Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 29212 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 15 november 2009, 21:04:39
Die pakkies en helmen hebben we al een paar jaar...  De uitrusting die we gebruiken is getest tijdens diverse extreme situaties.. Niet alleen trouwens binnen medicalrescue.nl maar ook bij andere organisaties..
Italy, Belgie, noorwegen, US, Engeland.   Als die ervaringen proberen we te combineren tot een bruikbare set en een adequate training voor alle duikers..
De belangrijkste reden om niet operationeel in te zetten, zit er in, dat nog lang niet alles is uitgewerkt om het buiten in gecontrolleerde inzetten (zoals evenementen) ..  Verder is het verzekeringstechnisch nog niet goed uitgezocht,  duik inzet bij evementen is goed te verzekeren, echter de operationele inzet, na alarmering is nog onduidelijk..  

Dus een hoop bla bla maar geen daadwerkelijke operationele waarde..... :-\

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 15 november 2009, 22:43:54
Henk ik vind jou betoog een beetje denigrerend overkomen als het gaat om de mogelijkheden van een brandweerduiker.

In mijn ogen een leuk praatje over wat jullie wel zouden doen en een brandweerduiker niet.

Een duiker die zich niet weet in te houden en moeilijk tegen te houden is, is niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor zijn omgeving. Als duikploegleider zou dat een van mijn eerste prioriteiten zijn om jouw team daar weg te hebben!

Beter zou zijn als jullie als organisatie op een positieve en constructieve wijze aan zouden bieden en daarbij jullie kennis en ervaring zouden delen met de lokale duikende korpsen. Echter als je jezelf op een dergelijke manier ook daar profileert weet ik niet in hoeverre de hulpverlening op het water in jullie regio er beter van wordt.

De wijze zoals je die nu omschrijft is zeer zeker heldhaftig en zal ook de voorpagina van de krant halen als het lukt. Daarnaast zullen zeker ook vele kleine stukjes op pagina 2 staan, echter vrees ik allemaal met een zwart randje er om heen!

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #32 Gepost op: 15 november 2009, 23:56:50
Als er dan over mij gesproken wordt zal ik dan toch maar reageren.

Belangrijk is dat je bij aankomst van een ongeval een risicoanalise maakt. Dit kan in een split seconde. (bij optimale omstandigheden).
Als je bij nacht en ontij wilt duiken moet je wel weten dat de crew die achter je staat wel in staat is je te helpen en te coordineren. Een risico analise zal nog niet uitwijzen achteraf of je een juiste beslissing genomen hebd. Lees zwart randje... Elke duik, voorbereid of niet, heeft een risico. Zelfs een duik bij de opleiding. Sportduikers en brandweerduikers zijn omgekomen bij training!

Het is niet de bedoeling om het zwarte randje op te zoeken. Voor ik in het water ga wil ik zeker weten of er meer lucht al onderweg is. Als ik het niet red onderwater zal er toch iemand moeten komen met een octopus...

Wat betreft overdruk letstel: treat first wath kils first.
Als je een SO onder je hoede hebd kan je ook een gecontroleerde opstijging maken.

Nee, ik spring niet zomaar in het water, maar wel als het kan.

Matthijs

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 16 november 2009, 00:13:05
Henk ik vind jou betoog een beetje denigrerend overkomen als het gaat om de mogelijkheden van een brandweerduiker.

In mijn ogen een leuk praatje over wat jullie wel zouden doen en een brandweerduiker niet.

Een duiker die zich niet weet in te houden en moeilijk tegen te houden is, is niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor zijn omgeving. Als duikploegleider zou dat een van mijn eerste prioriteiten zijn om jouw team daar weg te hebben!

Beter zou zijn als jullie als organisatie op een positieve en constructieve wijze aan zouden bieden en daarbij jullie kennis en ervaring zouden delen met de lokale duikende korpsen. Echter als je jezelf op een dergelijke manier ook daar profileert weet ik niet in hoeverre de hulpverlening op het water in jullie regio er beter van wordt.

