Hesje voor stagiair

Auteur Topic: Hesje voor stagiair  (gelezen 14588 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Gepost op: 16 november 2009, 20:54:57
Sinds heel kort hebben wij in Almere hesjes voor stagiairs.
Bij de intocht van de sint droegen een aantal mensen die nog in opleiding zijn en met ons meeliepen zo'n hesje:

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2009, 22:32:19
Hebben wij in harderwijk niet, wel goed vormgegeven. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de achterliggende gedachte om zichtbaar naar het publiek toe onderscheid te maken tussen stagair en gediplomeerd vrijwilliger.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 22:44:22
Hebben wij in harderwijk niet, wel goed vormgegeven. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de achterliggende gedachte om zichtbaar naar het publiek toe onderscheid te maken tussen stagair en gediplomeerd vrijwilliger.

Als je als bv bezoeker van een evenement iemand nodig hebt, beoordeel je vanaf een afstandje al: ik tik degene zonder ''stagiare'' op de rug even aan..

Een stagiare kijkt en luistert...is mij altijd geleerd. En indien mogelijk handelt deze, onder toezicht.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2009, 00:22:28
Is inderdaad maar net welke bevoegdheden je de stagair toekent. Zit inderdaad wel iets in die redenering, maar een afdeling kiest daar bewust voor of niet. zodoende mijn vraag. Een ander voordeel is dat je de druk, en de verwachtingen van publiek van de schouders van de stagair haalt door onderscheid te maken. Maar dit kan je ook weer als nadeel beschouwen.

Een stagair is voorzover ik gewend ben gekoppeld aan een mentor, of begeleider. Betekent dat alleen de begeleider op zijn stagair moet letten. Dus andere collega's en publiek hoeft niet op de stagair te letten of te beoordelen. In principe is het slachtoffer zodoende verzekerd van adequate hulp. Mijn ervaring met stagairs is dan ook iets anders dan alleen maar meekijken en meeluisteren. Daarom vind ik het niet nodig dat het onderscheid zichtbaar is.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2009, 10:41:03
De mensen die hier een hesje dragen, hebben nog geen ehbo-diploma. Zij doen begin volgend jaar examen.
In dit geval liep er 1 stagiair per 2 ehv'ers.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2009, 11:08:03
Ik vind het wel enorm ver gaan.
Ik bedoel... waar hebben we het over. Gaan we mensen die voor hun hobbie nog in opleiding zijn met een afwijkend hesje de straat opsturen om te laten zien dat ze stagiair zijn?
Kijk, als het gaat om een 4 jarige beroepsopleiding binnen een instelling, dan ligt dit anders. Maar voor een 24uur tellende cursus met aanvastzittend diploma...
Vind dit weer een typisch Nederlandse uitvinding.
Binnen een vrijetijdsverdrijf ook onderscheid maken tussen gediplomeerd en stagiair vind ik erg overdreven.
Ik denk dat als je een team hulpverleners de straat op stuurt dat ze onderling goed afspraken kunnen maken.
Ik zou als 'stagiair' zo'n ding niet aan willen. Dan wacht ik wel even met meelopen.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2009, 13:30:49

Is weer te overdreven, zoals ehv-er  ook zei dit hebben we hier in hwijk niet. Maar hier lopen ze gewoon mee als 3e persoon.
Ze hebben hun diploma al en dus ook de kennis (als het goed is)

Dit is de bedoeling om ervaring op te doen, zo staat er altijd iemand naast je die je kan ass. ect.
Ook hebben we een 'buddy/coach' voor nieuwe leden, die deze nieuwe leden begeleiden ect. (dit geldt voor het 1ste half jaar ongeveer)

Daarna kunnen ze mee als volwaardig lid..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2009, 17:52:48
Stukje van mn reactie is kwijt :-[, maar zoals kevin al zegt hebben we dat in harderwijk niet. Bij ons lopen er in principe alleen gediplomeerde ehv's rond die worden ingewerkt, dus is de situatie niet helemaal te vergelijken.
Wat je zegt 2 hulpverleners 1 stagair dat wordt in harderwijk vaak ook eenbeetje gedaan.
even een uitstapje: ben bezig met een cursus evenementenbeveiliger, en loop nu ook 'stage'. Ik loop in het zelfde pak als mijn gediplomeerde collega's. Uit eigen ervaring vind ik het belangrijk/fijn dat collega's weten dat ik stagair ben, maar vind ik het minder fijn, en onnodig dat publiek dat ook zou weten. Geeft mij het gevoel dat iedereen op mijn vingers kijkt. Is misschien ook wel eenbeetje persoonlijke voorkeur.

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 23 november 2009, 14:04:49
Volgende hesje wordt straks "niet 100%"  Iemand die bv niet door de knieën kan door een blessure  of ouderdom.

of "afgeschreven" iemand die je om de rode kruis principe wel moet aanhouden, maar liever toch wel graag kwijt wilt.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2009, 14:27:52
Ik zou de titel van dit topic graag willen wijzigen in 'Onzinnige versierselen uit de stal van het Rode Kruis'......

Mensen, het gaat over een cursus van een paar uurtjes, niet over een complete opleiding. Bij dit laatste zou ik het me kunnen voorstellen dat iemand onder supervisie werkt en wordt gekenmerkt als stagiaire (en dan vaak zonder nadrukkelijk te vermelden). Bij een EHBO-diploma gaat het over toepassen van vaardigheden en hoeft het m.i ook niet zo nadrukkelijk te worden gemaakt. Om de vaardighede te kunnen leren nu ook nog een paar weken in een hesje mee te moeten lopen: ik zou eerst vragen of ze wel goed bij hun hoofd waren en vervolgens m'n cursus wel ergens anders gaan volgen.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen