumper bij Offshore Powerboot races..  Deze knaap springt met een miniset uit helicopters..
De set is in 90 seconden aan te doen.. vanuit de tas naar inzetgereed, inclusief helm en makser..
verkeerde conclusie dus..

Rescue, leuk hoor al die fancy boytoys en kekke pakjes maar misschien is het beter om even wat realistischer te blijven want volgens mij hebben we het hier over inzet in nederlandse wateren onder echte omstandigheden (bij nacht en ontij) en niet allerlei inzet bij georganiseerde evenementen.
Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #21 Gepost op: 15 november 2009, 19:36:04
Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik als eerste gearriveerd was. Als ik weet dat er iemand beklemd zit wordt ik heel onprofessioneel. Ik weet wel dat bv onze beste duiker Matthijs zich moeilijk tegen laat houden in zo'n geval.
Henk

Dat is dus precies waar ik bang voor ben....
In plaats van 1,  2 mensen die mogelijk omkomen.
Een brandweer duiker zal echt wel een goede reden hebben als hij het te gevaarlijk vind.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 15 november 2009, 19:40:00
Waaruit maak je op dat een gemiddelde inzet van brandweerduikers 40 minuten op zich laat wachten?

Nee Shave, niet een gemiddelde inzet, de inzet op groot water.

En hoe meer regeltjes er komen hoe langzamer het gaat. Ik heb nog weten te voorkomen dat er eerst gecommuniceerd werd met alle regio's om te komen tot een conclusie wie de eigenaar van het incident was aan de hand van inzetgebieden, dan was het nog langer gaan duren. Gelukkig had men de wijsheid het om te draaien: als nu een melding binnenkomt gaan we eerst maar eens alarmeren en dan uitzoeken wie terug kan omdat het zijn regio niet is.

Ik heb nog gestreden voor inzet op basis van ETA, maar dat is nog niet haalbaar. Belangrijker vond men het vervaardigen van een geografische kaart met inzetkaders (blokken???) zodat snel gezien werd wie de eigenaar is van het probleem.

Dat kan Amsterdam zijn, de regio zonder boten bijvoorbeeld...

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 15 november 2009, 19:45:33
Jouw bewering was Doruz dat het voordeel van brandweerduikers was dat ze wrakken in gaan. Ik weet dat ze dat niet (graag) doen. Dat voordeel zie ik niet.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik als eerste gearriveerd was. Als ik weet dat er iemand beklemd zit wordt ik heel onprofessioneel. Ik weet wel dat bv onze beste duiker Matthijs zich moeilijk tegen laat houden in zo'n geval.

Henk

Ik deel de zorgen van Doruz, in deze..
Dit kan alleen met een zeer goede training en goede FR-setjes, die geen extra risico's op leveren.

Verder moet je als bestuur van een organisatie zorgen voor de verplichtingen voor je medewerkers dat ze niet voorbij hun kunnen mogen werken.. Want je bent als bestuur compleet nat, als een medewerkers van je organisatie op deze wijze verdrinkt..
Dus je moet mensen daar specifiek voor trainen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 15 november 2009, 19:55:00
Rescue, leuk hoor al die fancy boytoys en kekke pakjes maar misschien is het beter om even wat realistischer te blijven want volgens mij hebben we het hier over inzet in nederlandse wateren onder echte omstandigheden (bij nacht en ontij) en niet allerlei inzet bij georganiseerde evenementen.
Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Die pakkies en helmen hebben we al een paar jaar...  De uitrusting die we gebruiken is getest tijdens diverse extreme situaties.. Niet alleen trouwens binnen medicalrescue.nl maar ook bij andere organisaties..
Italy, Belgie, noorwegen, US, Engeland.   Als die ervaringen proberen we te combineren tot een bruikbare set en een adequate training voor alle duikers..

De belangrijkste reden om niet operationeel in te zetten, zit er in, dat nog lang niet alles is uitgewerkt om het buiten in gecontrolleerde inzetten (zoals evenementen) ..  Verder is het verzekeringstechnisch nog niet goed uitgezocht,  duik inzet bij evementen is goed te verzekeren, echter de operationele inzet, na alarmering is nog onduidelijk..  

Er zijn trouwens veel meer reddingsbrigades die een duikteam hebben..

