Ik had de eer en het genoegen om gisteren (het eerste deel van) de commissievergadering over de politie bij te wonen. Vanaf de publieke tribune we te verstaan
Het 'bonnenquotum' was slechts één van de vele onderwerpen dat aan bod is gekomen.
Verder over Ter Horst: die kreeg aardig de wind van voren.
Zo werd haar onder andere verweten dat zij geen minister is van politie (en dat wel behoort te zijn).
Ook over het 'niet willen spreken met politieambtenaren' (denk aan de uitspraken van Welten), maar slechts met bestuurders, werd de minister gevraagd of dat klopt. Daarop ging ze al uit d'r stekkertje, dus kennelijk is het een gevoelig onderwerp
Waar komen toch al die argumenten vandaan dat de politiek los staat van de samenleving....? Om nog maar te zwijgen van de werkvloer...
Maak daarbij wel het onderscheid tussen bestuurders (zoals minister en staatssecretaris) en andere politici. Op zich vond ik dat de vertegenwoordigers van de fracties aardig op de hoogte waren van wat er speelt en de juiste problemen aan de orde stelden. Wat wel opvalt is dat de politici geneigd zijn te gaan schermen met hoeveel ze wel niet weten van de praktijk. De één heeft duizenden reacties van agenten, de ander heeft een goede vriend(in) die bij de politie werkt en weer een ander is een aantal keer meegelopen met de politie. Dus het is ook wel een issue waar ze op willen scoren in mijn optiek.
Sowieso is het show-gehalte behoorlijk hoog bij sommige politici.
Ik moet er nog een verslagje van maken en als er geïnteresseerden zijn zal ik het hier (gedeeltelijk) plaatsen.