Nederlandse politie schiet relatief veel

Auteur Topic: Nederlandse politie schiet relatief veel  (gelezen 7809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 19 november 2009, 15:47:09
Ik wil niet vervelend zijn maar ik denk dat onze criminologie student niet helemaal de waarheid verteld. Hij zegt dat hij iemand heeft als respondent die een kogel heeft gevangen, je gaat mij niet vertellen dat die persoon niet bekend is bij de politie. Ik neem aan dat deze persoon onder behandeling is geweest in het ziekenhuis, en daar zien ze ook wel wat een schotwond is. Over het algemeen word de politie daar wel over ingelicht en zal de identiteit van deze persoon wel bekend zijn.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #21 Gepost op: 19 november 2009, 16:30:47
Om je vraag maar even kort te beantwoorden. Deze persoon is niet vervolgd voor z'n daden. Wellicht dat deze nog gezocht zal worden aan de hand van video/foto beelden maar tot noch toe is hij hier niet in voorgekomen.

En nee, ik geef deze persoon niet aan bij politie aangezien deze persoon een van mijn beste respondenten is. In de criminologie is het bewaren van de anonimiteit van de respondent van groot belang aangezien anders het vertrouwen tussen mij en hem geschaad zal zijn en ik hem nooit meer zou kunnen gebruiken als respondent. Hier geen verdere discussie over graag.

Mag ik heel even vragen hoe/waar je dit volgt?

Ik lees iedere dag Telegraaf en AD online, evenals Nieuws.nl en Nu.nl, GeenStijl, politie prikbord, de Spits etc.

En juist dan valt het op dat er iedere week wel één of meerdere keren geschoten wordt door de politie, waar je dat niet al te lang geleden niet zo vaak meemaakte. Lees de comments maar op diverse sites als er weer eens geschoten is. Regelmatig lees je dan 'de vrienden in het blauw schieten de laatste tijd wel erg veel'. Het valt dus meer mensen op.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 19 november 2009, 17:29:14
Het is toch niet raar dat de politie meer vuurwapengeweld gebruikt?
Respect is er bijna niet voor de agent en de gemiddelde persoon die wordt bekeurt/aangesproken/gecorrigeerd of word aangehouden door een agent denkt wel even een agent te kunnen mishandelen, omdat de straffen toch wel mild zijn in Nederland.
Tja en als een agent dan toch zijn wapen trekt en schiet, dan vinden ze het gek dat hij dat doet.
Als men wil dat een agent minder zijn wapen trekt en schiet, dan zullen mensen zich gewoon aan de wet moeten houden of moeten ze zorgen dat hun lontje langer is.
Als men dan toch onder schot is gehouden of er is überhaupt op degene geschoten, dan weten ze ook dat de walther geen modeaccessoire is, maar toch echt een wapen dat gebruikt zal worden als de instructie dat toelaat.
BTW Vaak zijn mensen die zulke comments plaatsen ook vaak tegen de politie en is alles slecht wat de politie zegt of doet.
Zeg maar het 'ik film met mijn mobieltje op de snelweg de snelheid van de politiewagen voormij' typetje


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #23 Gepost op: 19 november 2009, 17:33:23
Och ja, die lopen er genoeg rond. Zie Flitsservice en GeenStijl enzo.

Hoewel er niets mis is met een beetje kritisch zijn. Daarvoor hoef je nog niet anti-politie te zijn.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 19 november 2009, 17:38:46
Daarom zeg ik dus dat het vaak zulke mensen zijn, dus niet iedereen is zo.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 19 november 2009, 20:27:09
Ik neem aan dat deze persoon onder behandeling is geweest in het ziekenhuis, en daar zien ze ook wel wat een schotwond is. Over het algemeen word de politie daar wel over ingelicht en zal de identiteit van deze persoon wel bekend zijn.....



Ik mag hopen dat ze dat niet zomaar doen... Tenzij persoon een acuut gevaar is voor anderen is er gewoon sprake van medisch beroepsgeheim en kan en mag je dit niet doorgeven aan de politie...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #26 Gepost op: 19 november 2009, 20:32:32
Ik mag hopen dat ze dat niet zomaar doen... Tenzij persoon een acuut gevaar is voor anderen is er gewoon sprake van medisch beroepsgeheim en kan en mag je dit niet doorgeven aan de politie...

Ja, dat klopt idd. Maakt ons werk soms ook niet makkelijker. Maar soms is het voor de veiligheid in het ziekenhuis handig dat ze ons wel effe inlichten. Anders gaan de rapper schietpartijen in de Bijlmer in Amsterdam gewoon verder in de SEH van het AMC :|

gr
Mike


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #27 Gepost op: 19 november 2009, 20:42:19
Ja, dat klopt idd. Maakt ons werk soms ook niet makkelijker. Maar soms is het voor de veiligheid in het ziekenhuis handig dat ze ons wel effe inlichten. Anders gaan de rapper schietpartijen in de Bijlmer in Amsterdam gewoon verder in de SEH van het AMC :|

gr
Mike

Zoals ik ook al zei, tenzij er sprake is van een acuut gevaar. En dat geldt helemaal wanneer dat gericht is tegen de medisch hulpverlener, dan is er meer dan genoeg jurisprudentie dat de zwijgplicht vervalt.

En ja, het maakt het werk van de politie inderdaad niet altijd makkelijker maar de achterliggende gedachte (nl dat iemand in nood altijd moet kunnen rekenen op medische hulp zonder aanziens des persoons) weegt voor mij toch zwaarder.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 19 november 2009, 22:25:39
?? Ik dacht dat we in Nederland juist zo terughouden waren??

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fnovember%2FNederlandse%20politie%20schiet%20relatief%20veel

Nederlandse politie schiet relatief veel

16 november 2009

In Nederland overlijden naar verhouding veel mensen als gevolg van politiekogels. Dat blijkt uit onderzoek in negen landen van het Centrum voor Politie- en Veiligheidswetenschappen.

Nederlandse agenten openen jaarlijks 50 tot 100 keer gericht het vuur op mensen. Daarbij worden gemiddeld 17 mensen geraakt, van wie er drie overlijden. Volgens de onderzoekers vallen alleen in de VS en Canada meer doden door politiekogels.

Het Centrum kan niet zeggen hoe het komt dat Nederlandse agenten zo vaak slachtoffers maken. Onder meer tijdens de strandrellen in Hoek van Holland heeft de politie gericht op mensen geschoten. Daarbij kwam een 19-jarige Rotterdammer om het leven, zes andere mensen raakten gewond.

even voor de duidelijkheid, dit is inderdaad geen wereldwijd onderzoek, in de arme landen met veel criminaliteit (sloppenwijken etc.) worden honderden mensen zonder pardoes neergeschoten,

verder houd ik mij buiten deze discussie want dit is mijn kant niet
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #29 Gepost op: 19 november 2009, 22:43:33
ik ben wel benieuwd naar de reaktie van ijsklomp...  8)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....