De wijze zoals je die nu omschrijft is zeer zeker heldhaftig en zal ook de voorpagina van de krant halen als het lukt. Daarnaast zullen zeker ook vele kleine stukjes op pagina 2 staan, echter vrees ik allemaal met een zwart randje er om heen!

Nee, het is niet denigrerend bedoeld, maar als tegengas voor "je moet duiken aan de professionals (lees brandweerduikers, al de anderen zijn amateurs schijnbaar)  overlaten, die zijn er voor". . .

Auto te water? Prima, inzet in de haven, ook uitgelezen taak voor de brandweer. Maar mijn ervaringen op het open water zijn anders. En de brandweer zelf geeft aan onder welke voorwaarden gedken kan worden, dat verzin ik niet.
En levensgevaarlijke situaties van de brandweer op open water zijn er ook wel, alle voorzichtigheid ten spijt. Ik heb ook bij tijd en wijle wel prima samengewerkt met duikploegen van de brandweer, maar om ze nu aan te wijzen als de ploeg waar je op moet wachten, niets doen tot die tijd en dan komt het wel goed gaat me te ver. Het is niet dat wij zoveel meer kunnen als de brandweer, maar andersom ook niet en dat werd beweerd. Het begint al in de eerste plaats met om wat te doen moet je er wel op tijd zijn. Nou dan hoeven we over de rest niet eens te discussiėren wat mij betreft.
Ik ben het eens met je argument betreffende de duiker die zich niet in weet te houden. Maar angst voor natte voeten voor een duiker is ook niet goed. Je moet daar ergens tussen in gaan zitten en je beperkingen goed kennen en als je met dat in je achterhoofd kan duiken om iemand te redden moet je gewoon je best gaan doen vind ik.
Je mag mij daarna best wegjagen als je aankomt, als we ze na 40 minuten + nog niet boven hebben mag je het zo overnemen, graag zelfs.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 november 2009, 00:38:54
Dus een hoop bla bla maar geen daadwerkelijke operationele waarde..... :-\

Leg me dat eens uit.. want je opmerkingen lijken nu alleen maar stemmingmakerij..  zonder dat je inhoudelijk reageert...
Je blijft vaag, en je zegt alleen dat brandweer duikers de enige duikers moeten zijn want alleen zij kunnen duiken ?...

de Aqautek droogpakken, hebben zich meer dan eens bewezen.. en niet alleen bij ons teams, maar ook bij enkele brandweer korpsen in nederland, engeland..
De palmvesten zijn nummer 1 in europa op het gebied van rescue-vesten voor reddingsteams die daadwerkelijk in overstromingsgebieden werken, inmiddels hebben ook een aantal brandweer korpsen deze vesten.....
De prijon helmen, worden ook steeds meer in Nederland gebruikt door reddingsdiensten, waaronder reddingsbrigades en twee brandweer korpsen.
De duiksets die we gebruiken, zijn al vele malen getest door duikers, wereldwijd beamen techdivers dat de configuratie keuzes die we maken, dan dat de slimme keuzes zijn..  Duikteams die bezig zijn met rescuediving bij Waterskiraces en offshore powerbootraces, gebruiken vergelijkbare systemen, uit UK, Belgie, Italy en duitsland en Falck, en PSD-divers uit de US, maken allemaal vergelijkbare keuzes..

Hoezo geen operationele waarde..?
Wij hebben het niet uitgevonden hoor,  we spieken erg goed bij collega's in binnen en buitenland en bij andere disicplines.  Misschien dat jij dat misschien ook eens moet doen..

