Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26316 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #20 Gepost op: 18 november 2009, 21:15:14
mmm even ander voorbeeldje.... hier in t dorp een kruising, voorzien van verkeerslichten. Bij uitrukwacht ik, in principe, echter het leuke wil dat deze verkeerslichten na 2300 uur uitgeschakeld worden en dan oranje knipperen, echter soms is de installatie kennelijk van slag en blijft ie werken tot 2400 uur...

En dan ?  8)

Dit verandert het verhaal alleen maar van 'door rood rijden' naar 'geen voorrang verlenen' (als dat het geval is). Hoe zou jij hier optreden?

Ik vind dat het per geval bekeken moet worden. Overal zijn zo de eigen omstandigheden van toepassing, daar moet dan ook naar gehandeld worden *vind ik*.
En dan het liefst staande houden, vragen hoe of wat, te horen krijgen: "ik moet opkomen voor een brand!" en dan gewoon de bekeuring thuissturen. Dit echter alleen in het geval waarvan je denkt: dat kan echt niet. Anders waarschuwen (bijv. wanneer het heel rustig etc.).


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 18 november 2009, 21:48:33
En dan het liefst staande houden, vragen hoe of wat, te horen krijgen: "ik moet opkomen voor een brand!" en dan gewoon de bekeuring thuissturen. Dit echter alleen in het geval waarvan je denkt: dat kan echt niet. Anders waarschuwen (bijv. wanneer het heel rustig etc.).

Wachten voor het stoplicht ( zeker met die moderne stoplichten met aanmelders ) minder dan 20 seconden.
Het door rood rijden, de staande houding, het verhaal doen etc. etc. etc. veeeeeeeeeeeeeeel langer dan 20 seconden.

Moraal van dit verhaal: ook voor dit scenario is het gewoon aan de regels houden beter.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #22 Gepost op: 18 november 2009, 21:51:41
: Ja, ik zal je staande houden en nee ik zal een brandweerman geen bekeuring geven. Dit in het geval van jou casus he. Elke casus is anders.
waarom zou je de brandweerman geen bekeuring geven??

de wetgever heeft bepaald dat deze geen uitzondering krijgen anders had die een voorrangsvoertuig gekregen, jij vertegenwoordig de wetgever en toch handel je het af zonder boete.
ja, dat mag je maar het geeft mij toch een wazig gevoel.  (hulpverleners onder elkaar.......)
Maar eigenlijk is dit een signaal naar de brandweer-vrijwilliger dat wat hij/zij doet nl het overige verkeer in gevaar brengen eigenlijk wordt gesteund.

ik denk dat de vergelijking met dat rode verkeerslicht (waar hij/zij wel voor zou stoppen als er een flitspaal staat ivm een bekeuring) duidelijk aangeeft dat de brandweerman er al vanuit gaat dat als hij/zij staande wordt gehouden "vrij uit gaat" dit vind ik een slecht signaal.

op het moment dat een brandweerman staande wordt gehouden en nadat die geroepen heeft ik ben van de brandweer dat hij/zijdeze tijd ook nog  wil gaan inhalen want er zijn immers seconden verloren.


Gast48368

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 18 november 2009, 21:54:59
Maarja, aan de andere kant.......stel.............jij rijdt met je autootje in de polder......komt in de berm terecht, slaat over de kop en komt bekneld te zitten in je auto. Je ligt over de kop in de sloot en je dreigt te verdrinken door het water wat langzaam naar binnen sijpelt, maar je kunt er niet uit...... wat hoop je dan???


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #24 Gepost op: 18 november 2009, 22:11:09
Nou famke, dat scheelt ik heb geen auto, kan hoogstens met mijn fiets een gracht in rijden. Wel koud, maar dat overleef ik wel.....

Terug on topic, Ik heb vroeger een aantal zomervakanties gewerkt op een afdeling van de gemeente waar ook toevallig de brandweerkazerne was gevestigd. Ik werkte dus samen met een hele hoop vrijwilligers. Ik ben dus niet helemaal objectief. Ik zal vermoedelijk bij raar weggedrag wel staande houden of de persoon volgen. Vaak zie je al wel achter de voorruit/achterruit een bordje liggen met een tekst vrijwillige brandweer oid. Mocht iemand inderdaad op de kazerne aankomen en uitrukken dan zal ik niet verbaliseren zolang het geen gevaarlijke overtredingen waren. Ik zie in een aantal posts dat mensen zeggen met +100 rijden binnen bebouwde kom etc. Dat is dus uit den boze. Er zijn voor alle hulpdiensten brancherichtlijnen, ik weet dat deze niet gelden voor vrijwilligers, en dat deze vaak ook geen rijopleiding hebben gehad maar ik zou het wel gedogen als ze wat harder en door rood zouden rijden (stapvoets).

Bovendien zijn er in een aantal dorpjes de bemanningen erg dun bezet. En wonen vrijwilligers toch op redelijke afstand van de kazerne. Ik praat daar geen overtredingen mee goed en er zijn een hoop argumenten te verzinnen met betrekking tot de afstand (verhuizen etc) maar ik zal vrijwilligers die een prio 1 uitruk krijgen ZELDEN gaan bekeuren.


