Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26323 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #10 Gepost op: 18 november 2009, 01:25:25
Ik ken het fragment ook, er werd gezegt dat het bij een waarschuwing bleef maar ik hoop toch dat deze man de wind van voren heeft gekregen. Dit vond ik typisch een voorbeeld hoe je je niet kan gedragen. Met dit soort acties wek je naast irritatie ook veel onbegrip op denk ik...

En volgens mij hebben we dezelfde opleidingschauffeur gehad, of zouden ze dat allemaal zeggen   ;D
Mwoa, er heeft nog maar 1 agent gereageerd  ;)
Het ligt er maar helemaal aan hoe het gaat, kan me nog een fragment uit Wegmisbruikers danwel Blik op de Weg bedenken waarbij een vrijwilliger op weg naar de kazerne werd gevolgd door een videowagen. Het rij'tje overtredingen liep op van rijden langs de file (met twee wielen door de verhoogde middenberm), verkeerd voorsorteren, door rood, snelheid etc. etc. etc.
Op een gegeven moment zagen ze hem het kazerne terrein op knallen en de kazerne in rennen. Vervolgens is er nog wel een gesprek geweest met de betreffende brandweerman. Ik weet niet of daar ook santie's uit zijn gekomen.

Als ik iets zie wat de verkeersveiligheid dermate in gevaar brengt zet ik iemand aan de kant, of het dan een huisarts is in zijn prive-auto of een brandweerman ... Dat maakt me niet uit. Zal ik hem laten rijden waarna ie een aanrijding veroorzaakt.... Dan weet ik wie er (nog meer) iets uit te leggen heeft  ::)

Ik heb een opleidingschauffeur meerdere malen horen zeggen ''hard rijden is niet moeilijk, probeer nou maar eens hard en veilig te rijden'' en ik heb zowel in privé als tijdens het werk het veilige wel eens gemist ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 18 november 2009, 01:54:31
Dit vond ik typisch een voorbeeld hoe je je niet kan gedragen. Met dit soort acties wek je naast irritatie ook veel onbegrip op denk ik...

Inderdaad, net als met alarmlichten aan gaan bumperkleven om vervolgens over een doorgetrokken streep in te gaan halen.
Dan kun je (in mijn ogen) beter een verlicht led-bord nemen (deze discussie is hier overigens al eerder langs getrokken) met afwisselend brandweer met spiegelschrift.
Een ''verzoek'' om ''vrije doorgang'', zonder de daarbij komende vrijstellingen. Échter zou je dit dan landelijk moeten gaan invoeren, met daarbij een promotie-campagne etc.
De ervaringen in de korpsen die deze borden gebruiken zijn voor zover ik gehoord heb positief (ik meen Huizen in G&V)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #12 Gepost op: 18 november 2009, 06:12:37
Dan kun je (in mijn ogen) beter een verlicht led-bord nemen (deze discussie is hier overigens al eerder langs getrokken) met afwisselend brandweer met spiegelschrift.
Een ''verzoek'' om ''vrije doorgang'', zonder de daarbij komende vrijstellingen. Échter zou je dit dan landelijk moeten gaan invoeren, met daarbij een promotie-campagne etc.
De ervaringen in de korpsen die deze borden gebruiken zijn voor zover ik gehoord heb positief (ik meen Huizen in G&V)

Het wordt voor de weggebruiker alleen onduidelijker...........dit kan niet bedoeling zijn.

Wat wordt het volgende?? dierenambulane, SIGMA enz??


Oke, ik begrijp dus dat jullie me tp staande zouden houden? Zou ik toch wel wat flauw vinden... :-\


Waarom zo het flauw zijn dat  als iemand in een auto die overtredingen maakt niet aangehouden worden?  Hoe kan een politie agent zien dat die auto wordt bestuurd door een vrijwilliger brandweerman? Daarnaast heeft de gemiddelde vrijwillige brandweerman geen extra rijtraining gehad.

Het zal ook een beetje raar voor de andere weggebruikers zijn dat als een (herkenbare) politie auto dit rijgedrag door de vingers zou zien.
Daarnaast hoe moet een politie-agent weten dat er in de auto een brandweervrijwilliger zit? Dat plastic bordje met "brandweer" kan men overal kopen.......


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 18 november 2009, 11:03:04
Het wordt voor de weggebruiker alleen onduidelijker...........dit kan niet bedoeling zijn.

Wat wordt het volgende?? dierenambulane, SIGMA enz??

Als er een goede campagne cq. voorlichting aan vooraf gaat (zoals onder andere in de gebieden waar het al gebruikt word) zie ik geen redenen waarom het onduidelijker word.