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 16 november 2009, 11:41:39
Leg me dat eens uit.. want je opmerkingen lijken nu alleen maar stemmingmakerij..  zonder dat je inhoudelijk reageert...
Je blijft vaag, en je zegt alleen dat brandweer duikers de enige duikers moeten zijn want alleen zij kunnen duiken ?...
de Aqautek droogpakken, hebben zich meer dan eens bewezen.. en niet alleen bij ons teams, maar ook bij enkele brandweer korpsen in nederland, engeland..
De palmvesten zijn nummer 1 in europa op het gebied van rescue-vesten voor reddingsteams die daadwerkelijk in overstromingsgebieden werken, inmiddels hebben ook een aantal brandweer korpsen deze vesten.....
De prijon helmen, worden ook steeds meer in Nederland gebruikt door reddingsdiensten, waaronder reddingsbrigades en twee brandweer korpsen.
De duiksets die we gebruiken, zijn al vele malen getest door duikers, wereldwijd beamen techdivers dat de configuratie keuzes die we maken, dan dat de slimme keuzes zijn..  Duikteams die bezig zijn met rescuediving bij Waterskiraces en offshore powerbootraces, gebruiken vergelijkbare systemen, uit UK, Belgie, Italy en duitsland en Falck, en PSD-divers uit de US, maken allemaal vergelijkbare keuzes..
Hoezo geen operationele waarde..?
Wij hebben het niet uitgevonden hoor,  we spieken erg goed bij collega's in binnen en buitenland en bij andere disicplines.  Misschien dat jij dat misschien ook eens moet doen..

Rescue mijn opmerking is niet als stemming makerij bedoeld;
ik lees echter alleen maar fancy termen en zie flitsende foto's van jou voorbij komen.
Ziet er allemaal heel stoer uit en klinkt lekker trendy maar vervolgens schrijf je zelf:

"Verder is het verzekeringstechnisch nog niet goed uitgezocht,  duik inzet bij evementen is goed te verzekeren, echter de operationele inzet, na alarmering is nog onduidelijk.. "

Ik begrijp hier uit dat het niet te gebruiken is voor het echte werk en dus geen operationele waarde heeft maar alleen gebakken lucht is...

Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen en zijn jullie wel 24/7 inzetbaar als operationeel duikteam?...

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 16 november 2009, 12:05:48
Probleem is dat alles wat of je vanuit een organisatie doet op dit gebied zal moeten voldoen aan regels die gelden voor de beroepsduiker en dan gaat de factor veiligheidseisen, gerelateerd aan kosten en tijd een dusdanige rol spelen dat het slachtoffer een grote kans heeft het niet te overleven.
De tegenhanger is, dat niemand zich bekommerd om de "held" die de schoenen uitschopt en jas uitgooit en in z'n gewone kleren het water induikt om iemand te redden.

Je ziet dit ook terug bij de duikteams van de Brandweer, eerst met veel enthousiasme en overheidssteun opgericht op diverse plaatsen en vervolgens op bijna evenzovele plaatsen weer afgebroken omdat men niet kan voldoen aan de van overheidswege opgelegde regels of kosten gerelateerd aan het aantal malen dat men daadwerkelijk wordt ingezet.
De overheid is hypocriet en alles waar die zich teveel mee bemoeit loopt ergens klem achter een bureau.

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 16 november 2009, 12:29:11
Als er dan over mij gesproken wordt zal ik dan toch maar reageren.

Belangrijk is dat je bij aankomst van een ongeval een risicoanalise maakt. Dit kan in een split seconde. (bij optimale omstandigheden).
Als je bij nacht en ontij wilt duiken moet je wel weten dat de crew die achter je staat wel in staat is je te helpen en te coordineren. Een risico analise zal nog niet uitwijzen achteraf of je een juiste beslissing genomen hebd. Lees zwart randje... Elke duik, voorbereid of niet, heeft een risico. Zelfs een duik bij de opleiding. Sportduikers en brandweerduikers zijn omgekomen bij training!

Het is niet de bedoeling om het zwarte randje op te zoeken. Voor ik in het water ga wil ik zeker weten of er meer lucht al onderweg is. Als ik het niet red onderwater zal er toch iemand moeten komen met een octopus...

Wat betreft overdruk letstel: treat first wath kils first.
Als je een SO onder je hoede hebd kan je ook een gecontroleerde opstijging maken.

Nee, ik spring niet zomaar in het water, maar wel als het kan.