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 15 november 2009, 20:11:47
Roermond heeft ook een Duikafdeling: http://www.reddingsbrigaderoermond.nl/default.asp?contentID=518

Noordwijk ook: http://www.reddingsbrigadenoordwijk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32&limit=1&limitstart=3

Het komt ook voor dat de RB duikteams worden ingezet waar de brandweerduikers niet mogen komen ;)

Overigens zou ik niet weten wat we hier moeten als we echt duikers nodig hebben, de brandweer mag op onze plas niet duiken ivm onstabiele bodem e.d.... en wachten op de marine... gaat hem ook niet worden in elke-seconde-telt situaties ::)

Joost

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 15 november 2009, 20:26:21
Dat is dus precies waar ik bang voor ben....
In plaats van 1,  2 mensen die mogelijk omkomen.
Een brandweer duiker zal echt wel een goede reden hebben als hij het te gevaarlijk vind.
Bedankt voor je bezorgdheid, we zullen ons best doen om niet om te komen. We gaan wel tot het uiterste om mensen te redden, veel moet daar voor wijken. Toch zijn we de eerste om bij bijvoorbeeld bj een zoekaktie 's nachts  als het ons te bont wordt qua golven de taak over te dragen aan de grote reddingsboten. Maar een brandweerduiker die aan een touwtje een wrak in gaat zal niet gauw gebeuren ben ik bang. De kans dat ie echt ergens achter blijft haken is erg groot, dat alleen is al een reden om geen wrak binnen te gaan. Dus qua gevaarzetting is een brandweerduiker die een wrak niet ingaat geen indicatie.

Ik heb er geen enkel probleem mee om voor een reddingsduik de brandweer in te schakelen. Maar dan moet het bijvoorbeeld geen melding zijn van een automobilist die iemand op de rand van de Stichtse Brug ziet klauteren, want dat is qua alarmering van duikers een drama. Na tweëneenhalf uur ging de eerste duiker er in, en meteen er weer uit: er lag teveel rommel op de bodem.

Dus:

Lange inzettijd,

Mag niet waaien,

Mag geen rommel op de bodem liggen,

touwtje moet lang genoeg zijn,

moet een boot voorhanden zijn met een jet, geen boot met een schroef ook al vaart ie niet,

Wrakduiken komt niet in aanmerking

Dat zijn zoveel hobbels dat ik mijn geld zet op de reddingsbrigadeduiker.

Henk

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 15 november 2009, 20:39:49
Bedankt voor je bezorgdheid, we zullen ons best doen om niet om te komen. We gaan wel tot het uiterste om mensen te redden, veel moet daar voor wijken. Toch zijn we de eerste om bij bijvoorbeeld bj een zoekaktie 's nachts  als het ons te bont wordt qua golven de taak over te dragen aan de grote reddingsboten. Maar een brandweerduiker die aan een touwtje een wrak in gaat zal niet gauw gebeuren ben ik bang. De kans dat ie echt ergens achter blijft haken is erg groot, dat alleen is al een reden om geen wrak binnen te gaan. Dus qua gevaarzetting is een brandweerduiker die een wrak niet ingaat geen indicatie.

Ik heb er geen enkel probleem mee om voor een reddingsduik de brandweer in te schakelen. Maar dan moet het bijvoorbeeld geen melding zijn van een automobilist die iemand op de rand van de Stichtse Brug ziet klauteren, want dat is qua alarmering van duikers een drama. Na tweëneenhalf uur ging de eerste duiker er in, en meteen er weer uit: er lag teveel rommel op de bodem.

Dus:

Lange inzettijd,

Mag niet waaien,

Mag geen rommel op de bodem liggen,

touwtje moet lang genoeg zijn,

moet een boot voorhanden zijn met een jet, geen boot met een schroef ook al vaart ie niet,

Wrakduiken komt niet in aanmerking

Dat zijn zoveel hobbels dat ik mijn geld zet op de reddingsbrigadeduiker.

Henk

Na 2,5 uur is het ook geen taak meer voor de brandweer maar mogen de AT duikers van de politie (of defensie duikers) het gaan opknappen.  ;)

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 15 november 2009, 20:48:58
Nog twee relevante topic:
(lijkt erop dat dit onderwerp elke 2 à 3 jaar terugkeert :P)

Reddingsduikers
duikers aan een touwtje
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s