Dat is dus precies waar ik bang voor ben....
In plaats van 1, 2 mensen die mogelijk omkomen.
Een brandweer duiker zal echt wel een goede reden hebben als hij het te gevaarlijk vind.
Bedankt voor je bezorgdheid, we zullen ons best doen om niet om te komen. We gaan wel tot het uiterste om mensen te redden, veel moet daar voor wijken. Toch zijn we de eerste om bij bijvoorbeeld bj een zoekaktie 's nachts als het ons te bont wordt qua golven de taak over te dragen aan de grote reddingsboten. Maar een brandweerduiker die aan een touwtje een wrak in gaat zal niet gauw gebeuren ben ik bang. De kans dat ie echt ergens achter blijft haken is erg groot, dat alleen is al een reden om geen wrak binnen te gaan. Dus qua gevaarzetting is een brandweerduiker die een wrak niet ingaat geen indicatie.
Ik heb er geen enkel probleem mee om voor een reddingsduik de brandweer in te schakelen. Maar dan moet het bijvoorbeeld geen melding zijn van een automobilist die iemand op de rand van de Stichtse Brug ziet klauteren, want dat is qua alarmering van duikers een drama. Na tweëneenhalf uur ging de eerste duiker er in, en meteen er weer uit: er lag teveel rommel op de bodem.
Dus:
Lange inzettijd,
Mag niet waaien,
Mag geen rommel op de bodem liggen,
touwtje moet lang genoeg zijn,
moet een boot voorhanden zijn met een jet, geen boot met een schroef ook al vaart ie niet,
Wrakduiken komt niet in aanmerking
Dat zijn zoveel hobbels dat ik mijn geld zet op de reddingsbrigadeduiker.
Henk