Even hier omdat het verband tussen noodademalucht en het schermen met "wacht toch op de brandweerduikers of de officiële, goed uitgeruste SAR duiker zoals Peter die graag ziet" schijnbaar niet los van elkaar is te zien:
Hoeveel sportduikers ken jij eigenlijk.. en wie ben jij om hun kwalificaties te beoordelen in vergelijking tot brandweer duikers.. Een gemiddelde open water duiker, die meer dan 1 jaar heeft 60 duiken in z'n logboekje staan..,Maar er lopen er ook genoeg die 30 duiken, inclusief opleidingsduiken hebben in prachtige middenlandse zeegebied.. Die type duikers raken in paniek als ze in Nederland duiken..
Dus op z'n zachts gezegt, heb je onzorgvuldig geformuleerd, en ik durf te zeggen omdat ik je ken, is dat je geen gebreveteerde duiker bent.. Anders zou je dergelijke statements niet maken..
Verder heb je slechts verdiept in het brandweer duiken.. De basis opleiding van een brandweer duiiken is gebasseerd op een NDC standaard voor bergingsduiken. Dat deze standaard niet voldoet voor rescue-diving, is inmiddels wel gemeen goed..
een brandweerduiker, moet werken volgens een bepaalde procedure. De uitrusting en werkwijze verschilt enorm per brandweer duikteam.
De kwaliteitsnorm, die je aangeeft "De brandweer zoekt naar auto's. Onze duikers zoeken naar bankpasjes, zonnebrillen en sleutels" slaat dan ook nergens op.. En met jouw uitspraken over je set en opleidingsniveau, uitloden, laat allemaal precies zien, dat jullie je zeker niet verdiept hebben in standaards, in oorzaken van duikongevallen. En de configuratie van je set zoals jij die weergeeft, dat je erg amateurische aan werk bent en je de veiligheid van je duikers niet serieus neemt..
Een basaal verschil tussen wat het verschil in Internationale duikaansluiting en de DIN aansluiting in de kraan is, en welke invloed dat heeft op de veiligheid van je reddingsduiker, dan heb je iets gemist in zorgen voor eigen veiligheid voor je medewerkers..
en dan hebben we het nog niet over jullie keuze gebruik van enkel lood. Het is bij jullie wachten op een longoverdruk verwondingen.
Dit is waar je heen wilt, onder het mom van "ik ben nieuwsgierig naar een fotootje van jullie noodsetje" en "ik wil graag leren" de weg plaveiden naar de het uiteindelijke doel, te kunnen komen naar "jullie amateuristische configuratie die uiteindelijk zal leiden tot tot longoverdruk verwondingen". Nee, de primaire toepassing van het setje is niet het duiken, het is een noodsetje, welke configuratie geboren is uit ervaring met ongevallen in het verleden. Onze duiksets zien er heel anders uit.
Ik zie de foto van je First Response diving systeem en dat is niet wat voor ons goed werkt. Probeer daar maar eens een zomers zondagmiddag mee op het water door te brengen. Als je zo vaart:
is het nog wel te doen, maar zo hard varen de hele dag kost veel geld, aan bekeuringen en aan brandstof (maar wel stoer!).
Ik ga uit van mijn praktische ervaring, wat ik meegemaakt heb en wat ik gezien heb. En zonder dat je verstand hebt van oorlog voer kun je je en mag je je ook een oordeel vormen over wat in verre landen gebeurd zonder er geweest te zijn of zelf geschoten te hebben. Wat er hier in de buurt gebeurd. En wat ik lees over lekkende gelaatsmaskers, te grote handschoenen, touwen die overal achter blijven haken en te kort zijn.
Bij Lelystad zat nog iemand in een wrak, de brandweerduikers waren erbij en er zat nog iemand in het houten wrak, in het vooronder. De brandweer gaat in zo'n geval dus niet in het wrak, te gevaarlijk, maar het wachten is dan op de berger die het wrakmet spoed omhoog takelt.
Tijdens de evaluatie van de IJmeer matroos stelt de kustwacht dat duiken geen SAR is, maar bergen. De brandweerduikers arriveren dan ook pas na 40 minuten of langer. En vervolgens moeten ze nog het water in aan een touwtje en mag het niet harder waaien dan windkracht vijf, anders gaan ze zowiezo het water niet in.
En in die 40 minuten van onderwater verdwijnen naar het arriveren van de brandweerduikers is alles wat kan helpen het SO te redden welkom.
We lopen nu bijvoorbeeld rond met het idee voor een koker met glas oid om de weerspiegeling tegen te gaan zodat we naar de bodem kunnen kijken. Het water van het Gooimeer is meestentijds zo helder dat je tot op drie, vier meter diepte de bodem kan zien. Zal vast wel een veel beter idee voor zijn en niet zo amateuristisch en ik hoor je al een onderwater camera voorstellen op een robot. Je kan ook zoveel barrières voor jezelf opwerpen dat het einddoel niet haalbaar meer is en alleen maar bezig bent met het opbouwen van van je organisatie en nooit aan het werk kan. Ik zeg niet dat jij daar mee bezig bent Peter, wie weet ben je komend seizoen volledig inzetbaar...
Voorop staat dat wij wel operationeel willen zijn: geen dromers maar doeners. Wel zo veilig mogelijk, maar scip the crap.
Henk