Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26282 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #80 Gepost op: 21 november 2009, 11:51:27
Ik zal nog een voorbeeld geven: Rijden met een auto waarvan de remmen niet goed functioneren (bv in de brand vliegen), is geen grove nalatigheid.
Rijden met een auto waarvan je weet dat de remmen niet goed functioneren, is wel grove nalatigheid.

Ik ben van mening dat er geen vrijstellingen of id moeten komen voor de brw m/v die uitrukt met zijn privevoertuig naar de karzerne. Ik vind wel dat de blauwe kant wat genuanceerder mag kijken naar stellingen. Er zijn bij elke organisatie wel sukkels te vinden die het gezond boeren verstand missen en alles letterlijk nemen. Maar het gros zal wel over gezond boeren verstand beschikken en op een verantwoordelijke manier deelnemen aan het verkeer. Er zijn genoeg overtredingen die wel een bekeuring opleveren maar op geen enkele wijzen het overige verkeer in gevaar brengen.  De roekeloze chauffeurs dienen op hun verantwoordelijkheid te worden aangesproken en gestraft. Dit geldt wat mij betreft voor brw, ambu en politie.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #81 Gepost op: 21 november 2009, 15:00:34
Twijffel maar niet aan je vermogen om te kunnen lezen, JA
Ik twijfel zeker niet aan mijn vermogen om te kunnen lezen, maar wel aan het vermogen wie dit gesteld heeft


maar je spreekt jezelf ook tegen:

door rood rijden; snel of stapvoets is beide iets waarvan je weet dat je dat niet mag     bij de remmen heb je het over wel en niet weten.............
Ik zal nog een voorbeeld geven: Rijden met een auto waarvan de remmen niet goed functioneren (bv in de brand vliegen), is geen grove nalatigheid.
Rijden met een auto waarvan je weet dat de remmen niet goed functioneren, is wel grove nalatigheid.
 


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #82 Gepost op: 21 november 2009, 15:06:40

Ik ben van mening dat er geen vrijstellingen of id moeten komen voor de brw m/v die uitrukt met zijn privevoertuig naar de karzerne.
  

Dus dan gewoon stoppen voor het rode verkeerslicht................


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #83 Gepost op: 21 november 2009, 15:22:01
Hier in harderwijk houd de politie wel gwn de 'niet' zichtbare brandweer vrijwilliger aan(brandweer bordje bij de achter ruit)

Zo ook afgelopen weet, stond politie auto met 'blauw blauw' aan voor de kazerne, dit betrof een melding voor een OMS (volgens mij)
Of de betreffende brandweerman een boete heeft gehad, heb ik niet gehoord/gevraagd.

Ook is het in het verleden wel gebeurd, dat er een politie auto voor een TS ging staan zo dat deze de kazerne niet uit kon rijden, dit om een boete uit te schrijven voor een brandweerman, dit is al paar jaar terug ik dacht dat het naar een VKO beknelling was, overdag. De betreffende brandweerman is ook niet meer mee geweest naar dit incident.

En verder 'veilig' door rood rijden kan stapvoets, mits er voldoende overzicht is!

Natuurlijk zijn er ook mensen die het uiterste er van 'nemen', dit mag ook best aangepakt worden..

Verder valt me wel op, er komt 'commentaar' met dit kan niet, maar op moment dat ze ZELF aan gehouden worden willen ze ook geen boete en probeer je dit ook goed te praten (vaak is dit wel zo..)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #84 Gepost op: 21 november 2009, 16:06:13
Ook is het in het verleden wel gebeurd, dat er een politie auto voor een TS ging staan zo dat deze de kazerne niet uit kon rijden, dit om een boete uit te schrijven voor een brandweerman, dit is al paar jaar terug ik dacht dat het naar een VKO beknelling was, overdag. De betreffende brandweerman is ook niet meer mee geweest naar dit incident.

Ik zet niet vaak een scherpe mening hier neer, maar elke agent die dit in z'n hoofd haalt, helemaal bij een prio 1 melding, moet volgens mij opnieuw psychologisch gekeurd worden. Dan heb je het volgens mij echt niet begrepen....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #85 Gepost op: 21 november 2009, 16:09:44
Ik zet niet vaak een scherpe mening hier neer, maar elke agent die dit in z'n hoofd haalt, helemaal bij een prio 1 melding, moet volgens mij opnieuw psychologisch gekeurd worden. Dan heb je het volgens mij echt niet begrepen....

Tsja... Ik hecht aan dit soort verhalen nooit zoveel waarde ....  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #86 Gepost op: 21 november 2009, 16:10:10
Ik zet niet vaak een scherpe mening hier neer, maar elke agent die dit in z'n hoofd haalt, helemaal bij een prio 1 melding, moet volgens mij opnieuw psychologisch gekeurd worden. Dan heb je het volgens mij echt niet begrepen....

Tja ik dacht ook al waar BEN je mee bezig..

Mja om dr nou wat van te zeggen..

Ze zullen best wel goed gesprek gevoerd hebben na die tijd..!
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #87 Gepost op: 21 november 2009, 16:20:46
Ook is het in het verleden wel gebeurd, dat er een politie auto voor een TS ging staan zo dat deze de kazerne niet uit kon rijden, dit om een boete uit te schrijven voor een brandweerman, dit is al paar jaar terug ik dacht dat het naar een VKO beknelling was, overdag. De betreffende brandweerman is ook niet meer mee geweest naar dit incident.
Als dit letterlijk zo gebeurd is, -wat mij HEEL ERG sterk lijkt- zou ik hiermee de media opzoeken. Grote kans dat desbetreffende diender een uitbrander krijgt voor het hinderen van een hulpdienst. Maar zoals gezegd, hier geloof ik helemaal niets van.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #88 Gepost op: 21 november 2009, 16:25:11
Hoe vaak is dit onderwerp al niet voer voor discussie geweest.
Een brandweervrijwilliger is tijdens een uitruk met de priveauto rijdend niets meer dan de normale weggebruiker.Dus dient de vrijwilliger netjes voor rood te stoppen,netjes 50 te rijden en zich te gedragen als elke andere weggebruiker.
Maar een ieder weet dat er tijdens een uitruk altijd door iedere vrijwilliger steviger door wordt gereden.Ik moet de eerste vrijwilliger nog tegenkomen, die zich voor de volle 100% aan de verkeersregels houdt.
Vrijwilligers die zeggen dat zij zich netjes aan de regels houden,die bestaan niet. En dat weet iedereen,en zelfs de politie weet dat.

Wij hebben vorig jaar de politie laten komen op de kazerne voor een gespreksavond met hun, en daar is ook dit onderwerp aan de orde geweest.
Zij zeggen dat ze het  levendig kunnen voorstellen dat de vrijwilliger op tijd op de kazerne wil zijn voor de uitruk.En als er gewoon vlot wordt doorgereden zonder asso weggedrag, dan zullen ze dat oogluikend toelaten.Tenzij het weggedrag buiten alle perken gaat,dan zetten ze je wel aan de kant. En heb je dus wel een probleem. En dat is dan ook terrecht!!

Gewoon je boeren verstand gebruiken,en inschatten of je wat sneller kunt rijden.Maar nooit en te nimmer fietspaden gebruiken, of rood licht negeren,ook niet stapvoets.Want de medeweggebruiker kan niet zien dat je brandweervrijwilliger bent, met haast.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #89 Gepost op: 21 november 2009, 16:46:55
Als dit letterlijk zo gebeurd is, -wat mij HEEL ERG sterk lijkt- zou ik hiermee de media opzoeken. Grote kans dat desbetreffende diender een uitbrander krijgt voor het hinderen van een hulpdienst. Maar zoals gezegd, hier geloof ik helemaal niets van.

Ja is paar jaar terug, tja keus van de agent op dat moment;-)

Of het een goede is geweest? nee..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar