Helemaal niets mis mee maar ik heb de indruk dat er een hoop organisaties heel stoer over redding en of (fast!)rescue duikers lopen te blaten maar waar in de 24/7 praktijk niets van terecht komt.
Dan zou ik liever over 'evenementen veiligheids duikers' praten om verwarring en hoopvolle verwachtingen te voorkomen.
Tja dat is een kwestie van een definitie discussie..!! En dan moeten we kijken, welke definities gebruiken welke organisaties voor welke type dienstverlening. Zoals ik jou begrijp is in jou definitie iemand pas een rapid response duiker, als die 7x24x366 altijd binnen 10 minuten te water ligt.. En handteer ik in ieder geval daar een hele andere definitie voor..
24/7/366dagen dienstverlening versus projecten dienstverlening, is iets anders, dan spreken over de gebruikte technieken, die geleerd is in verschillende trainingen.
Als je kijkt naar reddingsbrigades kan ik me niet voorstellen dat er 1 reddingsbrigade is, die een 7x24x366 dagen per jaar nu al duikers kan leveren..
Als je kijkt naar project inzetten zijn dat wel meer teams die dat kunnen leveren..
Als je spreekt over technieken kan kan je bij voorbeeld technieken uit "PSD Rapid Response Diving" of "DIR diving" niet operationeel 7x24 uur testen, als de implementatie van de technieken nog niet gereed is, je uitrusting nog niet op orde is, of je vrijwilligers nog niet voldoende in de modernste technieken geschoold zijn... "
De technieken en apparatuur rond duiken is zeer kostbaar, de trainings en procedure implementatie tijden zijn operationeel 7x24x366 vergen veel geld en implementatie tijd.
De vaardigheden en equipment voor PSD rescue-diving, zijn zeer goed "op projectbasis' bruikbaar voor reddingsbrigades, en daar testen wij nu al in kleine kring een tijdje mee.
In mijn overtuiging zijn de equipment en technieken uit bijvoorbeeld PADI rescuediving onvoldoende om hier op de veiligheidduikers of zo als jij wil evenementenduikers, op in te zetten.. Ook hier is een RI&E nodig, en opleiding, en aanpassingen aan je uitrusting om dat veilig te doen.
Een "PSD Rapid Response duiker", is dat deze meestal al ter plaatse is, kan zeer snel te water kan, en daarvoor moet je onder andere kijken of reguliere uitrusting wel veilig genoeg is, en of je daar ook gebruik kan maken van kennis van andere organisaties, door bij hun te spieken en trainingen te volgen..