Wat als de brandweervrijwilliger iemand tegenkomt en schade rijdt? Wie is er dan de pisang? Niet de gemeente, wel de vrijwilliger.
De rode tekst klopt niet: als een brw m/v uitrukt naar de karzerne is de brw aansprakelijk ingeval van schade, behalve als de brw m/v grove nalatigheid ten lasten kan worden gelegt. Stapvoets door rood rijden is geen grove nalatigheid, hetzelfde op een zeer hoge snelheid wel.
Hieruit kan je opmaken dat in grond beginsel een privevoertuig ten tijden van een uitruk wel degelijk ten diensten staat van de brandweer. Lijkt me een leuke cassus voor de rechtelijke macht want er zitten natuurlijk allerlei haken en ogen aan. Er zijn namelijk nogal wat mogelijkheden als je prive voertuig ten diensten is voor de brandweer.
Staat dat letterijk in de tekst dat stapvoets door rood rijden geen grove nalatigheid is?
Twijffel maar niet aan je vermogen om te kunnen lezen, JA
Edele Tosa,
Ik heb geen enkele reden om jouw professionaliteit in twijfel te trekken. Ik verzoek alleen om een weinig clementie ten opzichte van mijn leesvermogen, die mag best wel eens geprikkeld worden.
Vanwege mijn bijzondere hobby en wat daar zoal bij komt kijken, heb ik in de afgelopen 5 jaar 1 ding geleerd: soms blijkt de uitvoerende of controlerende instantie echt niet te weten waar zij mee bezig is. Aan de ene kant blijft het natuurlijk mensenwerk, maar als je ook nog eens afhankelijk van die mensen bent en ze stralen werkelijk in onkunde of zijn druk bezig met het zelf bedenken van regeltjes ( been there, done that...) dan wordt - zeker bij een mededeling zoals jij hem hier nu plaats: ik zeg dat het zo is en dus is het verder einde discussie! - mijn honger naar informatie wel heel erg groot.
Onder sportschutters is het dan ook welhaast gemeengoed geworden om bij een misvatting of meningsverschil met een functionaris van het CDIU of een BW-ambtenaar - omtrent een regel in de WWm, RWm danwel CWm - 1 hele simpele edoch zeer elementaire vraag te stellen:
Waar staat dat dan?
En wel om een hele simpele reden: weten wij meteen waar we met zijn allen aan toe zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Dus na dit betoog even terug naar de basis, edele Tosa.
Waar staat dat dan?