Optische Signalering als "tuning"

Auteur Topic: Optische Signalering als "tuning"  (gelezen 6518 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2009, 17:07:09
Ik heb onlangs op de A1 bij de nasleep van een kleine kettingbotsing geassisteerd met mijn prive Feroza. Deze is voorzien van oranje flitsers voor en achter. De achterste auto kon niet meer zelfstandig de vluchtstrook bereiken, terwijl het verkeer rondom ons heen al weer begon te rijden. Omdat we op de linkse rijbaan stonden, heb ik mijn auto dwars over beide banen gezet, kapotte auto de vluchtstrook opgeduwd en daarna mijn auto erachter als fendoff. De kapotte auto had bijna geen stroom meer, waardoor panniekverlichting nauwelijks nog zichtbaar was. Heb dus tot Rijkswaterstaat het overnam met fliters achter aan geholpen bij de afwikkeling van deze kettingbotsing.

Officieel mag dit (vast) niet, maar leek het mij toch de meest correcte manier om mijn mede burger te helpen. Iets waar veel automobilisten die getuige waren van deze kleine kettingbotsing wat van kunnen leren, want die zijn gewoon doorgereden zonder hulp te bieden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 19 november 2009, 17:11:32
Ik neem aan dat de fliters rechtmatig op je auto gemonteerd zitten, dan hoef je, je daar geen zorgen om te maken. Moet even uitzoeken hoe oranje fliters zijn geregeld, maar mocht je wel een bon krijgen, zou ik me beroepen op overmacht, grote kans dat je dat wint.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2009, 17:44:30
1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Het voeren van Amber verlichting heeft toch hier mee te maken en in dit geval kan hij toch optie A gebruiken?


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2009, 19:03:57
Even terugkomend voor de amber verlichting op servicebussen, pechhulpverleners e.d.

Volgens de nieuwe richtlijnen voor het gebruik van amber verlichting  (boekje RWS) is het gebruik van zwaailichten e.d. op de vluchtstrook niet langer gewenst.
Voertuig op de vluchtstrook dient alternerende verlichting te voeren. D.w.z. alarmlichten van het voertuig afgewisseld met extra richtingaanwijzers in lichtbalk (of Mickey Mouse oortjes zoals wegenwacht dit op voertuigen heeft) of een actieraamwerk met rood/witte chevrons en alternerende oranje lampen.
Gebruik van zwaailichten e.d. is alleen nog wenselijk wanneer het zicht beperkt is (slecht weer, onoverzichtelijke situatie)

Daarnaast is het volgens mij ook niet voor iedere pechhulpverlener of service-bus toegestaan om reparatiewerkzaamheden uit te voeren langs de snelweg. Met moet dan in ieder geval op z'n minst in het bezit zijn van het certificaat "Eerste veiligheidsmaatregen bij incidenten". Indien voertuig niet binnen afzienbare tijd rijdend/rollend gemaakt kan worden wordt CMI/CMV opgestart en zal voertuig weggehaald worden door berger.

Dames/heren weginspecteurs, corrigeer/of vul aan indien nodig.
Servo Per Amikeco


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #14 Gepost op: 20 november 2009, 15:39:23
Ik heb in mijn personenauto ook een 4 LED flitsers gemonteerd van slsl.nl

Dit heb ik om 2 redenen,
A: dat ik ze aan kan zetten als ik achterop een file beland en ik in mijn spiegels zie dat het verkeer wat achter mij aansluit op de file in mijn ogen erg hard aan kont rijden (hoe vaak gebeurt het niet dat anderen niet in de gaten hebben dàt ze stilstaand verkeer naderen..?

B: om in gevaarlijke omstandigheden (ongeval of pech aan eigen voertuig op snelweg) aan te geven dat ik stil sta.

Het zal best niet mogen om het in een brave burger auto te hebben maar als ik mijn eigen veiligheid ermee in iets beter daglicht kan zetten doe ik ze aan.
Het is me 1 keer gebeurt dat 2 agenten me erom vroegen wat het was en heb ik gewoon gezegd dat het amber kleurige LED flitser zijn.
Ze stonden toen uit en er werd verder niet meer naar gevraagd waarom ik ze heb.

Om op punt A even terug te komen,
In zo'n situatie ben ik een keer beland.
Ik stond volledig stil in een file op een uitvoegstrook en er kwam een slaapkopje met 120 aankachelen.
Ik zag hem godzijdank aankomen waardoor ik meteen een uitwijk richting vluchtstrook kon maken nog en slaapkopje kon gelukkig
terug de rijksweg op..knipperlichten stonden aan en werd totaal niet gezien..
Daarom heeft deze jongen flisters achterop om de slapende automobilisten onder ons wel wakker te schudden.
Groetjes, Marco


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2009, 15:44:05
Nog in de oude situatie.
Nu zitten ze alle vier 2 om 2 bovenin,

Flitsertest

Het lijkt niet fel maar de camera vertekend het zodat het niet fel lijkt.
Groetjes, Marco


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2009, 17:26:21
Als ik eerlijk ben, dan vind ik het montagewerk niet mooi en vraag ik mij verder af waarom je 4 units hebt en niet 2, wat in mijn ogen ook goed genoeg is.
Verder ben ik geen tegenstander van amber signalering in de auto, als iemand het maar niet overbodig gebruikt.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #17 Gepost op: 20 november 2009, 19:32:52
Nog in de oude situatie.
Nu zitten ze alle vier 2 om 2 bovenin,

Flitsertest

Het lijkt niet fel maar de camera vertekend het zodat het niet fel lijkt.

ik zou die 2 onder om draaien om een flitseffect te krijgen nu lijkt het op een noodknipperlicht
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #18 Gepost op: 20 november 2009, 20:39:43
Dit is de oude situatie hè.
Alle LED zitten nu boven alleen nog geen foto/film van
Groetjes, Marco


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #19 Gepost op: 20 november 2009, 22:07:56
Grapig om te zien dat mensen altijd 'rationele' redenen aanvoeren om de aanschaf, inbouw en zonodig het gebruik van signalering in privevoertuigen te rechtvaardigen.
De belangrijkste reden wordt meestal niet genoemd, en dat is dat men het gewoon LEUK vindt.

Marco voert redenen aan die voor iedere automobilist zou kunnen gelden.
Als de wetgever het met hem eens zou zijn, dan zou ieder voertuig wel standaard met dergelijke signalering zijn uitgevoerd.
Wat is er bij filevoerming mis met 'knipperen' met je remlichten? Heeft denk ik net zoveel attentiewaarde, toch?