Even ter vergelijk, Sigma heeft een opkomsttijd van 30 minuten en de dierenambulance hoeft geen mensenlevens te redden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 november 2009, 13:22:33
Dit is het enige geval waarin ik wél zou kunnen neigen naar "Amerikaanse toestanden", het persoonlijk voertuig uitrusten met signalering, en voor de differentiätie waarom niet rood als noodkleur invoeren voor deze vrijwilligers/beroepsgroep en een tweetoon erbij.
In de USA zijn verschillende regels per verschillende staten, zo is in de éne staat het persoonlijk voertuig gelijk aan een noodvoertuig en heeft "right of way" net zoals andere nooddiensten, in andere staten (bijv. New York en New Jersey) is de kleur die gevoerd wordt een kleur die NIET door nooddiensten gevoerd wordt, daardoor herkenbaar als "volunteer firefighter" of EMS-personeel en heeft geen "right of way" maar is de kleur een "courtesy color", d.w.z. een verzoek tot vrije baan verlenen maar geen recht.

Voer wat mij betreft maar in, brandweervrijwilligers na een geslaagde rij-opleiding met rood en tweetoon, voor de rit naar de kazerne of plaats ongeval, geen probleem mee.


Gast48368

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2009, 13:28:37
Ik keur het absoluut niet goed dat vrijwillige brandweermannen als een razende roeland naar de kazerne komen, en het zou nog gekker worden als er een soort van vrijstelling zou komen. Dan wordt de grens nog meer verlegd, waardoor je nog gevaarlijkere situaties creeert. Ik zal hier nooit een voorstander van worden.

Als je vrijstelling zou hebben om alle regels aan je laars te lappen, mag je dan wel met bijv. 100 km per uur door bijv. de bebouwde kom of door een wijk vol kinderen? Of het rode licht negeren? Of over de stoep rijden waar opa net loopt met zijn rollator, of door het fietstunneltje scheuren omdat dit 200 meter rijden scheelt? Of voorrang negeren? Zo kan ik wel even doorgaan. Het zijn wel de zaken die in de dagelijkse praktijk voorkomen.

Het is al veel vaker aan de orde geweest> Als nou elke vrijwilliger zich keurig aan de regels houdt, dan pas weet je wat de werkelijke opkomsttijd is. Adv deze gegevens kan er aktie ondernomen worden als de opkomsttijd wordt overschreden.

 Aan de andere kant accepteert de burger ook niet dat de brandweer "te laat" komt. Ze hebben ook echt geen idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat. Als ik dit eens uitlegde waren ze helemaal verbaast dat het zo gaat. En krijgen ze er ook meer respect voor. Dus wat Jerom ook zegt, de burger goed voorlichten doet ook wonderen.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2009, 13:32:36
Alarm brandweer voor auto te water, personen er nog in. Het is midden in de nacht en ik rij beheerst door een rood verkeerslicht op een kruispunt waar ik minstens 300 meter elke richting uit kan kijken. Max snelheid hier 50.
Hou jij me staande en bekeur je mij?

Ach, met de huidige bezettingen in het blauw zal er toch maar 1 politiewagen rond rijden in de omgeving. Die is dus ook zeer waarschijnlijk ook aanrijdend naar die melding van een auto te water. Jij zal dus echt niet staande gehouden worden want er is toch geen politie ;)
Maar even serieus, ik kan natuurlijk van een afstand niet zien dat jij van de brandweer bent. Dus om antwoord te geven op je vraag: Ja, ik zal je staande houden en nee ik zal een brandweerman geen bekeuring geven. Dit in het geval van jou casus he. Elke casus is anders. Tuf jij door rood bij een gevaarlijk onoverzichtelijk kruispunt zal mijn beslissing misschien toch anders uitpakken maar ik ken weinig collega's die een collega hulpverlener op de bon slingeren terwijl ze met hun werk bezig zijn. Heel zwart wit gezien vind ik dat iemand die aanrijdend is naar een kazerne al bezig is met zijn werk. Ik kijk dan naar art 5 van de Wegenverkeerswet. Gaat alles netjes dan schrijf ik geen bon.

Maar we kunnen natuurlijk ook de vraag terug stellen. Zelfde casus en zelfde kruispunt alleen nu staat er een flitskast. Rij je dan ook de rood? Dan waarschijnlijk niet omdat je dan voor 99% zeker weet dat je een bekeuring krijgt. Dan is de persoon in de auto te water niet belangrijker meer?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2009, 13:57:55
Op een verantwoorde manier kun je je best vlot door het verkeer bewegen. En een brandweerman die dat doet om tijd te winnen: 100 punten!

V.w.b. die flitspaal van Mon3aantje... Dat is dan een gevalletje ''jammer dan'' en zullen de meesten even blijven wachten, denk ik. Met het gevaar dat diegene dan bij de daaropvolgende kruising z'n verloren tijd zal proberen in te halen..


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #18 Gepost op: 18 november 2009, 17:00:10
mmm even ander voorbeeldje.... hier in t dorp een kruising, voorzien van verkeerslichten. Bij uitrukwacht ik, in principe, echter het leuke wil dat deze verkeerslichten na 2300 uur uitgeschakeld worden en dan oranje knipperen, echter soms is de installatie kennelijk van slag en blijft ie werken tot 2400 uur...

En dan ?  8)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #19 Gepost op: 18 november 2009, 17:10:44
Jij bent intelligent genoeg om daar zelf het juiste antwoord op te geven. ;)