Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26226 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #150 Gepost op: 22 november 2009, 21:40:03
Uw manier van voort bewegen tijdens een prio 1 melding richting kazerne staat wat mij betreft niet meer ter discussie, Tosa.

Ik ken er wel een paar waarbij wat mij betreft de auto aan de ketting mag bij een prio1.

En da's nou exact de categorie waar ik mij nu zorgen om maak.

En ja: Ook DB trekt bij deze het boetekleed aan: ik heb tijdens een prio 1 melding het gaspedaal tot op de bodem ingetrapt op een autosnelweg, midden in de nacht en heb mezelf daarbij in gevaar gebracht.

De weersomstandigheden lieten dat namelijk helemaal niet toe en toen ik merkte dat mijn rubber last kreeg van interventie van te grote hoeveelheden water ( een hoop woorden om het verschijnsel aquaplaning uit te leggen ) heb ik het een stuk rustiger aan gedaan. Ik ben mijn beschermengel achteraf gezien nog steeds dankbaar dat ik toendertijd reed in een Volvo 343 Variomatic ( er mag nu smadelijk gelachen worden! ) met een topsnelheid van een schokkende 140 kilometer per uur. Met mijn huidige auto had ik zonder enige twijfel nu vrolijk op een harp zitten spelen en het jullie niet zo lastig gemaakt.


Gast48368

  • Gast
Reactie #151 Gepost op: 22 november 2009, 21:46:40
Wat ik ooit al eens heb geroepen als optie: Overdag gebruik maken van mensen welke dichtbij de kazerne werken, en verder van de kazerne wonen. Deze zouden dan de dagsituatie veilig kunnen stellen. En zouden het op hun (brw) fietsje kunnen doen.

S avonds en snachts is er veel meer opkomst, en zijn de opkomsttijden ook sneller, daar ligt het probleem ook niet.


Het doet me deugt dat je hoffelijkheid weer terug is ;D

De oorzaak van de opkomst problemen op de post, waar ik z'n 20 jaar voor werk, zijn niet op te lossen door sneller dan verantwoordelijk naar de karzerne te komen.
Wij hebben meer last van personeel dat niet komt opdagen. Daarom hebben we een kleine onderzoekcommissie ingesteld die bezig is met uitzoeken van die problemen. De oplossing zal wel in een piketregeling te vinden zijn. Dat werkt immers voor de chauffeurs en bevelvoeders ook goed.
De manschappen (bij ons een enkeling) die een wat grotere afstand moeten afleggen hebben wel problemen met de grote drukte in het verkeer. De enige manier om die collega's sneller op de karzerne te krijgen zal gezocht moeten worden in een dienstvoertuig plus een gedegen rijopleiding onder prio1 (is niet wenselijk zal niet gebeuren).  



Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #152 Gepost op: 22 november 2009, 21:53:19
Wat ik ooit al eens heb geroepen als optie: Overdag gebruik maken van mensen welke dichtbij de kazerne werken


Inderdaad een hele goede oplossing. Maar hoe kom je aan die mensen? Anders weet ik zeker dat er al veel meer korpsen zo'n regeling zouden hebben bedacht. Overigens maakt het in 'mijn' dorpje niet zoveel uit; de bedrijven -voor zover die er zijn- liggen net zover weg van de kazerne als de afstand vanaf het huis van een vrijwilliger...

Maar anderzijds en tevens een hele andere discussie; ik ben voor een subsidie voor werknemers die in hun 'werkplaats' vrijwilliger worden. Tevens ook een goede -eerlijke- subsidie voor werkgevers. Maarja, dat kost inderdaad wel aardig wat geld...helaas zal een goede brandweerzorg in de toekomst steeds meer geld gaan kosten; het is immers een bekend probleem dat mensen steeds minder tijd hebben om zich in te zetten voor de maatschappij. In welk opzicht dan ook. Helaas.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #153 Gepost op: 22 november 2009, 21:58:24
Ik denk niet dat er door de (lokale) overheid iets gedaan kan worden aan de infrastructuur, waardoor deze groep wegmisbruikers zich netjes gaat gedragen in het verkeer. Deze groep lieden (welke we overigens ook bij pol en ambu tegenkomen) ontbreekt het aan een belangrijke vereiste in het verkeer namelijk: inzicht in de gevolgen van hun daden.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #154 Gepost op: 22 november 2009, 22:02:18
Ik denk dat we terug moeten naar de basis, namelijk het moment dat iedere brandweerman/vrouw nog in opleiding is.Daarin wordt erg veel tijd gestoken om de aspirant brandweerman/vrouw het kunstje te leren.
In de opleiding zou een verplichte cursusavond gevolgt moeten worden waarin deze problematiek aan de orde komt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #155 Gepost op: 22 november 2009, 22:07:30
@ Tosa:

De lokale overheid hoeft m.i. voor de categorie wegmisbruikers binnen de hulpverlening helemaal geen aanpassingen te maken in de infrastuctuur.

Dat onkruid dient gewoon bij de wortel te worden uitgeroeid.

Maar dat lijkt me duidelijk.

@ Peter71:

Dat juich ik van harte toe. Ik zou het alleen ook nog eens laten terug keren tijdens een gewone oefenavond. Het voorbeeld dat de blauwe kolom eens komt praten - daar is niks mis mee.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #156 Gepost op: 22 november 2009, 22:15:05
Wat ik ooit al eens heb geroepen als optie: Overdag gebruik maken van mensen welke dichtbij de kazerne werken, en verder van de kazerne wonen. Deze zouden dan de dagsituatie veilig kunnen stellen. En zouden het op hun (brw) fietsje kunnen doen.

S avonds en snachts is er veel meer opkomst, en zijn de opkomsttijden ook sneller, daar ligt het probleem ook niet.



Dat proberen we al een lange tijd we hebben ook meerdere brw m/v die wel werken in de gemeente en vrijwilliger zijn in een andere regio. Maar er zijn er maar weinig en nieuw aanwas is ook al een probleem.
We proberen van alles en staan voor alle ideeen open om het probleem op te lossen.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #157 Gepost op: 23 november 2009, 19:30:39
Je hebt regels en je hebt de rechter...  ;)

http://www.nu.nl/internet/2129143/inbraak-mailbox-staatssecretaris-was-geoorloofd.html

Inbraak mailbox staatssecretaris was geoorloofd
Uitgegeven:    23 november 2009 16:33
Laatst gewijzigd:    23 november 2009 18:11

AMSTERDAM - Hoofdredacteur Altan Erdogan van weekblad Revu wordt niet gestraft voor een inbraak in de mailbox van staatssecretaris Jack de Vries van Defensie. Wel krijgt hij een boete omdat hij mailtjes aan de bewindsman daadwerkelijk liet onderscheppen

(...)

Persvrijheid

De rechtbank is dat met Erdogan eens. Volgens de politierechter heeft Revu zuiver journalistieke bedoelingen gehad met de inbraak, en is vervolging daarom een ongeoorloofde inbreuk op de persvrijheid. Het algemeen belang weegt zwaarder dan de strafbaarheid van de inbraak.

(...)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #158 Gepost op: 23 november 2009, 20:03:04
Geinig berichtje.

Zodra je zo'n zelfde uitspraak vindt maar dan toegespitst op de huidige casus, meld je dat dan even?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #159 Gepost op: 25 november 2009, 13:03:24
http://www.brandweerbordje.nl/


Gaat dit het middel worden, wat het begrip kweekt dat sommige nodig hebben?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”