Grote ME-oefening op Schipholhttp://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=10378716 november 2009 - 16:06
SCHIPHOL ME-pelotons van de marechaussee, de politie Kennemerland, ZaanstreekWaterland, Noord-Holland Noord en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) houden vandaag een grootschalige gezamenlijke oefening op Schiphol.
Volgens woordvoerder Robert van Kapel van de marechaussee is deze training bedoeld om de samenwerking tussen ME-eenheden van verschillende politiediensten te trainen en om elkaars procedures te leren kennen. Als locatie is onder meer voor de luchthaven gekozen omdat de politie en marechaussee in die regiovoortaan meer moeten gaan samenwerken.
Aparte eigenschappen
Daarbij is Schiphol een van de belangrijkste objecten binnen het gebied met aparte eigenschappen en daarom moet er op het vliegveld worden geoefend, legt Van Kapel uit. "Bij grootschalige ordeverstoring is het de bedoeling dat we snel en met voldoende mensen kunnen ingrijpen, zodat het werk van de luchthaven zo min mogelijk hinder en eventueel gevaar ondervindt.''
Het op een goede manier optreden op het luchtvaartterrein en het respecteren van de daaraan verbonden regelgeving staat centraal. Vooral de pelotons die normaal buiten Schiphol opereren, moeten tijdens de oefening de mogelijkheden en onmogelijkheden op en rond het vliegveld onder de knie krijgen.
Vier dagenDe gezamenlijke trainingen duren van
maandag tot en met donderdag. De ME-pelotons van de marechaussee oefenen met nieuwe voertuigen die zijn aangeschaft. Ze bieden een betere bescherming en zijn nu dezelfde als waarover de politie beschikt. "Dat betekent dat ze ook onderling uitwisselbaar zijn'', vertelt Van Kapel.
"De nieuwe zijn steenbestendig en bieden bescherming tegen molotovcocktails. Ook hebben de nieuwe auto's meer ruimte en kan er aan beide zijkanten worden uitgestapt.''