Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26322 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #40 Gepost op: 19 november 2009, 15:55:01

het gaat er om dat de politie oogluikend toe staat dat de vrijwillige brandweerman de ene na de andere verkeersovertreding mag maken omdat het een hupverlener is.............terwijl hij/zij in de eigen auto rijd.
en diegene krijgt geen boete omdat het een hupverlener is.


Ben je nou echt zo dom als het lijkt? OF vind je het leuk om constant mij (en volgens mij ben ik niet alleen) met kromme tenen je reactie te lezen.. Het gaat hier niet om roekeloos rijgedrag, dat word uiteraard bestaft. Dus nogmaals +100 km/h in een 50 km/h zone, met hoge snelheid door rood rijden etc, tuurlijk is dat uit den boze.  Maar het gaat hier om het wat vlottere rijgedrag zoals het, stapvoets door rood rijden als er geen / weinig verkeer is, in een 50 km/h gebied met een iets hogere snelheid rijden die geen onnodig gevaar veroorzaakt, het inhalen over een doorgetrokkenstreep waar het geen groot gevaar opleverd, dat soort dingetjes. Of het, bij een verkeerslicht stapvoets de wachtende rij auto's voorbij rijden om vooraan te staan en als eerste je weg te vervolgen.
Dus ja ik zal niet bekeuren als het 'netjes' gebeurd.  En inderdaad bekeur ik ze dan niet bij de kleine overtredingen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #41 Gepost op: 19 november 2009, 16:30:06
Maar het gaat hier om het wat vlottere rijgedrag zoals het, stapvoets door rood rijden als er geen / weinig verkeer is, in een 50 km/h gebied met een iets hogere snelheid rijden die geen onnodig gevaar veroorzaakt, het inhalen over een doorgetrokkenstreep waar het geen groot gevaar opleverd, dat soort dingetjes. Of het, bij een verkeerslicht stapvoets de wachtende rij auto's voorbij rijden om vooraan te staan en als eerste je weg te vervolgen.
Dus ja ik zal niet bekeuren als het 'netjes' gebeurd.  En inderdaad bekeur ik ze dan niet bij de kleine overtredingen.

Red: tijd voor een careermove.

Een "nette" overtreding bestaat niet. Of je houdt je aan de regels of je maakt een overtreding. Bij het constateren van een overtreding verwacht ik als eenvoudige belastingbetaler dat een agent optreed. Hetzij middels een corrigerend gesprek hetzij middels het bonnenboekje. Zonder onderscheid van professie of aanziens des persoons.

Een hulpverlener in eigen auto is net zo als de rest een gewone verkeersdeelnemer. Door rood rijden - ook als dat voorzichtig gebeurd - is asociaal. Voordringen bij de kassa is asociaal, ik zie geen verschil bij het passeren van de rij bij een stoplicht. Inhalen doorgetrokken streep is ook gewoon een nono, ook voor een hulpverlener die in zijn eigen auto op weg is naar de kazerne en wel vanwege een hele eenvoudige reden: die hulpverlener in zijn eigen auto is als zo danig niet herkenbaar en heeft dus ook geen bijzondere bevoegdheden.
Naast gevaarlijk is dit ook nog eens rete-irritant voor mede-weggebruikers die niet op dit soort weggedrag rekenen.

Als het niet corrigeren dan wel bestraffen inderdaad de algemene tendens is voor alle politieagenten dan vrees ik met grote vrezen. Het zou betekenen dat de hulpverlener dus vanaf heden een vrijbrief heeft om overtredingen te begaan op weg naar de kazerne. En dat lijkt mij echt absoluut het verkeerde signaal. Je gaat dan grenzen verleggen waarvan niemand het einde kent, maar wat bereikt wordt nadat er een paar ernstige incidenten plaats hebben gevonden en waarbij het imago van de hulpverleners niet ongeschonden zal blijven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 19 november 2009, 16:37:43
DB: wat zou je vinden dat om de operationele dekken van de brandweer te verbeteren vanwege de te lange opkomsttijden er een extra belasting geheven gaat worden om van iedere kazerne een beroepskazerne te maken? Dan is er ook geen probleem meer.

Of een wet die de burger de mogelijkheid ontneemt de brandweer/overheid aansprakelijk te stellen als de brandweer een te lange opkomst tijd heeft?

Zoals Red aangeeft gaat het niet om michael Schumacher acties maar om wat vlotter doorstromen zonder het overige verkeer in gevaar te brengen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #43 Gepost op: 19 november 2009, 16:40:52
Gewoon iedereen op de bon ;D :-X Ik moet ook mijn aantallen halen.

gr
Mike


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #44 Gepost op: 19 november 2009, 16:41:58
Als je mijn eerdere reacties had gelezen dan had je begrepen wat ik had bedoeld. Ik zou ze ook absoluut volgen en aanspreken.... En inderdaad een nette overtreding bestaat misschien niet maar er zijn wel overtredingen die ernstiger zijn als andere. Kijk naar snelheid, iedereen klaagt over 2 km/h te hard etc, maar je moet ergens een grens trekken toch? Bovendien vind ik het 'carrieremove' dus ook nergens op slaan maar ja....

En tuurlijk is voordringen bij de kassa associaal, en is voordringen bij een verkeerslicht asociaal. Maar ze doen het WEL met een reden, die jij natuurlijk niet weet. En daarom geef ik aan dat ik iedere situatie apart bekijk.... En blijkbaar is een leesbril ook wel handig voor je, want ik geef NIEMAND een vrijbrief, je pakt kleine stukjes uit mijn post en veranderd daardoor mijn reactie. Ik geef duidelijk aan dat roekeloos en gevaarlijk rijgedrag uit den boze is....

