Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26259 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #160 Gepost op: 25 november 2009, 13:46:35
Ik geloof direct dat dit begrip opleverd voor haast.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #161 Gepost op: 25 november 2009, 14:33:23
vanuit het ministerie is er besloten de privé auto's van de brandweer-vrijwilligers geen voorrangsvoertuigen te maken.
nu gaat er een groep "burgers" besluiten om er toch een semi-voorrangsvoertuig van een privé voertuig te maken door middel van een led-bordje met "brand weer" er op.



daarnaast maakt de brandweer-vrijwilliger een overtreding om zijn/haar overtredingen te rechtvaardigen.
in artikel 41a (RVV) staat precies omschreven wie er gebruik mag maken van verlichte transpiranten en daar staat  niet bij privé voertuigen van brandweer-vrijwilligers


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #162 Gepost op: 25 november 2009, 15:08:43
vanuit het ministerie is er besloten de privé auto's van de brandweer-vrijwilligers geen voorrangsvoertuigen te maken.
nu gaat er een groep "burgers" besluiten om er toch een semi-voorrangsvoertuig van een privé voertuig te maken door middel van een led-bordje met "brand weer" er op.



daarnaast maakt de brandweer-vrijwilliger een overtreding om zijn/haar overtredingen te rechtvaardigen.
in artikel 41a (RVV) staat precies omschreven wie er gebruik mag maken van verlichte transpiranten en daar staat  niet bij privé voertuigen van brandweer-vrijwilligers


De rood gekleurde tekst vind ik een vooroordeel en stigmatiserend.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #163 Gepost op: 25 november 2009, 15:53:44
De rood gekleurde tekst vind ik een vooroordeel en stigmatiserend.
want


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #164 Gepost op: 25 november 2009, 16:01:26
Here we go again..  ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #165 Gepost op: 25 november 2009, 16:16:41
vanuit het ministerie is er besloten de privé auto's van de brandweer-vrijwilligers geen voorrangsvoertuigen te maken.
nu gaat er een groep "burgers" besluiten om er toch een semi-voorrangsvoertuig van een privé voertuig te maken door middel van een led-bordje met "brand weer" er op.


Ik lees dus NERGENS dat ze zichzelf een semi-voorrangsvoertuig maken, heb geen idee wat je er mee bedoeld trouwes, ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien een leuke voor woord van het jaar voor volgend jaar.... maar oke. Volgens mij heeft het bordje 2 redenen: 1 Om te laten zien waarom iemand iets vlotter rijd, daar valt dus ook rijgedrag onder wat geen overtreding is maar wel als hinderlijk word ervaren. En de 2 de reden is het vragen om voorrang. Dus als auto's dat zien dat ze afremmen, opzij gaan en dergelijke. Men gaat er dus niet vanuit dat iemand het doet, het is gewoon een verzoekje. Je word dan dus niet een voorrangsvoertuig maar eerder een: halloikbenbrandweermanonderwegnaareenprio1uitrukenzouergraaglangswillen voertuig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #166 Gepost op: 25 november 2009, 17:22:35
Helaas gaat dat niet helemaal op. Een bordje heeft in de ogen van normale weggebruikers, zoals ik, geen functie van 'ik wil er graag langs'. Hier rijdt het gehele brandweerkorps met stickers, bordjes en allerlei versieringen aan de auto, ook als ze niet onderweg zijn naar een uitruk. Hoe kan ik dan als weggebruiker een normale privérit onderscheiden van een rit naar de kazerne? Zolang hier op bestuurlijk niveau geen campagnes worden gehouden en afspraken worden gemaakt wordt het alleen maar onduidelijker met allerlei bordjes en lichtjes.

Daarnaast ben ik wel benieuwd wat hinderlijk gedrag is zonder dat er een overtreding wordt begaan.. harder rijden: overtreding. Kleven: overtreding. Rood licht: overtreding. Ik zou niet weten welk hinderlijk gedrag niet in de WVW staat..

Begrijp me niet verkeerd; ik kan me héél goed voorstellen dat een brandweervrijwilliger graag snel naar de kazerne wil om uit te rukken, maar de stelling is of hier een oogje voor dichtgeknepen moet worden. In mijn ogen niet. We zijn allemaal bij wet 'normale' weggebruikers en zowel de vrijwilliger als ik moeten zich daar aan houden. Klaar. Zo is het geregeld en zo hoort het gewoon te gebeuren. Als allerlei takken van hulp/dienstverlening hun eigen werkwijze en regeltjes op de weg gaat maken word het een zootje. De regels zijn er niet voor niets.

Als de minister besluit dat er vrijstellingen komen en een signalering instelt die verzoek geeft tot passeren ben ik helemaal voor, maar dat is gewoon niet aan de orde. Je kunt beter discussiëren over de beste manier om met handhaving van de regels snel op de kazerne te komen dan te blijven steken in een situatie die per wet verboden is.

Groeten,
Mark


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #167 Gepost op: 25 november 2009, 17:33:54
alleen wordt het "verzoekje" op een manier gedaan dat de RVV wordt overtreden

een brandweer-vrijwiliger staat eenmaal niet boven de wet (en RVV)  
en met het plaatsen van een led-bordje in een privé voertuig plaats deze zich wel boven de wet   (wat voor uitstraling dit kan ook moet betekenen)

daarnaast negeert deze ook nog eens een opdracht van de commandant cq gemeente dat de vrijwiilige brandweerman zich als een gewone verkeersdeelnemer dient te gedragen (dus aan het RVV en/of wegenverkeerswet houden)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #168 Gepost op: 25 november 2009, 17:42:54
alleen wordt het "verzoekje" op een manier gedaan dat de RVV wordt overtreden

een brandweer-vrijwiliger staat eenmaal niet boven de wet (en RVV)  
en met het plaatsen van een led-bordje in een privé voertuig plaats deze zich wel boven de wet   (wat voor uitstraling dit kan ook moet betekenen)
Is het niet zo dat hij daarmee alleen een beroep doet op zijn medeweggebruikers? En het lijkt mij ook sterk afhankelijk van de bestuurder zelf.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #169 Gepost op: 25 november 2009, 19:00:04
daarnaast negeert deze ook nog eens een opdracht van de commandant cq gemeente dat de vrijwiilige brandweerman zich als een gewone verkeersdeelnemer dient te gedragen (dus aan het RVV en/of wegenverkeerswet houden)

Dat is het zelfde als de brancherichtlijn.

-(Vracht) auto's van de dienst worden / mogen niet worden gebruikt om met prio1 naar de kazerne te rijden
- Overschrijding maximumsnelheid ....

Staat ook zwart op wit, en alsnog gebeurd het ... Daarom heet het een richtlijn  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !