Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26228 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #140 Gepost op: 22 november 2009, 18:35:06
Goed, laten we het komma copuleren en artikel wippen verder even achterwege en laten wij het hier eens gaan hebben over waar het eigenlijk m.i. over zou moeten gaan:

Komt de opkomsttijd van een brandweerkorps in gevaar als de vrijwilliger zich volgens artikel 19 naar de kazerne begeeft? Dus gewoon als een brave medeweggebruiker zonder voordringen, snelheidsoverschrijding en andere overtredingen? Wat is daarover de mening van de hulpverlener? Is uw kazerne goed bereikbaar op alle tijden van de dag? Of is het absoluut onmogelijk om in het huidige verkeersbeeld de normtijd - die in uw korps gesteld is - te halen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #141 Gepost op: 22 november 2009, 18:37:52
De gemeente dekt geen schade... De verzekering die de gemeente heeft afgesloten dekt de schade net zoals mijn eigen verzekering dat zal doen... Datr is in ieder geval wat er ter discussie staat.


Geloof me,de verzekering van de gemeente betaald niets als blijkt dat jij door het rood bent gereden.
Een korpscollega van me heeft een jaar of wat geleden heel wat werk moeten verrichten om een beschadigde velg van zijn auto vergoed te krijgen.Omdat hij tijdens het naar de kazerne rijden weggleed over natte bladeren.
de verzekering zei keihard, eigen schuld moet je maar de normale wettelijke geldende snelheid rijden.
En als het zo glad is, je snelheid daar op aanpassen.
Door tussenkomst van de Burgemeester hemzelf is het toen alsnog goedgekomen,. na een JAAR.

Dus hoe wil jij het aan de verzekering gaan uitleggen dat je door rood bent gereden, en daardoor iemand van zijn fiets hebt gereden of iemand zijn auto in poeier hebt gereden.


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #142 Gepost op: 22 november 2009, 18:45:58
Goed, laten we het komma copuleren en artikel wippen verder even achterwege en laten wij het hier eens gaan hebben over waar het eigenlijk m.i. over zou moeten gaan:

Komt de opkomsttijd van een brandweerkorps in gevaar als de vrijwilliger zich volgens artikel 19 naar de kazerne begeeft? Dus gewoon als een brave medeweggebruiker zonder voordringen, snelheidsoverschrijding en andere overtredingen? Wat is daarover de mening van de hulpverlener? Is uw kazerne goed bereikbaar op alle tijden van de dag? Of is het absoluut onmogelijk om in het huidige verkeersbeeld de normtijd - die in uw korps gesteld is - te halen?

Helemaal me eens  :)

Voor wat betreft de opkomsttijd zijn er in mijn korps zolang ik vrijwilliger ben geweest geen problemen geweest voor wat betreft de opkomst. Ik ben wel van mening dat de opkomsttijd geen reden zou moeten zijn om een overtreding te begaan.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #143 Gepost op: 22 november 2009, 19:04:06
Tosa:

Toen ik jouw vroeg om mij eens te vertellen waar ik kan vinden dat stapvoets door rood rijden geen grove nalatigheid is, vroeg ik dus exact wat er staat.
Het feit dat jij iemand er op wijst in die discussie dat deze vooral niet moet twijfelen aan zijn leesvermogen ( Fanny ) en tevens ook nog eens met de volgende post komt:

waarin dus helemaal nergens te lezen is dat stapvoets door rood rijden geen grove nalatigheid is, betekent dus gewoon dat ik niet alleen jouw leesvermogen in twijfel trek maar ook je professionaliteit als hulpverlener. Tevens wil ik je even wijzen op de volgende stukjes uit dat onvolprezen pdf-je wat je met ons hebt willen delen:

(citaat)


Intentieverklaring om te willen voldoen aan de
richtlijnen en verplichtingen voor de vrijwilliger van de
Gemeentelijke Brandweer Raalte

Algemeen
1. Als lid van de brandweer dient u zich correct te gedragen.

19. Bij een oproep begeeft u zich naar de plaats waar u verwacht wordt, met inachtneming van
de verkeersregels. U bent en blijft een normale verkeersdeelnemer.

Artikel 19 van de CAR (Collectieve Arbeidsovereenkomst)
RECHTSPOSITIEREGELING VRIJWILLIGERS BIJ DE GEMEENTELIJKE BRANDWEER

Artikel 19:1:30 Plichtsverzuim
1. De vrijwilliger die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens
aan plichtsverzuim schuldig maakt, kan deswege disciplinair worden gestraft.
2. Plichtsverzuim omvat zowel het overtreden van enig voorschrift als het doen of
nalaten van iets, hetwelk een goed vrijwilliger in gelijke omstandigheden behoort na
te laten of te doen.

(einde citaat)


Rest mij nog 1 vraag:

Hoe staat het met jullie opkomsttijden? Worden die op jouw manier van opkomen kunstmatig op peil gehouden?

Beste diamondback,

Waar is je hoffelijkheid gebleven?
Twijfel vooral niet aan mijn kwaliteiten van lezen en hulpverlenen, snap ook niet wat dat met de discussie te maken heeft. (twijfelen aan mijn hulpverleningkwaliteiten)
Ik heb waarschijnlijk een slecht voorbeeld  gegeven, waarvoor excuus.
Het ging mij alleen om jou stelling dat de vrijwilliger de pissang zou zijn niet juist is.
Ik heb geprobeerd het uit te leggen met een verkeerd voorbeeld, mijn straf is dat ik hier al adralinehooft wordt genoemt. Moet wel zeggen dat ik de jongens van de blauwe kant hierdoor wat beter ben gaan begrijpen.
Terug komend op je laatste vraag: ook wij hebben opkomst problemen, het tweede deel van je vraag begrijp ik niet.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #144 Gepost op: 22 november 2009, 19:14:00
Tosa,

Jullie hebben opkomstproblemen. Ik meen het als ik schrijf dat ik voor deze ontboezeming groot respect heb. Het elimineert ook meteen het tweede deel van mijn vraag.

Wat is de oorzaak van die opkomstproblemen? Is de afstand tussen de hulpverlener en de kazerne te groot? Is het verkeersdrukte danwel verkeersbelemmerende maatregelen? Onderbezetting, kazerne op de verkeerde locatie? Wat kan/moet de gemeente doen om dit op te lossen? Of zijn er acties nodig vanuit de Rijksoverheid om dit probleem op te lossen?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #145 Gepost op: 22 november 2009, 19:17:08
Tosa,

Jullie hebben opkomstproblemen. Ik meen het als ik schrijf dat ik voor deze ontboezeming groot respect heb. Het elimineert ook meteen het tweede deel van mijn vraag.

Wat is de oorzaak van die opkomstproblemen? Is de afstand tussen de hulpverlener en de kazerne te groot? Is het verkeersdrukte danwel verkeersbelemmerende maatregelen? Onderbezetting, kazerne op de verkeerde locatie? Wat kan/moet de gemeente doen om dit op te lossen? Of zijn er acties nodig vanuit de Rijksoverheid om dit probleem op te lossen?





Op deze vele vragen ingaan zou wel erg off-topic zijn.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #146 Gepost op: 22 november 2009, 19:25:42
Dan maak je er een nieuwe voor aan.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #147 Gepost op: 22 november 2009, 19:28:46
Edele Tosa,

Juist niet.

De kern van dit topic is of de blauwe kolom een oogje toe kan knijpen als een hulpverlener haast heeft en daar bij de regels - laten we zeggen - even iets anders toepast dan eigenlijk zou moeten. En hoe je er ook overdenkt - over een doorgetrokken streep, door rood rijden of een snelheidsovertreding - we weten allemaal dat dat niet mag.

Ik vind dat de hulpverlener zich helemaal niet in een situatie moet begeven waar hij of zij uiteindelijk de dupe wordt van de drang om te voldoen aan een norm als de condities niet geschapen zijn om daar op een veilige manier aan te voldoen. Als jouw gemeente een normering hanteert van 8 minuten, maar jij hebt er onder artikel 19 al 9 minuten voor nodig om überhaupt de lichten van de kazerne te zien, dan klopt er dus iets niet.

Dus vandaar mijn vele vragen, edele Tosa. En ik vind ze zeer on-topic, want ik denk dat de situatie in jouw korps helemaal niet uniek is in Brandweer Nederland. Ik vraag me alleen af of de vrijwilliger zich niet laat verleiden tot het doen van onverstandige akties, terwijl een andere hogere macht ( locale danwel rijksoverheid) daar al lang een goede oplossing voor had moeten bedenken.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #148 Gepost op: 22 november 2009, 20:06:12
Het doet me deugt dat je hoffelijkheid weer terug is ;D

De oorzaak van de opkomst problemen op de post, waar ik z'n 20 jaar voor werk, zijn niet op te lossen door sneller dan verantwoordelijk naar de karzerne te komen.
Wij hebben meer last van personeel dat niet komt opdagen. Daarom hebben we een kleine onderzoekcommissie ingesteld die bezig is met uitzoeken van die problemen. De oplossing zal wel in een piketregeling te vinden zijn. Dat werkt immers voor de chauffeurs en bevelvoeders ook goed.
De manschappen (bij ons een enkeling) die een wat grotere afstand moeten afleggen hebben wel problemen met de grote drukte in het verkeer. De enige manier om die collega's sneller op de karzerne te krijgen zal gezocht moeten worden in een dienstvoertuig plus een gedegen rijopleiding onder prio1 (is niet wenselijk zal niet gebeuren).
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #149 Gepost op: 22 november 2009, 21:29:02
Het weggedrag van Tosa na een prio1 melding:

1-De hoofdzaak is om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen of te laten schrikken.
2-De volgende zaak is om niks te raken behalve het asfalt waar ik op rij.  
3-Het rijgedrag aan passen aan het overige verkeer. (dit kan betekenen dat ik langzamer rij dan de v-max en een enkele keer  
   te snel.
4-Er vooral voor zorgen dat ik op een veilige en vlotte manier op de kazerne aankom.


Ja, er worden hier en daar weleens overtredingen gemaakt, maar die hebben tot nu toe alleen maar tot begrip van de lokale politie geleid. Mag het: nee.......breng ik iets of iemand in gevaar: nee............ben ik sneller op de karzerne: hangt af van de drukte...........

Zowiezo neem je bijvoorbaat al een risico als je aan het verkeer deelneemt, er kan altijd wel een camikazie piloot de hoek om komen vliegen, waarbij zelf stilstaan een ongeval kan opleveren.
 
Aangezien ik al lange tijd bij de brandweer werk durf ik wel te stellen dat adrialine geen rol meer speelt.

Hopelijk heb ik nu duidelijk kunnen maken hoe ik en volgens mij vele brw m/v zich gedragen op weg naar de karzerne.
De brw m/v die strikt alle regels naleefd zal ongetwijfelt bestaan, ik ken ze alleen niet.
Ik ken er wel een paar waarbij wat mij betreft de auto aan de ketting mag bij een prio1.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”