Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26310 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #30 Gepost op: 18 november 2009, 22:26:29
Oja, en dan met betrekking tot het wel of niet bekeuren?
Dat heet gelukkig de Discretionaire bevoegdheid en die pas ik dan toe, uiteraard zou ik in iedere casus individueel kijken naar het gevaar, tijdstip, gedrag op de weg, drukte, melding van de brandweerman. En een bekeuring zal ik dan ook ALTIJD achteraf afhandelen. Ik zou het vreselijk vinden als IK deze brandweerman ophoud omdat ik perse wil bekeuren, dat daardoor de TAS niet kan uitrukken en dat daardoor iemand het leven zou laten.


Bovendien heeft het geen nut om te beginnen met bekeuren aangezien de meldkamer je waarschijnlijk gaat roepen voor een melding waar de brandweer voor rijd.............

Heb jij effe massel dat er in Amsterdam geen vrijwilligers zijn, en iin Bos en Lommer is maar een gracht. Dus maar een om rekening mee te houden.

gr
Mike


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #31 Gepost op: 18 november 2009, 22:28:55
Pfff in Oud-West zijn er een hele boel..........  (grachten uiteraard)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 18 november 2009, 22:47:23
de wetgever heeft bepaald dat deze geen uitzondering krijgen anders had die een voorrangsvoertuig gekregen, jij vertegenwoordig de wetgever en toch handel je het af zonder boete.
ja, dat mag je maar het geeft mij toch een wazig gevoel.  (hulpverleners onder elkaar.......)
Maar eigenlijk is dit een signaal naar de brandweer-vrijwilliger dat wat hij/zij doet nl het overige verkeer in gevaar brengen eigenlijk wordt gesteund.

Jaren lang heeft de reddingsbrigade in Nederland (volgens de wet) illegaal gebruik gemaakt van sirene en blauw. En néé, deze hebben ook geen bekeuring gekregen, waarom niet? Ten eerste omdat je ''het'' met elkaar moet doen en ten tweede omdat je afhankelijk bent van derden ....
Helaas blijf je een zwart/wit kijker zonder ''grijs'' gebied en ik dénk niet dat we daar iets aan kunnen veranderen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #33 Gepost op: 19 november 2009, 04:13:08

Het gaat mij niet eens om het bekeuren zelf, ik bedoel, dat gebeurd toch niet. Laten we eerlijk zijn, ALS er een melding is, rijdt de politie evenzo goed en hard naar diezelfde melding.  ;)

Alleen wel met blauw en twee toon :P
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #34 Gepost op: 19 november 2009, 09:47:10

Dooddoeners? Het is de realiteit en ik bekijk het van beide kanten.

Jij schijnt maar 1 kant te hebben, en dat is de negatieve kant t.o.v. de hulpverleners. Maar wees niet bang, ze komen ook jou redden.......... :)
absoluut geen 1 kant    ik ben ook blij dat er hulpverleners zijn maar
wat mij opvalt is dat hulpverleners van alles mag en kan doen en dat dit constant met de mantel der liefde wordt bedekt

een negatief woord over een hulpverleners?  dan wordt je meteen van alle kanten belaagd.  
het lijkt wel of de hulpverleners zich beter voelen dan "de burger" omdat zij dé hupverlener zijn  

en als ze mij moeten komen redden, hoop ik dat men op een veilige manier naar mij toe komt..............


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 19 november 2009, 11:35:58
wat mij opvalt is dat hulpverleners van alles mag en kan doen en dat dit constant met de mantel der liefde wordt bedekt

Saillant detail: bestuurder van de ambu is dit jaar veroordeeld vanwege dit ongeval:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BH0996&u_ljn=BH0996

 ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #36 Gepost op: 19 november 2009, 12:41:00
de rechter is geen hulpverlener......  ::)

en het was geen brandweerman in zijn/haar eigen auto dus de vergelijking gaat niet helemaal op
moet dus eerst zo iets ergs gebeuren waarbij zwaar lichamelijk letsel aan te pas komt dan wordt de hulpverlener pas gestraft voor zijn/haar manier van rijden

het gaat er om dat de politie oogluikend toe staat dat de vrijwillige brandweerman de ene na de andere verkeersovertreding mag maken omdat het een hupverlener is.............terwijl hij/zij in de eigen auto rijd.
en diegene krijgt geen boete omdat het een hupverlener is.

de verkeers-boetes worden toch uitgeschreven om het verkeer veiliger te maken   (dat kwam in een andere topic met poll duidelijk naar voren)


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #37 Gepost op: 19 november 2009, 13:25:44
@Fanny

We hebben het voor de duidelijkheid niet over hulpverleners in het algemeen maar hulpverleners opweg naar een dringende taak... Een dringende taak is voor de brandweer een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie . In alle andere gevallen kan ik het met je eens zijn.

Misschien zou je ook kunnen zeggen dat de gemiddelde hulpverlener meer verantwoordelijkheden kent voor wat betreft eigen en andermans veiligheid en dit ook in het verkeer kan laten gelden..?


Gast

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 19 november 2009, 13:31:38
de verkeers-boetes worden toch uitgeschreven om het verkeer veiliger te maken   (dat kwam in een andere topic met poll duidelijk naar voren)

Dat is een fundamentele denkfout, verkeers-boetes worden uitgeschreven omdat een overtreding geconstateerd is. het doel is niet persé om het verkeer veiliger te maken. Immers, het effect van het uitschrijven van een verkeers-boete is niet meetbaar in veiligheid, per boete of per jaar.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 19 november 2009, 14:10:21
Ik vind dat je gewoon aan de regels moet houden.
Is het trouwens geen vereiste om binnen zoveel minuten van de kazerne te wonen?