Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 28954 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 7 oktober 2010, 14:06:13
Hilversum heeft toch ook nog gewoon een duikploeg?
Volgens mij rijden bij iedere melding de WO571 en WO573...... :)

Dat kan hoor, daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben. Staat me ook iets van bij. Dat zouden dan beroeps kunnen zijn, maar dan nog, die kunnen nooit op tijd bij je zijn als je daar in de haven ligt in je auto onder water.

Nu ik dit lijstje bekijk, die zijn inderdaad gealarmeerd:

Citaat
Urgentie : [HOOG]
    Eenheden : [0703907] Lichtkrant Kazerne NederHorst Den Berg
      : [0703910] Lichtkrant Kazerne Muiden
      : [0703487] Duikgroep Hilversum
      : [0704998] Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek
      : [0703452] Officier van Dienst Cluster-3 Gooi en Vechtstreek
      : [0703909] Lichtkrant Kazerne Naarden
      : [0704999] Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
      : [0703904] Lichtkrant Kazerne Hilversum
      : [0703351] Blusgroep Muiden
      : [0704590] Burgemeester Naarden
      : [0703491] Duikgroep NederHorst Den Berg
      : [0703486] Duikgroep Hilversum
      : [0703310] Korpsalarm Naarden
      : [0703490] Duikgroep NederHorst Den Berg
      : [0703305] Commandant Naarden
      : [0703354] Bevelvoerder van Dienst Muiden
      : [0703237] Korpsalarm NederHorst Den Berg
      : [0703233] Chauffeur van Dienst NederHorst Den Berg
      : [0703302] Bevelvoerder van Dienst Naarden
      : [0703153] Bevelvoerder van Dienst Hilversum
      : [0703232] Bevelvoerder van Dienst NederHorst Den Berg
      : [0703234] Chauffeurs NederHorst Den Berg
      : [0703171] Brandweer Gooi en Vechtstreek


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #81 Gepost op: 10 oktober 2010, 10:28:30
Dordrecht - In de Oude Maas ter hoogte van Dordrecht is dinsdagmiddag door de brandweer een drenkeling uit het water gehaald.
Door nog onbekende oorzaak raakte het slachtoffer vlakbij de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht te water. Een passant, die daar toevallig liep, sprong de man achterna en is later door de politie opgevangen.

De drenkeling is door brandweer uit het water gehaald en in zeer zorgwekkende toestand overgebracht naar het ziekenhuis.

bron: blikopnieuws.nl

foto:


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 10 oktober 2010, 10:32:34
en een filmpje:



Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #83 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:06:31
ik heb genoten van het filmpje, Henk.... 0098 0098. En nu de link nog.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #84 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:25:52
ik heb genoten van het filmpje, Henk.... 0098 0098. En nu de link nog.

Stom he, ik loop zo weg zonder te controleren of het goed gegaan is.

Hierbij alsnog het filmpje. Geweldig dat die man zo snel gevonden is, ik hoop dat ie het haalt! (bier, kade en oude Maas gaan niet goed samen  ;) )

Brandweer Dordrecht haalt drenkeling uit rivier


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #85 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:28:44
Bedankt....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:50:15
[quote author=Henk link=topic=34017.msg809440#msg809440 date=1286699554]
en een filmpje:

[youtube][url=http://www.youtube.com/watch?v=GyEyDmaulBE#ws]Brandweer Dordrecht haalt drenkeling uit rivier[/url][/youtube]
[/quote]

Je ziet dat ik het filmpje wel post, maar het wordt niet zichtbaar gek genoeg. Als ik dan de link neerzet zonder de youtube tags gaat het wel goed...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:24:41

Je ziet dat ik het filmpje wel post, maar het wordt niet zichtbaar gek genoeg. Als ik dan de link neerzet zonder de youtube tags gaat het wel goed...

Henk

We zijn er met bezig maar misschien kan je ons per PM wat meer info geven hoe je het filmpje precies geplaatst heb.  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #88 Gepost op: 16 oktober 2010, 00:31:59
Probleem is opgelost m.b.t. de Youtube tags. link plaatsen is voldoende om het filmpje zichtbaar te maken.

Iemand enig idee hoe het nu met het s.o. gaat?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 14 december 2010, 12:18:12
Enkele berichten afgesplitst uit Opheffing brandweerduikteams

Shave


Nu zullen de meeste duiksituaties zijn zoals in dit topic voorgesteld. Persoon te water, waarbij een brandweerduikteam eigenlijk geen verschil meer kan maken. In die context is het opheffen van brandweerduikteams denk ik best te 'verkopen'. Liever elke TS bemanning opgeleid voor oppervlakteredding dan een enkel duikteam waar je lang op moet wachten, zou je kunnen stellen.

Maar er zijn ook incidenten waarbij er nog wél sprake is van redding en een duiker ook zeker nodig is. Neem bijvoorbeeld dit incident in Naarden: http://search-and-rescue.nl/?p=episode&name=2010-10-04_3okt2010.mp3

Als ik het mij goed herinner, was er een duiker nodig om de bestuurder uit de auto te bevrijden middels HV gereedschap. Nou zullen dat soort incidenten niet vaak voorkomen, maar incidenten waar je duikers echt wel nodig hebt voor redding, houd je denk ik toch.

Ik ben dus wel heel benieuwd wat het alternatief gaat worden. De politie gaat het denk ik niet worden, gelet op de werkdruk en kerntakendiscussie.
Particuliere bergingsduikers zou wel eens behoorlijk duur kunnen worden met een lange aanrijtijd, omdat de bergingsduikactiviteiten daar in de regio niet zo groot zullen zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Rotterdamse havengebied.
Misschien een reddingsbrigade die dat op wil pakken? Er zijn wel reddingsbrigades met duikers, maar niet paraat inzetbaar dat ik weet.
Defensie is ook nog een optie (Duik- en Demonteergroep van de Marine of genieduikers van de landmacht), maar ook die zijn in dat deel van het land niet uitgebreid vertegenwoordigd.

Of moeten we naar een H-MDT? (Heli Mobiel Duik Team) :P

Goed voorbeeld Maarten, maar daarbij moet vermeld worden dat men "vergeten" was de reddingsbrigade te alarmeren.

Veel reddingsbrigades hebben al duikers (wij hebben er al drie, Wilko, André en Matthijs) en bovendien zijn die ook getraind in oppervlakte redding.

Als een reddingsbrigade een duiktaak zouden krijgen zou dit de inzetsnelheid in waterrijke gebieden ten goede komen. Bedragen (per jaar) waar de brandweer zijn neus voor ophaalt, daar draaien complete reddingsbrigades op. Als de auto in het voorbeeld van Maarten enkele tientallen centimeters dieper water terecht gekomen was, had ook het duikteam de man niet meer kunnen redden. Redingsboten van verschillende reddingsdiensten waren op enkele minuten varen aanwezig, maar wisten van niets.
Wel moet dus het RAC de reddingsbrigades als volwaardige partner gaan beschouwen en er even aan denken de reddingsbrigade in zulk soort gevallen te gaan waarschuwen:

Hier waren de duikers binnen 20 minuten ter plaatse, reddingsboten kunnen kunnen hier ruim binnen 10 minuten zijn.

http://www.search-and-rescue.nl/?p=episode&name=2010-11-09_6nov2010.mp3