Bovendien ben ik als ik in een burgerauto (dus een politieauto zonder opvallende striping etc) ook niet herkenbaar en zal het ook asociaal ogen als ik door rood rij, helaas pindakaas. Ga er dan maar vanuit dat iemand dat met een reden doet, en dat als de politie het ziet er absoluut werk van maakt.

Ik ben het wel met je eens dat ze geen bevoegdheden hebben, daarom geef ik dus nogmaals aan dat voorzichtigheid voorop staat.

Bovendien zal je reactie gok ik anders zijn als je zelf hulp nodig hebt, en die brandweermannen die allemaal aanrijdend zijn naar de kazerne staan in de file... .Daar sta je dan, in een brandend pand op je balkonnetje terwijl de vlammen  en de rook je te grazen nemen.  Dan hoop je toch dat deze mannen net even wat vlotter naar de kazerne waren gereden.

En dan nogmaals, om reacties voor te blijven, (dit heb ik al eerder gepost maar word blijkbaar niet gelezen) De mate van overtredingen hangen onlosmakelijk vast aan de melding die ze hebben. Voor een uitruk naar een autobrand zou ik minder gedogen als een uitruk naar een woning brand met mensen op het balkon.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #45 Gepost op: 19 november 2009, 16:43:48
DB: wat zou je vinden dat om de operationele dekken van de brandweer te verbeteren vanwege de te lange opkomsttijden er een extra belasting geheven gaat worden om van iedere kazerne een beroepskazerne te maken? Dan is er ook geen probleem meer.

Of een wet die de burger de mogelijkheid ontneemt de brandweer/overheid aansprakelijk te stellen als de brandweer een te lange opkomst tijd heeft?

Als daar geld voor was ::) ............
Ik kom zelf uit een plaats waar de brandweer met een beetje geluk 1 uitruk per 4-6 dagen heeft, dan wil je daar echt geen beroepsbrandweerman zijn.  :P

Die brandweerkazerne is er alleen maar omdat andere kazernes er te lang over doen om ter plaatse te komen en kan dus ook niet opgedoekt worden....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #46 Gepost op: 19 november 2009, 16:55:11
Extra belasting, geen probleem. Zie mijn centen liever verdwijnen in een top brandweerzorg dan in de broekzakken van Zalm. Schijnt vandaag weer 4.4 miljard in te verdwijnen of zoiets.

@ Red - nogmaals: als elke agent voor elke overtreding van een hulpverlener een oogje toeknijpt, dan komen daar vroeg of laat krokodillentranen van. Foutje is zo gebeurd. Ik rij hier al jaren door het rood voor een melding met een rustig vaartje: eerst met 30, kan wel harde, 40, gunst waarom niet met 50, hee, nog steeds niemand tegen gekomen kan ook wel met 60.

DB's bottomline in dit topic:

Hulpverleners die met eigen vervoer naar de kazerne gaan hebben zich gewoon te houden aan de instructie die zij meekrijgen als ze hun eerst dag meemaken:

Prio 1 Melding? Met spoed naar de kazerne met inachtneming van de regels van de WVW.

Met nadruk op ..


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #47 Gepost op: 19 november 2009, 17:00:08

@ Red - nogmaals: als elke agent voor elke overtreding van een hulpverlener een oogje toeknijpt, dan komen daar vroeg of laat krokodillentranen van. Foutje is zo gebeurd. Ik rij hier al jaren door het rood voor een melding met een rustig vaartje: eerst met 30, kan wel harde, 40, gunst waarom niet met 50, hee, nog steeds niemand tegen gekomen kan ook wel met 60.


Maar toch bepaald elke agent in elk geval zelf of hij een bon uit schrijft. En zolang Red en ik in Amsterdam blijven werken worden we niet geconfronteerd met brandweer vrijwilligers(want die hebben we niet ;D)

gr
Mike


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #48 Gepost op: 19 november 2009, 17:02:19
Nou diamond, nogmaals, ik knijp niet altijd een oogje toe, ik beoordeel iedere situatie apart, net als bij normale burgers, ik niet altijd zal bekeuren...

En tsja, inderdaad het begint met 30 door rood, dan met 40, dan ga je de grens opzoeken, en daarom beoordeel ik iedere situatie apart. Maar blijkbaar mag dat niet van somige mensen hier. Die zijn van mening dat de politie gewoon altijd moet bekeuren.

En natuurlijk moeten ze zich houden aan de wvw, bij een aanrijding zijn ze dan ook hardstikke schuldig. Het gaat mij dus ook om kleine overtredingen. En ik spreek uiteraard voor mezelf en weet niet hoe andere collega's daar over denken.

Ik ben nog altijd een mens in een uniform en niet een uniform om een mens. Ik kijk objectief naar iedere situatie en beslis aan de hand van waarnemingen en verklaringen van mensen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #49 Gepost op: 19 november 2009, 18:17:14
Bijzondere beroepen, bijzondere omstandigheden, bijzonder grijs gebied...

Ik vertrouw op het GBV van de brandweerman die zich door het verkeer wurmt. Dat het van de 1000 keer een keertje fout kan gaan, is voor mij acceptabel.

Nogmaals: op een verantwoorde  manier door het verkeer wurmen. Iemand met GBV weet wat wel en wat niet kan. En ja, natuurlijk op eigen risico. Risico van het vak.