En dan heb ik meteen een vraagje voor jullie vrijwillige branweermenschen. Krijgen jullie op jullie pager ook te horen wat voor uitruk het is? Want dan zal er ook verschil zitten in uitruksnelheid met je prive auto. Bij een autobrand rijd je dan wat minder hard als een auto te water of reanimatie ofzo.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #25 Gepost op: 18 november 2009, 22:18:05
Maarja, aan de andere kant.......stel.............jij rijdt met je autootje in de polder......komt in de berm terecht, slaat over de kop en komt bekneld te zitten in je auto. Je ligt over de kop in de sloot en je dreigt te verdrinken door het water wat langzaam naar binnen sijpelt, maar je kunt er niet uit...... wat hoop je dan???
dat zijn altijd van die dooddoeners........................

stel ik lig in die sloot, een brandweer-vrijwilliger rijd zichzelf in de prak, naar wie gaat de brandweerwagen dan???  (ik hoef niet eens te raden)
terwijl als die brandweer-vrijwilliger iets rustiger had gereden...............tja

en hoe vaak komt deze overtredende brandweer-vrijwilliger toch nog te laat bij de brandweer-kazerne omdat de wagen al vol was (dus die is al weg), de volgende keer wil hij/zij toch echt in de brandweerwagen zitten dus dan nog met meer risico naar de kazerne..............


Gast48368

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 18 november 2009, 22:18:44
Nou famke, dat scheelt ik heb geen auto, kan hoogstens met mijn fiets een gracht in rijden. Wel koud, maar dat overleef ik wel.....


En dan heb ik meteen een vraagje voor jullie vrijwillige branweermenschen. Krijgen jullie op jullie pager ook te horen wat voor uitruk het is? Want dan zal er ook verschil zitten in uitruksnelheid met je prive auto. Bij een autobrand rijd je dan wat minder hard als een auto te water of reanimatie ofzo.

Ook met een fiets kun je bekneld raken.  ;) maar dat terzijde.

Het gaat mij niet eens om het bekeuren zelf, ik bedoel, dat gebeurd toch niet. Laten we eerlijk zijn, ALS er een melding is, rijdt de politie evenzo goed en hard naar diezelfde melding.  ;)

Doorgaans was het niet mijn ervaring dat er verschil in snelheid zat qua omvang uitrukken. En idd, je krijgt op je pieper te zien wat er aan de hand is.


Gast48368

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 18 november 2009, 22:20:04
dat zijn altijd van die dooddoeners........................

stel ik lig in die sloot, een brandweer-vrijwilliger rijd zichzelf in de prak, naar wie gaat de brandweerwagen dan???  (ik hoef niet eens te raden)
terwijl als die brandweer-vrijwilliger iets rustiger had gereden...............tja

en hoe vaak komt deze overtredende brandweer-vrijwilliger toch nog te laat bij de brandweer-kazerne omdat de wagen al vol was (dus die is al weg), de volgende keer wil hij/zij toch echt in de brandweerwagen zitten dus dan nog met meer risico naar de kazerne..............

Dooddoeners? Het is de realiteit en ik bekijk het van beide kanten.

Jij schijnt maar 1 kant te hebben, en dat is de negatieve kant t.o.v. de hulpverleners. Maar wees niet bang, ze komen ook jou redden.......... :)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #28 Gepost op: 18 november 2009, 22:20:45
Oja, en dan met betrekking tot het wel of niet bekeuren?
Dat heet gelukkig de Discretionaire bevoegdheid en die pas ik dan toe, uiteraard zou ik in iedere casus individueel kijken naar het gevaar, tijdstip, gedrag op de weg, drukte, melding van de brandweerman. En een bekeuring zal ik dan ook ALTIJD achteraf afhandelen. Ik zou het vreselijk vinden als IK deze brandweerman ophoud omdat ik perse wil bekeuren, dat daardoor de TAS niet kan uitrukken en dat daardoor iemand het leven zou laten.


Bovendien heeft het geen nut om te beginnen met bekeuren aangezien de meldkamer je waarschijnlijk gaat roepen voor een melding waar de brandweer voor rijd.............
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #29 Gepost op: 18 november 2009, 22:25:22

en hoe vaak komt deze overtredende brandweer-vrijwilliger toch nog te laat bij de brandweer-kazerne omdat de wagen al vol was (dus die is al weg), de volgende keer wil hij/zij toch echt in de brandweerwagen zitten dus dan nog met meer risico naar de kazerne..............

Pfff ik weet niet of je het forum volgt maar volgens mij lopen er een aantal topics over een tekort aan brandweer personeel. Ik heb tijdens mijn stage regelmatig gezien dat de TAS helemaal vol zat op 1 plekje na, en dat het gewoon 5 minuten duurde voor de laatste man kwam opdagen........ Daar word je niet vrolijk van. Bovendien word ook de vrijwillige brandweer uiteindelijk afgerekend op hun aanrijdtijd. En die begint toch echt te lopen op het moment dat ze gepiept worden..... Dan praat ik uiteraard weer geen gevaarlijk rijgedrag goed, maar het is wel krom....  

Conclusie, er kunnen beter 4 man met een snuifje gas 1 min te laat komen, dan dat er 5 minuten een lege stoel is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.