Hesje voor stagiair

Auteur Topic: Hesje voor stagiair  (gelezen 14461 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #10 Gepost op: 23 november 2009, 19:15:38
Ik zou de titel van dit topic graag willen wijzigen in 'Onzinnige versierselen uit de stal van het Rode Kruis'......

Mensen, het gaat over een cursus van een paar uurtjes, niet over een complete opleiding. Bij dit laatste zou ik het me kunnen voorstellen dat iemand onder supervisie werkt en wordt gekenmerkt als stagiaire (en dan vaak zonder nadrukkelijk te vermelden). Bij een EHBO-diploma gaat het over toepassen van vaardigheden en hoeft het m.i ook niet zo nadrukkelijk te worden gemaakt. Om de vaardighede te kunnen leren nu ook nog een paar weken in een hesje mee te moeten lopen: ik zou eerst vragen of ze wel goed bij hun hoofd waren en vervolgens m'n cursus wel ergens anders gaan volgen.

Volgens mij had ik dit al gezegd... maar we zijn het eens met elkaar.
Alsof het rode kruis zo super professioneel is... Als ik sommige gediplomeerde EHBO'ers op een evenement op een tuinstoeltje zie zitten... tssss
Alsof dat wel professioneel is. (Laten we het niet over het oudbollige uniform an sich hebben... Grijze lelijke flodderbroeken en flodderjassen... Hadden ze tentstokken bij moeten leveren.
Die Molenaar moeten ze nu nog straffen.


1964Frank

  • particulier beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd.
Reactie #11 Gepost op: 24 november 2009, 11:29:01
En wat als die z.g. stagiar een grotere medische achtergrond heeft als die ervaren hulpverlener. Vergeet niet dat sommige Rode Kruis afdelingen Artsen en verpleegkundigen hebben, en die graag in hun vrije tijd op deze manier zich dienstbaar willen maken voor het Rode kruis ? Utrecht is hier een goed voorbeeld van.
Als je als bv bezoeker van een evenement iemand nodig hebt, beoordeel je vanaf een afstandje al: ik tik degene zonder ''stagiare'' op de rug even aan..

Een stagiare kijkt en luistert...is mij altijd geleerd. En indien mogelijk handelt deze, onder toezicht.





Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #12 Gepost op: 24 november 2009, 12:04:59
Jongens jongens jongens kom op zeg!...
Waar maakt iedereen zich druk over???

Alsde betreffende afdeling graag wilt dat een stagiar een hesje aandoet, so be it, laat ze lekker  :-X.
Er zijn genoeg andere dingen om je druk over te maken lijkt mij.

Over de professionaliteit van het RK zijn de meningen ook erg verdeeld. Tuurlijk is het RK niet te vergelijken met
bepaalde andere diensten. Maar bedenk wel dat het RK afhankelijk is van vele anderen, en van Den Haag niets tot weinig krijgt.

Tevens draait 90% (gokje) van het hele RK gebeuren wel op vrijwilligers, die dit helemaal voor niets doen naast hun drukke baan etc.
Dus mag diegene bij een hulpverlening, die al een hele dag gewerkt heeft en in zijn vrije uurtjes nog wat vrijwilligerswerk doet dan even op een stoeltje zitten???..... Neehoor, da's niet proffesioneel  ::)

Ik denk dat velen een voorbeeld kunnen nemen aan de vrijwilligers (niet alleen bij het RK).
9 van de 10 die hier reageren zitten volgensmij al hun vrije uurtjes op hun zuignap en bevuilen het forum met dit soort opvrolijkende reactie's omdat ze toch niks beters te doen hebben  
:-\ .....

Om een lang verhaal kort te maken, laat iedereen lekker doen wat ze zelf willen en oordeel niet als je er geen kaas van hebt gegeten


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #13 Gepost op: 24 november 2009, 20:29:48
doe dan niet mee aan de discussie als er een zgn politiek correct antwoord gegeven moet worden...
En 30% van alle rode kruis vrijwilligers nokken hem nu vanwege het beleid.
Zo blij zijn ze met de vrijwilligers dat het ze geen reet kan schelen in den Haag.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2009, 09:35:37
Ik leg m'n twijfels bij de functie van het hesje.
Of je hebt een geldig EHBO diploma (ongeacht je achtergrond) en bent dus competent en daarmee volledig inzetbaar bij de hulpverlening, of je hebt geen geldig EHBO diploma en je raakt (formeel gezien) nog geen pleister aan tijdens de hulpverlening.

Iemand met zo'n hesje kan nog steeds als EHBO er aangezien worden, en daar kan dus verwarring mee ontstaan.

Nu wil ik me niet compleet zwart/wit uitdrukken, hoor. Ik heb al vaker een zgn. "stagiair"  mee gehad, gewoon omdat zo iemand eens wilt weten of dit soort vrijwilligerswerk wel of niets iets voor hem of haar is. Daarbij vind ik het zelf geen probleem om zo iemand ook eens iets te laten doen zoals een pleistertje/splintertje etc. Laten we dit vrijwilligerswerk niet teveel willen professionaliseren, maar beschikbaar houden voor alle lagen van de bevolking!
vrijwilliger instructeur


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2009, 10:32:40
Politiek correct of niet, ik ben het met Jeroen eens. Een ieder wordt gevormd door de ervaring die men rijk is en dat geldt ook voor een Rode Kruis-afdeling. Als men heeft besloten om dergelijke hesjes te gebruiken om op die manier voor duidelijkheid dan wel een stukje veiligheid (qua gevoel voor de stagiair) te bieden, laat ze dan hun gang gaan. Het zal ook wel geevalueerd worden, zodat de situatie al dan niet wordt aangepast.
Het laten dragen van een hesje zal er niet voor zorgen dat mensen wegrennen bij het Rode Kruis. Als mensen dan doen zal het om een andere reden zijn.
De opleiding omvat dan wellicht maar een paar uur, maar veel afdelingen trekken er op z'n minst een paar maanden voor uit en het ligt er dan maar helemaal aan met hoeveel inzetten de in opleiding zijnde vrijwilligers mee gaan.
Dus als het werkt ...
Geloof niet alles wat je denkt.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #16 Gepost op: 25 november 2009, 17:17:26
Ik vind het gewoon enorm uit de hoogte.
Wil je mensen enthousiaist maken of niet.
Het woord stagiaire past binnen beroepsopleidingen die 3-4 jr duren.
En waar hebben we het over, EHBO. een opleiing van 20 a 24 uur.
En dan ben je gediplomeerd, 0,0 ervaring, en dan 'mag'het hesje uit...
Is toch de grootste onzin die er maar bestaat!!!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2009, 17:29:10
Ik vind het gewoon enorm uit de hoogte.
Wil je mensen enthousiaist maken of niet.
Het woord stagiaire past binnen beroepsopleidingen die 3-4 jr duren.
En waar hebben we het over, EHBO. een opleiing van 20 a 24 uur.
En dan ben je gediplomeerd, 0,0 ervaring, en dan 'mag'het hesje uit...
Is toch de grootste onzin die er maar bestaat!!!

Wij gebruiken de term stagaires ook voor mensen die al een EHBO diploma hebben, echter slechts 1 of 2 keer bij ons mee draaien om wat extra praktijk ervaring op te doen.. Pas als ze volledige medewerker willen worden gaan ze de aspirantenfase in en worden ze aangesteld als evenementen hulpverlener..  Een stagiares en aspiranten werken dus nooit zelfstandig, ook al hebben ze ehbo-diploma, pas als ze de interne opleidingstraject hebben, en voldoende praktijk ervaring opgedaan hebben, worden ze zelfstandig werkende medewerkers..

Dus het papiertje EHBO hebben wil toch niet zeker niet zeggen, dat je zelfstandig op kritische evenementen kan werken..


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #18 Gepost op: 25 november 2009, 17:50:09
Dus het papiertje EHBO hebben wil toch niet zeker niet zeggen, dat je zelfstandig op kritische evenementen kan werken..

Maar dan hoeft het toch niet zo 'overdreven' te worden??
Je kunt dan bijv. toch mee als 3e man? of als 7e ect.. ;-)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 25 november 2009, 18:29:34
Maar dan hoeft het toch niet zo 'overdreven' te worden??
Je kunt dan bijv. toch mee als 3e man? of als 7e ect.. ;-)

Ja, dat kan ook...