Bij de brandweer liggen de eisen waaraan een duiker moet voldoen vrij hoog, de eisen worden na elk ongeval, met een brwduiken, scherper gesteld. Dit om herhaling te voorkomen. Als nu de rb's nu gaan duiken ipv de brandweer en minder eisen aan hun duikers stellen is de kans op dezelfde ongevallen, waar de brw al van geleerd heeft, erg groot. Er zijn ongetwijffeld genoeg rb-vrijwilligers maar laten we wel zuinig op ze zijn. We gaan toch geen mensenlevens op het spel zetten om het (duik)wiel opnieuw uit te vinden..........
Brandweer duiken, heeft veel gespiekt bij het professoneel bergings duiken, en veel procedures uit het NDC handboek overgenomen.. Als je kijkt naar de duikopleidingen, krijgt een gemiddelde amateur duiker (denk aan het PADI systeem Rescueduiker of hoger), meer duikuren en meer technieken geleerd..
Internationaal is Public Safety (Rescue-) diving is een andere discipline en andere procedures.. Daar worden andere technieken gehandteerd dan in Nederland word gehandteerd... (google anders even op public safety diving)
De brandweer Nederland heeft naar mijn persoonlijke mening zich opgehangen aan een duiktechniek, die niet geschikt is voor snelle inzetten, en PSD diving..
PSD diving kent trouwens twee varianten.. Namelijk First Response Diving.. Duiken naar mogelijk nog levend of te reanimeren slachtoffer onder wateer, en "crime scene" duiken, dat lijkt meer op het brandweer duiken zoals we nu doen...
Het is bij de arbeids-inspectie heel goed uit te leggen, dat First Response Diving andere technieken vereisen, dan bergings of crime scene duiken..
Als een reddingsbrigade gaat duiken zouden ze zich of meer als "safety duiker (gepland), c.q. First Response diving (ongepland)" in plannen.. En daarmee meer spieken bij PSD diving internationaal of een aangepaste vorm van DIR diving, dan spieken bij de brandweer duikers.. Als PSD, DIR, en brandweer duikers iets meer bij elkaar zouden kunnen spieken krijg je zeer effectieve vormen van duiken..
De belgische reddingsbrigades (ook ILSF lid) hebben een complete CMAS duikopleiding voor reddingsbrigades..
Naar mijn bescheiden mening heeft brandweer duiken ook te veel vertrouwd op oudere technieken.. Zinkende lijnen zijn nagenoeg overal ter wereld en ook in bergingsduiken, NDC etc al verdwenen.. De inspectie heeft daar al jaren geleden iets over geroepen.. toch zijn vandaag er nog steeds duikteams en waterredders die nog zinkende lijnen gebruiken..
..
Ik weet dat ik me niet populair maakt door daar telkens op te wijzen.. maar ik kom dat nog regelmatig tegen... En dat kan mensen hun leven kosten..