Optische Signalering als "tuning"

Auteur Topic: Optische Signalering als "tuning"  (gelezen 6517 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Gepost op: 17 november 2009, 23:38:23
Dag dag,

Zit zomaar wat te surfen en stuit daar op http://www.slsl.nl/pages/Filmpjes.html

Bedrijfje dat handelt in LED-signaleringen.
Op enkele filmpjes is te zien hoe zij zelf, maar ook hun klanten overal LED-units in-op-aan een voertuig monteren.
Oranje, blauw, maakt allemaal niet uit.

Schimmige filmpjes op duistere locaties waar alles gedemonstreerd wordt.
Ook sirenes worden ingebouwd, maakt allemaal niet uit.

Wat ik me afvraag is dit:

Mag dit allemaal 'zomaar'?
Is het 'hebben' van al dit moois strafbaar, of is alleen het 'gebruik' (op de openbare weg) trafbaar?

En mag ik eigenlijk een sirene aanzetten op 'eigen terrein'?




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2009, 23:40:31
ik weet zeker dat als je er mee op de weg rijd je een bon kunt krijgen ook als ze niet aanstaan
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2009, 00:26:43
Rolf, zonder de bedoeling te hebben om je meteen af te kappen, maar er is al héél veel geschreven over het aangesloten danwel aanwezig hebben van signalering, zowel op dit forum, als op het info-politie, flitsservice en auto forum.

Kortweg gezegd, blauw mag niet aangesloten, sirene ook niet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2009, 12:15:51
Rolf, zonder de bedoeling te hebben om je meteen af te kappen, maar er is al héél veel geschreven over het aangesloten danwel aanwezig hebben van signalering, zowel op dit forum, als op het info-politie, flitsservice en auto forum.

Kortweg gezegd, blauw mag niet aangesloten, sirene ook niet.

Oh ja, er is hier ongetwijfeld veel over geschreven, maar ik lees ook niet altijd alles :)

Verschil tussen 'vroeger' en de nieuwe LEDS's is wel dat als een LED die NIET brandt ook geen kleur heeft. Je kunt aan een uit-staande LED niet zien welke kleur hij zal aannemen zodra er spanning op komt te staan.

Maar goed, heeft de wetgever weer iets om over na te denken.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2009, 13:03:28
Oh ja, er is hier ongetwijfeld veel over geschreven, maar ik lees ook niet altijd alles :)

Verschil tussen 'vroeger' en de nieuwe LEDS's is wel dat als een LED die NIET brandt ook geen kleur heeft. Je kunt aan een uit-staande LED niet zien welke kleur hij zal aannemen zodra er spanning op komt te staan.

Maar goed, heeft de wetgever weer iets om over na te denken.


Geen probleem ;)

De wetgever heeft daar al heel lang iets op, namelijk de feitcode's N640 ''het is voorzien van verblindende/ knipperende verlichting'', N650 Het is voorzien van meer lichten of retroreflecterende voorzieningen dan is toegestaan'' en N651 ''In het voertuig aanwezige lichten of objecten licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig''.

Hier kun je dus zo'n beetje elk lampje wat ''teveel is'' onder ''wegzetten''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #5 Gepost op: 18 november 2009, 13:12:58
Persoonlijk ben ik van mening dat blauwe signaalverlichting op niet-hulpverleningsvoertuigen (of voertuigen van orgaan-vervoer) absoluut verboden moet zijn.

Wij hebben zelf ooit een chauffeur gehad die op zijn vrachtwagen in de koplampunits knipperende led-verlichting (blauw) had aangebracht. dit heeft hij ter plekke mogen verwijderen en de reparatiekosten aan de auto (gaten geboord voor bekabeling, schakelaar etc.) heeft hij zelf moeten betalen. Twee weken later had hij dit weer. Dat was voor ons reden om deze chauffeur niet langer als werknemer te houden.

De andere kant is het volgende: De TS heeft het over oranje, blauw etc.

