Nederlandse politie schiet relatief veel

Auteur Topic: Nederlandse politie schiet relatief veel  (gelezen 8002 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 16 november 2009, 20:21:05
?? Ik dacht dat we in Nederland juist zo terughouden waren??

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fnovember%2FNederlandse%20politie%20schiet%20relatief%20veel

Nederlandse politie schiet relatief veel

16 november 2009

In Nederland overlijden naar verhouding veel mensen als gevolg van politiekogels. Dat blijkt uit onderzoek in negen landen van het Centrum voor Politie- en Veiligheidswetenschappen.

Nederlandse agenten openen jaarlijks 50 tot 100 keer gericht het vuur op mensen. Daarbij worden gemiddeld 17 mensen geraakt, van wie er drie overlijden. Volgens de onderzoekers vallen alleen in de VS en Canada meer doden door politiekogels.

Het Centrum kan niet zeggen hoe het komt dat Nederlandse agenten zo vaak slachtoffers maken. Onder meer tijdens de strandrellen in Hoek van Holland heeft de politie gericht op mensen geschoten. Daarbij kwam een 19-jarige Rotterdammer om het leven, zes andere mensen raakten gewond.




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2009, 20:59:36
Het onderzoek is gedaan in 9 landen?
dat is misschien maar 5% van het totaal aantal landen in de wereld, als je dat allemaal onderzoekt, op welke plaats zal nederland dan staan?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 21:02:12
Het onderzoek is gedaan in 9 landen?
dat is misschien maar 5% van het totaal aantal landen in de wereld, als je dat allemaal onderzoekt, op welke plaats zal nederland dan staan?

Waar staat dat het onderzoek in 9 landen is gedaan?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009, 21:04:54
Wat is relatief?

Dat de Nederlandse politie gemiddeld iets meer kogels nodig heeft om raak te schieten ten opzichte van de VS en Canada?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009, 21:05:28
?? Ik dacht dat we in Nederland juist zo terughouden waren??

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fnovember%2FNederlandse%20politie%20schiet%20relatief%20veel

Nederlandse politie schiet relatief veel

16 november 2009

In Nederland overlijden naar verhouding veel mensen als gevolg van politiekogels. Dat blijkt uit onderzoek in negen landen van het Centrum voor Politie- en Veiligheidswetenschappen.

Nederlandse agenten openen jaarlijks 50 tot 100 keer gericht het vuur op mensen. Daarbij worden gemiddeld 17 mensen geraakt, van wie er drie overlijden. Volgens de onderzoekers vallen alleen in de VS en Canada meer doden door politiekogels.

Het Centrum kan niet zeggen hoe het komt dat Nederlandse agenten zo vaak slachtoffers maken. Onder meer tijdens de strandrellen in Hoek van Holland heeft de politie gericht op mensen geschoten. Daarbij kwam een 19-jarige Rotterdammer om het leven, zes andere mensen raakten gewond.

Dikgedrukte gedeelte.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #5 Gepost op: 16 november 2009, 23:43:00
Het klopt, is al jaren zo. Op dit moment loopt het onderzoek nog waaraan gerefereerd wordt in het pers stuk, maar is ook al gebleken uit bijvoorbeeld een Deens Politie onderzoek



Bron: www.politi.dk (http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/20DE43AF-33F4-48C5-A710-6A58457E35D2/0/Engelskresum%C3%A9afendeligrapport.pdf)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #6 Gepost op: 19 november 2009, 07:50:00
Ik heb wel de stellige indruk dat met name het laatste jaar veel meer is geschoten door de politie. Er gaat geen week voorbij of er stata wel in de krant dat de politie een crimineel heeft neergeschoten of waarschuwingsschoten heeft moeten lossen. Vanochtend nog:

Inbreker neergeschoten door politie
Uitgegeven: 19 november 2009 07:39
Laatst gewijzigd: 19 november 2009 07:39

AMSTERDAM - De politie heeft woensdagnacht in Zevenbergen het vuur geopend op enkele vermoedelijke inbrekers. lEén van hen raakte gewond. Hoe hij er aan toe is, is niet bekend, maar volgens een woordvoerder van de politie verkeert hij niet in levensgevaar. Twee verdachten zijn aangehouden.

De politie rukte uit na een melding over een inbraak in een winkel. Wat er precies is gebeurd is nog onduidelijk. Het schietincident wordt onderzocht.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2126142/inbreker-neergeschoten-politie.html


Ik hoop echt dat ervandaag of morgen cijfers verschijnen van met name het laatste jaar en dan afgezet tegen het jaar daarvoor.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2009, 07:59:05
Eigenlijk lig ik er niet wakker van, de politie heeft een vuurwapen en die zal het niet zomaar gebruiken lijkt mij.
Moet een agent al een rapport schrijven als het wapen uit het holster is gehaald?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #8 Gepost op: 19 november 2009, 08:30:25
Ik geef ook geen waardeoordeel over het schieten; wat mij betreft knallen ze alle criminelen af.

Waar het mij om gaat is dat het lijkt alsof met name het laatste jaar zoveel meer geschoten is door de politie. Mijn vraag is of dit gevoel klopt en wat hieraan ten grondslag ligt; een 'toevallige' explosieve stijging van het aantal schietwaardige incidenten in een kort tijdsbestek of een wat 'soepeler' geweldsinstructie.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2009, 08:32:07
ik denk dat de stijging te maken heeft, met het aantal illegale vuurwapens wat in het verkeer is, daarbij de verhardende criminele maatschappij... en het feit dat de collega's heel goed wel en niet weten wat zij mogen (bevoegdheden kennen)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....