Matthijs

Uistekend Matthijs, blij dat je je er toch even mee bemoeit, ik weet hoe druk je het hebt (wanneer kom je mijn schutting noe eens maken, het is er nu mooi weer voor....  ;)  ;D )

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 16 november 2009, 12:47:01
Rescue mijn opmerking is niet als stemming makerij bedoeld;
ik lees echter alleen maar fancy termen en zie flitsende foto's van jou voorbij komen.
Ziet er allemaal heel stoer uit en klinkt lekker trendy maar vervolgens schrijf je zelf:

"Verder is het verzekeringstechnisch nog niet goed uitgezocht,  duik inzet bij evementen is goed te verzekeren, echter de operationele inzet, na alarmering is nog onduidelijk.. "

Ik begrijp hier uit dat het niet te gebruiken is voor het echte werk en dus geen operationele waarde heeft maar alleen gebakken lucht is...

Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen en zijn jullie wel 24/7 inzetbaar als operationeel duikteam?...

Verzekeringstechnisch heeft te maken met polisvoorwaarden. En de polis voorwaarden zegt nu dat bij geprepareerde setting. (lees : evenementen, ruime voorbereidingstijd op de missie) ongevallen bij duiken gewoon is mee verzekerd omdat daarvoor een ruime risico-analyse, en risiscoreductieplah ligt..  Dus Operationeel ervaring binnen Stichting MedicalRescue.NL voor het duiken is nu bij evenementen, bouwplaats diensten etc...  Echter dat zijn wel 4real situaties..

Voor uitrukdienst zoals de brandweer dat doet, zijn de richtlijnen wat onduidelijk en onze verzekeraar wil dat eerst duidelijk hebben.. De meeste duikers zijn ook lid van D.A.N. echter als organisatie moeten we ook zorgen voor veiligheid in de vorm van dat het verzekeringstechnisch goed geregeld is, als het eens mis gaat.  De arbeidsongeschiktheid etc..
en niet dat een verzekeraar achter kan zeggen, ja maar dat stukje is niet verzekerd...  Dus het gaat mij daarbij om zorgvuldigheid naar onze vrijwilligers toe, die zich met dit soort dingen bezig houden.
Buiten Stichting MedicalRescue.NL is wel operationele ervaring ook in uitrukdiensten. Ook daar heb ik zelf ook persoonlijk ervaringen met de zelfde technieken..

Dus de technieken die ik beschrijf zijn geen gebakken lucht, maar gebasseerd op ervaringen van niet alleen St. MedicalRescue.NL maar ook van ander organisaties,  welke ik ook al eerder genoemd hebt..

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 16 november 2009, 13:13:05
Verzekeringstechnisch heeft te maken met polisvoorwaarden. En de polis voorwaarden zegt nu dat bij geprepareerde setting. (lees : evenementen, ruime voorbereidingstijd op de missie) ongevallen bij duiken gewoon is mee verzekerd omdat daarvoor een ruime risico-analyse, en risiscoreductieplah ligt..  Dus Operationeel ervaring binnen Stichting MedicalRescue.NL voor het duiken is nu bij evenementen, bouwplaats diensten etc...  Echter dat zijn wel 4real situaties..
Voor uitrukdienst zoals de brandweer dat doet, zijn de richtlijnen wat onduidelijk en onze verzekeraar wil dat eerst duidelijk hebben.. De meeste duikers zijn ook lid van D.A.N. echter als organisatie moeten we ook zorgen voor veiligheid in de vorm van dat het verzekeringstechnisch goed geregeld is, als het eens mis gaat.  De arbeidsongeschiktheid etc..
en niet dat een verzekeraar achter kan zeggen, ja maar dat stukje is niet verzekerd...  Dus het gaat mij daarbij om zorgvuldigheid naar onze vrijwilligers toe, die zich met dit soort dingen bezig houden.
Buiten Stichting MedicalRescue.NL is wel operationele ervaring ook in uitrukdiensten. Ook daar heb ik zelf ook persoonlijk ervaringen met de zelfde technieken..
Dus de technieken die ik beschrijf zijn geen gebakken lucht, maar gebasseerd op ervaringen van niet alleen St. MedicalRescue.NL maar ook van ander organisaties,  welke ik ook al eerder genoemd hebt..

Al weer een wollig verhaal dus laat ik mijn vraag anders stellen:

Er ligt NU een vent te verzuipen bij jullie in de buurt, in open water, kan jullie duikteam nu wel of niet direct ingezet worden ? ::)