Wij hebben op onze beide servicebussen amberkleurige LED-verlichting in de grille en aan de achterzijde van het voertuig gemonteerd. Dit hebben wij gedaan omdat wij vlak aan de snelweg zitten en bij pechgevallen met één van onze auto's op één van de twee kruisende snelwegen sneller ter plaatse zijn dan Rijkswaterstaat, politie of de werkplaats. Puur dus uit veiligheidsoogpunt voor onze voertuigen / chauffeurs. Deze bussen zijn dan ook voorzien van 5 pionnen en twee gele (Rijkswaterstaat-gelijkende) jassen.

Deze signaalverlichting wordt dan ook uitsluitend in deze omstandigheden gebruikt, of bij begeleiding van beschadigde, maar nog wel rijdbare voertuigen naar de dealer (denk aan missende verlichtingsunits, kapotte versnellingsbak waardoor de snelheid binnendoor niet meer als 30 km/u kan zijn). De dealers zitten allemaal binnen 5 km van onze standplaats.

Hoe wordt hier over gedacht door de mensen hier (ben o.a. benieuwd naar de mening van Rijkswaterstaat / politie.)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2009, 13:22:18
Persoonlijk ben ik van mening dat blauwe signaalverlichting op niet-hulpverleningsvoertuigen (of voertuigen van orgaan-vervoer) absoluut verboden moet zijn.

Wij hebben zelf ooit een chauffeur gehad die op zijn vrachtwagen in de koplampunits knipperende led-verlichting (blauw) had aangebracht. dit heeft hij ter plekke mogen verwijderen en de reparatiekosten aan de auto (gaten geboord voor bekabeling, schakelaar etc.) heeft hij zelf moeten betalen. Twee weken later had hij dit weer. Dat was voor ons reden om deze chauffeur niet langer als werknemer te houden.

De andere kant is het volgende: De TS heeft het over oranje, blauw etc.

Wij hebben op onze beide servicebussen amberkleurige LED-verlichting in de grille en aan de achterzijde van het voertuig gemonteerd. Dit hebben wij gedaan omdat wij vlak aan de snelweg zitten en bij pechgevallen met één van onze auto's op één van de twee kruisende snelwegen sneller ter plaatse zijn dan Rijkswaterstaat, politie of de werkplaats. Puur dus uit veiligheidsoogpunt voor onze voertuigen / chauffeurs. Deze bussen zijn dan ook voorzien van 5 pionnen en twee gele (Rijkswaterstaat-gelijkende) jassen.

Deze signaalverlichting wordt dan ook uitsluitend in deze omstandigheden gebruikt, of bij begeleiding van beschadigde, maar nog wel rijdbare voertuigen naar de dealer (denk aan missende verlichtingsunits, kapotte versnellingsbak waardoor de snelheid binnendoor niet meer als 30 km/u kan zijn). De dealers zitten allemaal binnen 5 km van onze standplaats.

Hoe wordt hier over gedacht door de mensen hier (ben o.a. benieuwd naar de mening van Rijkswaterstaat / politie.)

zolang ze niet blauw zijn vind ik dit een goed verhaal. je bent beter zichtbaar en je hebt dus mindere kans op een ongeval dan waneer je enkel je alarmlichten hebt knipperen.
er zijn zoveel bedrijven die gele lampen op het dak hebben!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2009, 15:09:21
zolang ze niet blauw zijn vind ik dit een goed verhaal. je bent beter zichtbaar en je hebt dus mindere kans op een ongeval dan waneer je enkel je alarmlichten hebt knipperen.
er zijn zoveel bedrijven die gele lampen op het dak hebben!

Dat wil nog niet zeggen dat het mag.

1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Sommige beveiligingsbedrijven rijden ook met oranje balken op het dak, maar of dat dus ook mag...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2009, 16:22:10
Dat wil nog niet zeggen dat het mag.

1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Sommige beveiligingsbedrijven rijden ook met oranje balken op het dak, maar of dat dus ook mag...

Service-voertuigen mogen gewoon voorzien zijn van oranje signalering.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2009, 17:55:39
Dat wil nog niet zeggen dat het mag.

1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

Duidelijk, dan mogen wij dit dus.

De eerste (simpele) reparaties kunnen wij zelf ter plekke uitvoeren. Denk daarbij aan het wisselen van een gescheurde lucht- / hydrauliekslang, lekke band en het lossen van een vastgelopen veerrembooster. Daarvoor hebben wij het gereedschap aan boord.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)