Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 28940 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #70 Gepost op: 24 maart 2010, 13:19:25
Rescue, misschien heb je hier wat aan:

http://www.ndc.nl/site/nl/wetgeving_duikarbeid.php


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #71 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:05:16
Oefening met duikers Brandweer Dordrecht
Dordrecht, 17 augustus 2010
Op woensdag 18 augustus heeft de eerste oefensessie plaatsgevonden met de duikers van de Brandweer Dordrecht.
Al jaren wordt in Dordrecht structureel getraind met de beroepsbrandweer. Om 09.00 uur werden de brandweerlieden ontvangen op KNRM reddingstation Dordrecht Zuid. Allereerst werd een korte presentatie over de geschiedenis en het werk van de KNRM gegeven. De groep werd vervolgens in tweeën gesplitst.
Een ploeg ging aan de slag op de 'KBW 1910', dat hield in duiken vanaf de voor anker liggende reddingboot op een stromende rivier. Het was voor de meeste brandweerlieden de eerste stap aan boord van de nieuwe reddingboot. De tweede ploeg deed aan oppervlaktewater redding vanaf het KNRM reddingstation.
Ter ontspanning werd de dag afgesloten met een korte vaartocht aan boord van de 'KBW 1910' en de 'Martijn Koenraad Hof'. Zowel de brandweer als de bemanning van de KNRM hebben deze oefening weer als zeer waardevol ervaren. De volgende sessie staat gepland voor woensdag 30 oktober.
 O0
bron: www.knrm.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #72 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:01:09
Ik weet niet of je dat wel onder duiken bij de reddingsbrigade kan verstaan. Ik denk dat het meer is "het vervoer van duikers door de reddingsbrigade".

Ik voel me echt pas voorbereid als ik eigen duikers bij me heb, voor het geval dat. Als we hier duikers van buiten nodig hebben zijn die nuttig voor het bergen, het gouden uur is dan reeds verstreken. Bezuinigingen hebben er voor gezorgd dat alleen in Hilversum en Nederhorst Den Berg nog brandweerduikers zijn,

Ik denk echt dat het te gek zou zijn als er snel gedoken zou kunnen worden door de reddingsbrigades zelf.

Geen duikers aan een touwtje, maar rescue duikers die zelfstandig en snel naar beneden kunnen.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #73 Gepost op: 7 oktober 2010, 10:22:28
http://www.webregio.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/1822549/auto-rijdt-jachthaven-in-persoon-bekneld-update.aspx

zo heeft een duikteam bij de brandweer dus toch een reddingstaak en niet alleen een bergingstaak  O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 7 oktober 2010, 12:34:07
http://www.webregio.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/1822549/auto-rijdt-jachthaven-in-persoon-bekneld-update.aspx

zo heeft een duikteam bij de brandweer dus toch een reddingstaak en niet alleen een bergingstaak  O0

Ja dat is waar, maar:

De man werd door omstanders met het hoofd net boven water gehouden,

De Reddingsbrigade Naarden, de ligplaats 100 meter verderop werd niet gealarmeerd,

en de duikers komen uit Nederhorst Den Berg, 20 minuten rijden verderop dus als de auto 25 cm dieper had gelegen was het toch weer bergen geweest.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,37849.msg807905.html#msg807905


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #75 Gepost op: 7 oktober 2010, 12:59:07
Wij gaan komend seizoen zoveel mogelijk varen met minimaal één duiker aan boord. Binnen de vereniging zijn vijf duikers aktief en die zullen wij zoveel mogelijk gaan indelen. Een groot bezwaar vind ik nog steeds de hoeveelheid zooi die die gasten bij zich hebben.

Het scheelt al dat de uitrusting tegenwoordig niet meer een zo'n plastick koffer zit maar in een tas.

Ik heb een mijn opslag vlak bij de boot, daar hangt nog een volledige spair-duikuitrusting klaar, met gevulde fles.

Als ze nu eens allemaal een reddingsvest gaan dragen, gaan we die duikers hoop ik niet nodig hebben

Henk
waar was jouw duiker henk?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 7 oktober 2010, 13:16:29
waar was jouw duiker henk?

Thuis. Wij kwamen aan naar aanleiding van een traumaheli die wij boven de haven zagen hangen. Als er alarm voor de waterhulpdiensten was gemaakt had iemand in een droogpak al genoeg geweest de man boven water te houden, een duiker was alleen noodzakelijk om de sprijder te bedienen, onder water zat de man klem.
De brandweer heeft daarin onvervangbaar goed werk mee geleverd, met alleen het hoofd boven water houden red je de man op de lange duur ook niet.

Als iemand in zijn auto onderwater verdwijnt en hij zit klem dan zal hij verdrinken, tenzij je binnen enkele minuten ter plaatse bent met een duikfles en mondstuk, zoals die aan boord is van de Seeker om 'm in leven te houden tot de brandweerduikers arriveren. Zitten er meerdere personen klem dan moet je kiezen wie je gaat redden, er zitten maar twee mondstukken op de fles en er zit maar voor 20 minuten lucht in voor één persoon. Één persoon, dus 10 minuten voor twee mensen en dat wordt dus krap. Dan ga je er van uit dat de hulpverlener geen ademlucht gebruikt.
Als de duiles leeg is hebben we nog een zuurstoffles, daar zouden we misschien wat mee kunnen doen, eens kijken een keer of dat werkt onder water met een MTV. (jammer dat Peter hier niet meerkomt, die zal dat ongetwijfeld weten)

Dat de duikers zo lang nodig hebben om ter plaatse te komen is een gevolg van het opheffen van de gemeentelijke duikteams van Huizen, Naarden en Hilversum.

Alleen Ned. Den Berg is nog over en die kan met geen mogelijkheid binnen 10 minuten ter plaatse komen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #77 Gepost op: 7 oktober 2010, 13:20:42
Thuis. Wij kwamen aan naar aanleiding van een traumaheli die wij boven de haven zagen hangen. Als er alarm voor de waterhulpdiensten was gemaakt had iemand in een droogpak al genoeg geweest de man boven water te houden, een duiker was alleen noodzakelijk om de sprijder te bedienen, onder water zat de man klem.
(....)



Spreider...  ;) http://www.holmatro.nl/rescue/nl/m1185-1-78/hydraulische-reddingsgereedschappen.aspx  :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 7 oktober 2010, 13:35:33
Spreider...  ;) http://www.holmatro.nl/rescue/nl/m1185-1-78/hydraulische-reddingsgereedschappen.aspx  :)

Dank je Palmpie, het is dus een spreider. Ik kan het niet meer veranderen, maar hoe dan ook, het werkte wel... 0098


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #79 Gepost op: 7 oktober 2010, 13:49:11


Alleen Ned. Den Berg is nog over en die kan met geen mogelijkheid binnen 10 minuten ter plaatse komen.



Hilversum heeft toch ook nog gewoon een duikploeg?
Volgens mij rijden bij iedere melding de WO571 en WO573...... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding