Helaas gaat dat niet helemaal op. Een bordje heeft in de ogen van normale weggebruikers, zoals ik, geen functie van 'ik wil er graag langs'. Hier rijdt het gehele brandweerkorps met stickers, bordjes en allerlei versieringen aan de auto, ook als ze niet onderweg zijn naar een uitruk. Hoe kan ik dan als weggebruiker een normale privérit onderscheiden van een rit naar de kazerne? Zolang hier op bestuurlijk niveau geen campagnes worden gehouden en afspraken worden gemaakt wordt het alleen maar onduidelijker met allerlei bordjes en lichtjes.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat hinderlijk gedrag is zonder dat er een overtreding wordt begaan.. harder rijden: overtreding. Kleven: overtreding. Rood licht: overtreding. Ik zou niet weten welk hinderlijk gedrag niet in de WVW staat..
Begrijp me niet verkeerd; ik kan me héél goed voorstellen dat een brandweervrijwilliger graag snel naar de kazerne wil om uit te rukken, maar de stelling is of hier een oogje voor dichtgeknepen moet worden. In mijn ogen niet. We zijn allemaal bij wet 'normale' weggebruikers en zowel de vrijwilliger als ik moeten zich daar aan houden. Klaar. Zo is het geregeld en zo hoort het gewoon te gebeuren. Als allerlei takken van hulp/dienstverlening hun eigen werkwijze en regeltjes op de weg gaat maken word het een zootje. De regels zijn er niet voor niets.
Als de minister besluit dat er vrijstellingen komen en een signalering instelt die verzoek geeft tot passeren ben ik helemaal voor, maar dat is gewoon niet aan de orde. Je kunt beter discussiëren over de beste manier om met handhaving van de regels snel op de kazerne te komen dan te blijven steken in een situatie die per wet verboden is.
Groeten,
Mark