Nog even een reactie, is alweer een tijdje geleden zie ik.
Naar mijn mening maakt het bij zo'n evenement iets minder uit wat voor rol je nou speelt binnen een hulpverlenende organisatie, zolang je maar herkenbaar bent voor de mensen die eventueel jouw hulp nodig zouden kunnen hebben. Dan maakt het niet uit of er nu 'Stagiair' of 'EHBO' op je hesje staat, zolang het maar rood en opvallend is, en bij voorkeur met een rood kruis erop.
Je maakt het voor de mensen eromheen wel iets gecompliceerder: moet je een stagiair nu wel of niet aanspreken als er iets is gebeurd? Dat hoort mijns inziens niet uit te maken, er zouden daarom vaste afspraken moeten zijn met betrekking tot stagiairs: wat is de taak van een stagiair, als er iemand met problemen bij hem komt? Laat hij deze dan wachten en gaat hij een 'echte' EHBO'er ophalen, of begint deze zelf met de behandeling? Of durft het Rode Kruis wellicht portofoons toe te vertrouwen aan stagiairs..?
Kortom: maak het voor de buitenwereld niet moeilijker. Ik zou, als leek, geen idee hebben wat ik wel en niet van een stagiair mag verwachten. Houd de afspraken intern en houd het uniform uniform.